Ik wil graag jullie mening over het volgende.
Shiva staat sinds vorig jaar zomer samen met een ruin. Het begon met de zomer in de wei en nu ook de afgelopen winter in de paddock.
Nu is die ruin erg dominant, maar ook onzeker en veel te afhankelijk van Shiva. Hij kan niet zonder haar, wordt helemaal gek als ik haar weghaal en loopt zichzelf op zulke moment ook echt dood als het moet.
Daarnaast is hij ook weer zo dat wanneer Shiva weer bij hem komt te staan, hij haar zeker 10 min op gaat staan jagen. Daarna koelt hij een beetje af, maar hij blijft wel de hele tijd psychisch druk op haar uitoefenen. Dat doet hij zo subtiel dat niemand het verder ziet, behalve ik en een vriendin van me.
Hij bepaalt nl constant wat Shiva doet, waar ze dat doet en hoe lang ze dat doet. Met een blik of een miniscuul oorgebaar, en Shiva is vaak ook echt bang van hem.
Ze rolt wel als ze bij hem staat en zo heel af en toe spelen ze of kroelen ze. Maar dit wel pas na ruim een half jaar.
Nu snap ik wel hoe hun rolverdeling zit, maar hij gaat net een stapje te ver. Ik vind het bij hem overdreven, en niet normaal dominant paardengedrag.
In een kudde zou het niet zo uitmaken, maar zij staan maar samen.
Nu kan Shiva niet bij haar maatje, want die gaat de ruinengroep in. En bij de andere merries kan ze niet, omdat ze zelf (wel normaal) dominant is en die merries van kinderen zijn die dan hun eigen paardje niet uit de wei kunnen halen.
Ik erger me groen en geel aan het gedrag van de ruin, en het wordt in de wei ook gevaarlijk voor ons. Zodra Stefanie of ik Shiva willen pakken staat hij voor ons en jaagt Shiva weg. Dus, goed......protect your herd of two, Shiva heeft snel door dat we haar beschermen en na een tijdje kunnen we de wei uit. Maar met de wei ingaan wilt ze zo snel mogelijk voorbij hem. Daar sta je dan, in je eentje, schrikdraad in je handen, een pony die letterlijk en figuurlijk blind door je heen rent en een ruin voor je snufferd staat.
Zodra Shiva los is gaat hij weer 10 min fysiek jagen en daana is er wel weer enigszins rust.
Maar ook nog een probleem, hij moet mee naar stal als Shiva de wei uit gaat omdat hij anders alles kapot loopt, incl zichzelf.
Ik heb nu dus een hele discussie gehad met de staleigenares en de eigenares van de ruin, dat ik ze niet meer samen wilt hebben. En dat snappen ze niet, want ze zien het niet.
Ik weet ook wel dat hij niet 100% van de tijd haar jaagt, ook al is het psychisch, maar dan is het nog 70% van de tijd. En wegen de periodes met rust wel op tegen al dat andere?
Maar het is of deze zomer weer bij hem (hij gaat eerst de ruinengroep in, om te proberen maar daar heb ik een hard hoofd in), of waarschijnlijk alleen. En dat vind ik een groot dilemma.
Wat zouden jullie doen?
Bladwijzers