Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 59

Topic: Verslag(je) Michael Grohmann cursus

Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2009

Re: Verslag(je) Michael Grohmann cursus

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Werkten jullie ook met voerbeloningen dan?
    Dit kan je doen, maar is niet met elk paard effectief, hier is geen vaste regel over.
    Met left brain introverts kan dit soms noodzakelijk zijn om door te dringen, maar kan
    nadien ook weer afgebouwd worden (of zoals hiervoor beschreven vervangen door de carrot
    stick )
    Lindsey Nys

<!-- e -->Mail@pnh.at<!-- e -->
    <!-- w -->http://www.pnh.at<!-- w -->

3 en 4 jarige warmbloedmerrie te koop!

Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2009

Voor diegenen die willen beginnen, opgelet, in diest is een level 1 met Michael op
    25 en 26 april, er zijn nog slechts 2 plaatsen met paard over, dus vlug zijn dan!
    Zonder paard kan natuurlijk nog steeds.
    Lindsey Nys

Dit klinkt allemaal super leuk!!!!

Ben echt blij dat Inge de inspiratie heeft gegeven om dezelfde clinic in mei bij ons op stal met Michael te hebben.
    Heb er ontzettend veel zin in

Hebben jullie allemaal echt het gevoel dat je na de clinic een betere zit en communicatie al rijdend hebt gekregen?
    Wat lukte voor de clinic nog niet en kun je nu wel (oplossen)? Lijkt me leuk om te horen met wat voor insteek jullie de clinic ingingen en wat voor gevoel je erna had.

Zijn er toevallig wat filmpjes gemaakt tijdens de clinic?

Mijn dank is groot!
    groetjes,
    ilana

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cbnl
    Dit k]/images/smilies/cheer_skirtoff.gif[/img]

Hebben jullie allemaal echt het gevoel dat je na de clinic een betere zit en communicatie al rijdend hebt gekregen?
    Wat lukte voor de clinic nog niet en kun je nu wel (oplossen)? Lijkt me leuk om te horen met wat voor insteek jullie de clinic ingingen en wat voor gevoel je erna had.

Mijn dank is groot!
    groetjes,
    ilana
    Ilana, zou jij zo vriendelijk willen zijn je zelf en je paarden even voor te stellen in het Stel je Voor topic alsjeblieft. Dan weet ik wie er bij deze berichtjes hoort.

Bedankt!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cbnl
    Dit k]/images/smilies/cheer_skirtoff.gif[/img]

Mijn dank is groot!
    groetjes,
    ilana
    Ik heb na de cursus nog niet gereden, maar ik ben me meer bewust geworden van m'n houding. Ik zie nu ook véél vlugger op de foto's wat er fout gaat. Ik raakte vaak gefrustreerd tijdens het rijden omdat casandra gewoon helemaal niet wilde wat ik wilde. Vroeger leidde dat zelfs tot bokken en stijgeren. Maar nu ben ik me bewust dat ik al die tijd haar zo enorm blokkeerde en ze daarom niet kon doen wat ik wilde.
    Dus ja ik heb zeker een heleboel nieuwe arrows erbij!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Hey Ilana,

Nu kan ik je eindelijk bereiken!! Ik had je email nog niet. Maar zoals je gelezen hebt ... je zal je eerst eens even moeten voorstellen op dit forum, zodat iedereen je kan leren kennen.

Verslagje:

De eerste dag

hebben we geleerd ons paard te volgen, zowel online als in het zadel. Dat gaf soms hilarische situaties ... Willeke en ik zijn veeeeeel kleiner dan ons paard, en dat was dus wel grappig om te zien als wij die moesten volgen op de grond. En het is niet alleen volgen, je loopt er bij manier van spreken helemaal tegen zodat je kan voelen wat het paard gaat doen. Je streelt je paard ook terwijl je hem volgt en als je dan harde punten voelt, masseer je hem daar terwijl je verderstapt.
    Na een tijdje waren alle paardjes helemaal relaxed, hoofdje naar beneden.
    Eigenlijk mochten ze heel de piste rondwandelen en onderzoeken, terwijl wij heel dicht bij hen waren. Je moest grote stappen nemen als je paard dat deed, en overschakelen naar kleine als hij kleine stappen deed. En vertrok er een paard in draf, ... ja dan liep de ruiter mee in draf ...

FOLLOW THE FEEL, BE A GOOD FOLLOWER ON THE GROUND ...

