Gister heb ik het seminar "piaf en passage" door Richard Hinrichs- gevolgd".
Dit werd gegeven op het Institut für Klassische Reiterei bij Hannover. [size=99px]( adres: Blumenweg 12, 30900 Wedemark)[/size]
Het thema "piaf en passage" werd uitgelegd allerlei paarden in verschillende stadia van africhting. (Het jongste paard was 6 het oudste 32 jaar !) Uiteraard was er naast rijden veel aandacht voor het aanleren vanaf de grond .
Richard Hinrichs is een hele humorvolle fijne en rustige docent![]()
![]()
.
En hoewel ik helemaal niet bezig ben met "piafs of passages", was dit een enorm gave clinic. De basis loopt sowieso als rode draad door álle africhtingstadia en Richard Hinrichs is Z-O G-O-E-D
.
Zowel als africhter én als docent. Hij weet hij met humor en rust, voor paard en mens een permanente *positieve* sfeer te creëren.
De Themadagen 2009 zijn alvast aan de Seminargangers van afgelopen weekend bekend gemaakt; dus bij deze de primeur voor het Nh-forumOorspronkelijk Geplaatst door nienke07
(Zo vroeg genoeg, Nienke?
)
Seminar 25-04-2009 van 10.00 - 16.00
"Grundgangarten, Seitengänge und Pirouetten im System der klassisch-barocken Reiterei"
Seminar 06-06-2009
"Die bedeutung der Durchlässigkeit und Leichtigkeit in der Klassische Reitrerei"
Seminar 28-08-2009
"Der Galopp- Freude am dreitakt"
Seminar 19-09-2009
"Die bedeutung der Arbeit an der Hand im System der klassische Reiterei".![]()
Prijs: Dit keer (200was het € 50,00 , de prijzen van 2009 stonden er nog niet bij.
Wat kan je verwachten:
Theorie & lessen aan paarden en ruiters uit zijn eigen stal en 2 gastruiters met een probleem c.q. vraag.
Grondwerk -> toegespitst op het thema en (ditmaal) lange teugelen. (Ik weet niet of hij dat standaard meeneemt). En verder een een demo, waarbij een ruiter alles van het hoofd haalde en een prachtig stukje Hogeschool dressuur liet zien. Oja, én wij kregen nog een demo van de Spaanse pas met een geit en 3 honden. (Werk aan de winkel, Evi en Sandra
)
Hieronder Andrea Schmitz met Ulco in de pirouette. Andrea is een leerling van Richard Hinrichs; zij deed die demo Hogeschool zonder hoofdstel.
[size=99px](Onderstaande foto geleend van http://www.slawik.com ; foto is gemaakt door Christiane Slawik)[/size]
Nou en of!!! En bij de piaf zag je ook écht het bekken kantelenOorspronkelijk Geplaatst door nienke07
. "Herr Hinrichs" legde ook allelei africhtingsfouten uit, die konden leiden naar (bijvoorbeeld) een "piaf-met-weggedrukte-rug", dus een dribbelen-op-de-plaats wat je dus absoluut niet wilt
.
Voor wie hem niet kent; hier een stukje van http://www.manege-liesbeuker.nl/citaten.htm
Richard Hinrichs wordt in Duitsland gezien als de beste klassieke africhter van paarden. Hij is opgeleid door Arthur Kottas en Egon von Neindorff. Hij heeft een organisatie opgezet, het Institut fur Klassische Reiterei in Hannover voor het opleiden van instructeurs in de Klassieke Rijkunst.<snap> Hinrichs: ''Ik heb een ideaalbeeld van hoe een paard moet lopen en wat hij moet
kunnen. Maar dat kan ik niet ineens bereiken. Daarom krijgt een paard een beloning van me als hij meewerkt en we weer een stapje verder gekomen zijn. Dan hebben we beide iets: ik een stap in de goede richting en hij een beloning. Mijn doel is een paard in alle oefeningen op mijn gedachten kunnen rijden, met weinig lichaamskracht''. RH: ''Wat ik wil is dat we het echt eens zijn, mijn paard en ik''.
Richard Hinrichs
En nog even een fotootje van moi en de master![]()
![]()
Hij heeft mijn boek gesigneerd![]()
![]()
PS: Van deze site had ik mijn info over de seminardagen. Grz Els
Bladwijzers