Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Wat te doen?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Wat te doen?

Ik wil graag jullie mening over het volgende.

Shiva staat sinds vorig jaar zomer samen met een ruin. Het begon met de zomer in de wei en nu ook de afgelopen winter in de paddock.
    Nu is die ruin erg dominant, maar ook onzeker en veel te afhankelijk van Shiva. Hij kan niet zonder haar, wordt helemaal gek als ik haar weghaal en loopt zichzelf op zulke moment ook echt dood als het moet.
    Daarnaast is hij ook weer zo dat wanneer Shiva weer bij hem komt te staan, hij haar zeker 10 min op gaat staan jagen. Daarna koelt hij een beetje af, maar hij blijft wel de hele tijd psychisch druk op haar uitoefenen. Dat doet hij zo subtiel dat niemand het verder ziet, behalve ik en een vriendin van me.
    Hij bepaalt nl constant wat Shiva doet, waar ze dat doet en hoe lang ze dat doet. Met een blik of een miniscuul oorgebaar, en Shiva is vaak ook echt bang van hem.
    Ze rolt wel als ze bij hem staat en zo heel af en toe spelen ze of kroelen ze. Maar dit wel pas na ruim een half jaar.
    Nu snap ik wel hoe hun rolverdeling zit, maar hij gaat net een stapje te ver. Ik vind het bij hem overdreven, en niet normaal dominant paardengedrag.
    In een kudde zou het niet zo uitmaken, maar zij staan maar samen.

Nu kan Shiva niet bij haar maatje, want die gaat de ruinengroep in. En bij de andere merries kan ze niet, omdat ze zelf (wel normaal) dominant is en die merries van kinderen zijn die dan hun eigen paardje niet uit de wei kunnen halen.

Ik erger me groen en geel aan het gedrag van de ruin, en het wordt in de wei ook gevaarlijk voor ons. Zodra Stefanie of ik Shiva willen pakken staat hij voor ons en jaagt Shiva weg. Dus, goed......protect your herd of two, Shiva heeft snel door dat we haar beschermen en na een tijdje kunnen we de wei uit. Maar met de wei ingaan wilt ze zo snel mogelijk voorbij hem. Daar sta je dan, in je eentje, schrikdraad in je handen, een pony die letterlijk en figuurlijk blind door je heen rent en een ruin voor je snufferd staat.
    Zodra Shiva los is gaat hij weer 10 min fysiek jagen en daana is er wel weer enigszins rust.
    Maar ook nog een probleem, hij moet mee naar stal als Shiva de wei uit gaat omdat hij anders alles kapot loopt, incl zichzelf.

Ik heb nu dus een hele discussie gehad met de staleigenares en de eigenares van de ruin, dat ik ze niet meer samen wilt hebben. En dat snappen ze niet, want ze zien het niet.
    Ik weet ook wel dat hij niet 100% van de tijd haar jaagt, ook al is het psychisch, maar dan is het nog 70% van de tijd. En wegen de periodes met rust wel op tegen al dat andere?

Maar het is of deze zomer weer bij hem (hij gaat eerst de ruinengroep in, om te proberen maar daar heb ik een hard hoofd in), of waarschijnlijk alleen. En dat vind ik een groot dilemma.
    Wat zouden jullie doen?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Wat te doen?

Moelijk hoor alleen vinden ze vaak ook niet fijn, ik zou serieus haar eens vragen hoe ze het nu vindt (reading)
    Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Als je het puur vanuit het paard bekijkt, worden ze liever gedomineerd als dat ze alleen staan. Een maatje (al is het dan geen maatje in de zin van het woord, en zoals wij het graag zouden zien) is toch beter (en veiliger) dan alleen.

Ik snap dat je het vooral voor jezelf anders zou willen zien, niet?

Ik zou op zoek gaan naar een andere mogelijkheid. Waarom kan ze niet bij de merries? Dominantie, dat schreef je al, maar je schreef ook dat het 'normale' dominantie is. Kan ze niet eerst met een lieve merrie apart voor een poos, zodat ze samen een band kunnen opbouwen en dan als stelletje terug bij de andere merries? Als 2 paarden al met elkaar optrekken, klikt het vaak sneller met de rest van de kudde.

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Whoopie, dat hebben we al gedaan. Want als ze in de wei staan en hij gaat eruit dat hinnikt Shiva wel naar hem. Dus we hebben haar gevraagd waarom ze dat doet en haar antwoord was toen ook: omdat ze dan alleen is.
    Maar geef je haar de keuze dan staat ze wel liever bij haar maatje.

Trea, dat is het helemaal. Ik zie het zelf liever anders. Daarom wilde ik graag jullie mening, ik sta er door mn gevoelens anders tegenover. Zeker als ik zie dat ze echt bang van hem is.

Bij andere merries gaat in de kudde wel goed, maar het is dan lastig om een ander uit de wei te halen. Want Shiva staat dan gelijk vooraan en laat de rest er niet bij. Nu kunnen wij dat heel makkelijk oplossen, ze laat haar eigen snel wegsturen, maar zelfs de oudste van die meisjes is pas 12. En dat gaat gewoon niet. Zo'n jong meisje is niet tegen haar opgewassen.
    Het is dus een probleem tegenover die meisjes, niet tegenover de merries.

Lastig he.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kun je die meisjes niet leren hoe ze Shiva weg kunnen sturen?
    Dat je een aantal keren met ze meegaat en het voordoet, en ze het dan zelf laat proberen?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Of even een extra doorgang creeren, op stal heb ik zelf ook moeite met een van de paarden, het is een heel gedoe wanneer ik hem op afstand moet houden, draad moet openen Whoopie erdoor en dan oppassen dat er niet nog eenpaard meeloopt. We hebben nu een extra draad voor de uitgang dat vindt ik makkelijker.
    Of als ze wat voer meenemen voor shiva en dan snel hun pony pakken..

Maar ik zou er idd wat tijd instoppen om de kids te leren hoe het wel kan. Mischien kun je shiva wel leren dat ze op een bepaalde plaats moet gaan staan op commando en dat ze nadien daarvoor iets lekkers krijgt??
    Is toch zonde als ze voor de rest goed met de merries samenkan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Een extra draadje is altijd een goed idee. Dat deden we nog wel eens bij Shiva en die ruin.
    Of ik die meisjes kan leren hoe ze Shiva weg moeten sturen....ik zou het ze graag leren. Maar dat moet ik eerst met de staleigenares overleggen. En met hun ouders.

Shiva voer geven of een beloning voor het ergens anders staan doe ik liever niet. Ze is heel snel voergericht en ik geef haar zelf echt nooit iets. Bovendien mag ze niet veel eten en om haar nou 3, 4 keer per dag wat te geven omdat ze dan aan de kant blijft vind ik niet zo fijn.

Ik zal het vanavond eens overleggen op stal. De beste oplossing zou idd zijn om het de meisjes ook te leren. En dan hopen dat Shiva ook voor hun respect heeft.

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Het is opgelost. Oh, ik ben echt blij.
    Er staat een nieuw fjordje op stal, een merrie. En de eigenares ervan wilde haar niet bij zoveel merries hebben staan, dus ze wilde het wel met Shiva proberen.
    En dat ging goed! Shiva nam gelijk de leiding en het fjordje vind haar helemaal het einde.
    Wat een opluchting.......

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh fijn!
    Heeft het probleem mooi zichzelf opgelost.

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

pff wat een opluchting , ik kon mij jou gevoel helemaal voorstellen! fijn dat het zo is afgelopen!
    veel plezier en een probleem minder!
    groetjes van Bren~!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Bladwijzers

Forum Rechten