In de namiddag hebben we dan eerst met onze paarden gespeeld. En dan zag Michael dat het bij sommige paarden nodig was de extreme play te introduceren. Hij heeft dan even met Utan gespeeld en er ging een heel groot belletje bij mij rinkelen. Dat was wat hij nodig had ... The extreme Play ... Maar daar zou ik nooit zonder begeleiding met Utan aan begonnen zijn.
    Daarna was Utan zo alert, zo gehoorzaam, zo volgzaam ... niet te geloven.

Dan opzadelen en ... follow the horse.

ACCEPT THINGS, SITUATIONS AND DEAL WITH THEM ... - LOOSEN UP ...

Zondag :

Change the leadership 1. on the ground and 2. on the horse
    Naast je paard lopen en weer met je hand overal voelen, maar in plaats van hem altijd te volgen, begint nu de ruiter de leiding over te nemen. Driving game.
    Strategieën besproken om fluidity te krijgen in het zadel.

vb. Als ik een heel klein beetje met mn kont beweeg en een paar cm naar achter leun, gaat Utan in achterwaarts zonder aan de teugels te moeten komen!!!

En zo hebben we dan in de namiddag die strategieën in de praktijk toegepast.

Maandag:

Iedereen eigenlijk heel moe!!!

Maar om half 10 zaten we alweer in het zadel (eerst gespeeld en gefollowed op de grond) en hebben we alles van de voorbije 2 dagen nog eens op ons eigen overgedaan. En het ging bij iedereen eigenlijk heel goed. Met z'n 8 ten in de piste, de ene in galop, de andere draven, een paar die het begin van een spin aan het leren waren ... De paarden waren allemaal heel gehoorzaam en met hun hoofdje bij hun ruiter!

In de namiddag hebben we dan echt samen aan het spelen geweest (zie verslagje van Liesbet).

En dan moe, alles opruimen, paarden laden en naar huis ...

HEEL LEERRIJK EN LEUK WEEKEND, PRACHTIGE GROEP, IEDEREEN HAD ER ZIN IN !!!

Ik ga deze avond foto's op de website zetten.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

"
    als je het hebt over echt spelen en dan ook over het gewoon uitvoeren van de 7 games, wat doe je dan anders bij het 'spelen'en het minder serieuze,?

Het is eigenlijk de bedoeling om zo wat 'op te warmen', zonder veel spelregels alleen zorgen dat je veilig blijft (dus op afstand) en dan is er catching the tiger, change of direction, draw... Het is niet de bedoeling dat alles 'perfect' wordt uitgevoerd maar dat je gewoon fun hebt.
    Ik vind niet dadelijk een goed voorbeeld op youtube, ik ga straks wat verder zoeken.

Ik zal straks eens gaan spelen met Utan en het laten filmen door Liesan, ik denk wel dat je dan een beeld hebt van 'extreme play'."

Dat is leuk, dankjewel!
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt voor de verslagen! Leuk om te lezen,

Het ziet er niet alleen uit als een zeer leerzame cursus, maar ook zeker erg gezellig, leuk!
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Wat een leuke verslagen! Het was ook een hele leuke groep trouwens.

Willeke: ik heb denk ik die leuke foto van 'extreme play' van jou en Cassandra.

Inge: ik heb ook foto's van jou. Ze zijn allemaal hier te vinden: http://www.nathalielagasse.be/Nathal...Geel_2009.html Hoe ik ze in dit bericht moet krijgen is mij nog steeds een mysterie.

Lindsey: bedankt om al die foto's te nemen! Er zitten er een paar heel mooie tussen, Coco move over!

Liesbet: heu, moet ik uitleggen wat we daar deden... Ja, de POINT-er sisters (Liesbet, Kim en ik, met onze paarden mooi naar kleur en grootte gerangschikt) hielden elkaars teugels vast. Tis te zeggen, de buitenste meisjes hielden wel zelf hun eigen buitenteugel vast, maar onze beider binnenteugels die had Kim in handen, en Liesbet en ik hadden elk een teugel van Aramis in de plaats. Dat we in die positie gewoon konden blijven staan (friendly game) was al niet zo evident, maar dan nog eens samen stappen ook was een major event, en sturen, ja jammer, dat zullen we de volgende keer wel oefenen. Lachen is gezond! En vooral te paard, overal goed voor

Kim: bedankt voor de hulp in de pauze met onze spaanse pas!

Het was echt leuk, Michael is een heel goede instructeur, zeker de moeite. Ik twijfel nu zelfs een heel klein beetje om misschien die level 1 grondwerk cursus mee te doen met Huppel...
    Mijn paard is ijzerloos, de stal is deurloos en met Parelli zijn onze mogelijkheden grenzeloos!

http://www.nathalielagasse.be

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

jaaaaaaaa nu zie'k het natalie! Vind die foto echt geweldig!
    En jij hebt nog enkele héél erg leuke foto's van mijn en casandra zie ik!!!!
    Echt leuk!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nathalie
    Dat we in die positie gewoon konden blijven staan (friendly game) was al niet zo evident, maar dan nog eens samen stappen ook was een major event, en sturen, ja jammer, dat zullen we de volgende keer wel oefenen.
    Stappen met een draw van Michael lukte al wel goed...
    "Dromen komen uit..."

Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2009

Haha, thanks Nathalie
    Lindsey Nys

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

En eindelijk ook mijn verslag.

Parelli cursus met Michael Grohmann.

Waar zal ik eens beginnen? Alles was goed, alles ging goed, we hadden een super leuke groep, de paarden deden het geweldig, het weer deed zijn best...

donderdag
    Donderdag ben ik de trailer al gaan oppikken, zo kon ik de dag voordien nog wat trailer laden oefenen.
    Met als beloning 'gras' lukte dat vrij aardig. Maar Aramis heeft heel wat confidens issues in zone 5. Ik heb daar al veel aandacht aan besteed maar helemaal oké is het nog niet. De achterstang dicht doen is dus bijgevolg niet zijn favo deel in het hele trailer laden gebeuren.
    Dat was dus een beetje spannend omdat ik dat nog niet wilde doen. De dag nadien zouden we al richting Liesbet rijden.

Vrijdag
    Op vrijdag was Bart mee, die stond vooraan in de trailer om Aramis gerust te stellen. Na 15 minuten stond hij rustig op de trailer, iemand voorin hielp hem enorm om de achterstang dicht te doen. Even later was er wel wat paniek toen hij besefte dat hij echt niet meer achteruit eraf kon.

Maar het rijden ging vlotjes. Vluchtheuvels vind ik nog erg spannend om te nemen met een paard achter de auto, maar na 25 vluchtheuvels heb je ook dat wel gezien. Tjonge tjonge, wie verzint het toch. België boven!

Na zo’n 40 minuten waren we ter plaatse en mocht spikkel vertoeven op een groene wei. De paarden van Liesbet lieten hem bijna koud en dankzij het gras was ook de
    shetten-fobie meteen vergeten.

We hebben de paarden praktisch meteen samen op de wei gezet, even werd er geshowd. Staarten in de lucht, nekken erop, wat snuffelen....en verder niks.
    (Liebet, hebben jou prachtkids hier geen foto’s van genomen?)

Zaterdag
    Om 5u45 ging mijn wekker, Liesbet bleef nog lekker even liggen. Maar ik wilde vroeg op zijn om de paardjes eten te geven en om zeker te zijn dat de nacht goed was verlopen voor mijn mooie man.
    De paarden stonden echt lekker bij elkaar, leek wel of Aramis al helemaal thuis was.

Trailer laden ging goed, eerst Emir, dan Aramis. Samen heeft het een half uurtje in beslag genomen dus al bij al was dat zeer vlot.

Aangekomen bij de Rietbeemden mochten onze heren in hun eigen paddock en was het wachten geblazen op Michael en de andere deelnemers.
    Dinka en Miranda kwamen ons ook al begroeten.

De dag begon met een stuk theorie. Zoveel te leren, gelukkig heb ik notities genomen. Na alles besproken te hebben wat we zouden doen waren we niet meer te houden. Iedereen wilde naar de paarden.
    Op het einde van dag drie zag je dit nogal veranderen, toen kwam alles wat trager op gang. Mooooeeeeee hè.
    Michael probeerde om iedereen hier en daar wat te helpen.

Ik wilde graag werken aan mijn very impulsive horse...en je raad het misschien al. Aramis was zo moe dat er niet veel impulsion meer te bespeuren was. Hij was dan ook al van de dag voordien op pad en dat liet nu al zijn sporen na.

Toch nog een fijne sessie gehad, peddelen, get loose in your body move with the horse...

In totaal hebben we deze dag drie keer met de paarden wat gedaan. Best veel en naar het einde van de dag toe was iedereen stik op.

Trailer laden was dan ook niet echt een probleem meer, na maximum 15 minuten stonden onze 2 kanjers al vertrekkens klaar.
    Thuis aangekomen werden ze beloond met lots and lots of gras.

Zondag
    Vandaag gunde ik mezelf een half uur langer slaap en kon ik me inhouden om toch tot kwart na 6 te blijven liggen.
    Toen ik bij de paarden kwam lagen die allemaal bij elkaar te soesen. Aramis sprong echter meteen op bij het idee dat er eten kwam. Emir daarentegen vond dat het belachelijk vroeg was en bleef lekker liggen.

Laden ging weer fantastisch soepel, even erop, even eraf, terug erop en klaar. Allebei zo stoer!

Vandaag zouden we de leiding over nemen, gisteren moesten we onze paarden nog volgen. Hilarische situaties, vooral met de grotere paarden was dat niet erg evident.

We gingen aan de slag met een aantal oefeningen die we vooraf eerst besproken hadden. Het masseren, je paard zijn lichaam goed laten gebruiken, zien of hij je kan aankijken als jij in zone 3 of 4 staat.
    En daarna werden deze oefeningen vanuit het zadel gedaan.

Peddle your feet, move your body, get loose and follow your horse. Do in your body what your horse needs do do in his body.

Ook het programma voor de impulsive horses hebben we besproken en geoefend. Vooral de voorhand bewegen en het tit for tat program was daar goed voor. Vroeger moest je veel circels rijden, veel one rein stops doen...parelli had moved on. Dit bleek niet effectief genoeg voor dit soort paarden.
    Met die voorhand bewegen ben ik serieus aan het klungelen geweest. Vooral omdat ik plots die stick echt nodig had in het zadel.

Meestal laat ik dat ding achterwege omdat het me echt niet lukt, thuis ga ik gebruik maken van een zweepje denk ik. Toch een pak lichter en gebruiks vriendelijker dan die grote stick.

Al bij al lukte de voorhand apart bewegen van de achterhand me niet zo geweldig. Maar de paarden hebben dit vast besproken in de nacht want wonderlijk genoeg ging het de dag nadien gewoon heel vlotjes.

Na een lange dag mochten Amir & Aramis alweer een trailerritje naar huis maken. Laden werd een soort routine en ging elke keer beter en beter.

Maandag
    Onze mega coole paarden alweer in hun paddockje gezet in de vroege ochtend. Lekker nog wat geborsteld, gevoerd, gemosied.

En om 9 uur ons naar de bak begeven. De opdracht was duidelijk. Begin om 9 uur zelf met je paard wat te doen, gebruik alles wat je hebt geleerd en zadel pas op als je paard zich kan gedragen als jou partner.

Opwarmen bij ons betekend; lekker liberty. Fijn, niet even licht als thuis. Maar toch wel met een hele hoop try van Aramis, en dat onzichtbare lijntje was net iets dunner dan normaal maar nog steeds erg aanwezig. Lief knap stoer mooi sterk lenig paard.

Toen we gingen rijden meteen de bak wat groter gemaakt door de liberty pen weg te halen. Iedereen had dus plaats te over om te doen wat hij/zij wilde.
    Echt knap om te zien dat tussen de galopperende, en zelfs ren-galopperen paarden elk paard toch met zijn baasje bezig was. En elk baasje met zijn paard.

In de namiddag kregen we toch echt de kers op taart toen we een soort van "non-competietie" gingen houden.
    Iedere groep van 2 of 3 bedacht een grondoefening en een rij oefening die iedereen zou kunnen. Die deden we dan aan elkaar voor en dan moest de andere dit proberen na te doen.

We hebben gelachen, gegierd, zoveel plezier gehad .... Passanten bleven vaak even staan om te zien wat al die gekke mensen toch aan het doen waren. Maar dit was echt loosen up. Loosener dan dit kon het gewoon niet meer worden.

Super weekend gewoon, en ik heb het mogen doen met het beste, slimste en mooiste paard van de wereld (voor mij)

Ook een hoop geleerd, zeker ook van mezelf. De eerste dag startte ik met een hoop stress. Maar ik eindigde met een volledige ontspanning. Elke dag 2 keer trailer rijden, paard laden en de laatste dag zelfs 3 keer moeten rijden heeft me alleen maar goed gedaan. Daar word je zekerder van. Met kleine stukjes, maar elke keer een grote stap!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Leuk verslag Kim!
    Fijn dat je het zo leuk hebt gehad met je stoere vlekkenpaard!

Maarreh... wat is in België een vluchtheuvel? In Nederland wordt je namelijk niet geacht die dingen te nemen (meestal zou je dan ook tegen een paaltje opbotsen), maar eromheen te rijden!
    Is vluchtheuvel Belgisch voor rotonde???

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Leuk verslag Kim!
    Fijn dat je het zo leuk hebt gehad met je stoere vlekkenpaard!

Maarreh... wat is in België een vluchtheuvel? In Nederland wordt je namelijk niet geacht die dingen te nemen (meestal zou je dan ook tegen een paaltje opbotsen), maar eromheen te rijden!
    Is vluchtheuvel Belgisch voor rotonde???
    Dat zijn die heuveltjes op de weg om het verkeer af te remmen.
    Hoe heet dat in Nederland dan?

Bladwijzers

Forum Rechten