Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: ontwormen

ontwormen

hoe vaak en waneer ontwormen jullie je paarden?
    en wat is jullie reden geweest om op deze manier te ontwormen?
    laten jullie ook de mest onderzoeken?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: ontwormen

Ja, ik!
    Vorige week net voor het eerst een mestonderzoek laten doen. Al mijn paarden blijken schoon. Dierenarts adviseerde om na zes weken nog een keer een onderzoek te doen om het verloop in de gaten te houden, en daarna om de zoveel tijd.

Eerste keer heb ik individueel laten onderzoeken. De volgende keer doe ik een groepsonderzoek.

Ik ontwormde iedere drie maanden, maar doe dat liever niet aangezien het beste goedje toch niet preventief werkt en het natuurlijk niet heel gezond is.
    Started!

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Volgens de DA zijn mestonderzoeken niet sluitend. In de ene mesthoop kunnen meer eitjes aanwezig zijn dan in de andere. Dus het kan een vertekend beeld geven. Ik laat elk half jaar een bloedonderzoek uitvoeren. Ook om andere zaken voor te blijven.

Op het moment worden ze bij ons ontwormd met equest. Dus 4 keer per jaar. Moxidectin heeft een werking van 12 weken. 1x/ per jaar worden ze ontwormd met equest pramox tegen lintwormen. Ik moet met chemische ontwormers ontwormen aangezien we veel paarden hebben staan op een relatief kleine oppervlakte. Aangezien ik ook de enige ben die de mest van de weides verwijder is het dus de enige optie.

IK geloof wel dat met een goed weidebeleid en als je voldoende ruimte hebt. Je eventueel natuurlijk kan ontwormen.

Groetjes
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

ontwormen jullie ook echt iedere 3 maanden?

er is mij is verteld dat het voldoende zou zijn om voor en na het weideseizoen te ontwormen met een middel wat tegen alle wormen zou werken,dus bijv in maart en november,tussendoor eventueel een kruidenmiddel tegen de wormen te geven,dit zou beter zijn dan idere 3 maanden ontwormen omdat het paard zo zelf ook een soort weerstand opbouwt tegen de wormen,en ook omdat het vake ontwormen alleen maar resistentie in de hand werkt en het wormenmiddel ook niet bepaald gezond is voor je paard.

hoe denken jullie daarover?

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Resistentie bouwt voornamelijk op als je de voorgeschreven producten niet op de juiste manier gebruikt. Door te weinig te ontwormen en te onderdoseren blijven er wormen achter die dan resistentie opbouwen tegen het gebruikte chemisch bestanddeel.

Zo heb je het chemisch bestanddeel moxidectin (vind je in equest) dat 12 weken werkzaam is. Als je dit dan maar 2x per jaar gebruikt, krijgen de wormen in tussen tijd wel de kans om te gaan woekeren. Op dat moment is 1 ontwormer niet meer voldoende. Eens er zware besmetting is moet je de DA laten komen en op korte tijd grote dosissen chemische ontwormers toedienen. Dit lijkt me ook niet zo gezond. Je moet de voordelen en nadelen t.o.v. elkaar afwegen.
    Je hebt ook ontwormers op basis van ivermectine (terug te vinden in furexel) en deze zijn 8 weken werkzaam. Mij is altijd aangeraden om elke jaar van chemisch bestanddeel te wisselen om zo resistentie te voorkomen. Dus het ene jaar een ontworming op bais van moxidectin en dan het andere jaar met ivermectine. Let er ook op dat je in het najaar ook mee ontwormt tegen lintwormen. Dit kan met equest pramox (moxidectin + praziquantel) of equimax (ivermectine + praziquantel).

Ik kan mijn voorstellen dat die chemische ontwormers niet gezond zijn, maar wormen kunnen veel schade aanrichten en vaak onherstelbare schade. Tenzij je over hectares land beschikt en je de weides elke dag 2 maal van mest kunt ontruimen denk ik dat het moeilijk is om een paard op een natuurlijke manier wormvrij te houden. Er zijn wel natuurlijke ontwormers op de markt; bv. Verm-X. Maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Wilma
    Guest

Wij ontwormen na mestonderzoek. Het ligt er ook aan hoeveel weide je hebt, of je wel of niet mest ruimt.

Wij hebben 2 hect. voor de winter, en in de zomer tot er gehooid is 1 hect. Dat houden we iedere dag schoon. Meer dan 2x per jaar worden ze niet ontwormt. Soms zelfs 1x per jaar.

Bij ons is juist de info, dat als je te vaak ontwormd ze resistent worden.

Zo zie je maar weer, ieder heeft zo zijn eigen beleid hierin. Het is toch je eigen hart volgen.

Wilma
    Guest

Ik was vanmorgen bij mijn reguliere dierenarts om een wormenkuur te halen. We zagen in de mest een spoelwormpje, dus was het nodig.

Ik was verheugd dat ook zij niet meer standaard iedere 2 of 3 maanden de paarden laten ontwormen. Ze zijn er van terug gekomen omdat ze merkten dat veel paarden resistent werden en er geen ander middel op de markt is om dat tegen te gaan.

Om die reden waren zij nu voorstander om ontlasting te laten onderzoeken.

Wat ik al deed via mijn holistische dierenarts, maar ik was verheugd dat ook de reguliere dierenarts voorzichtiger is geworden om zomaar standaard te ontwormen.

Misschien helpt je dit nog in je beslissing die je neemt voor je paarden.

Succes

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2007
    Leeftijd
    36

wij ontwormen sinds vorig jaar niet meer standaard elke 2 of 3 maanden, maar laten mestonderzoek doen.
    dit hebben we besloten in overleg met de DA. Het ontwormen via een mestonderzoek vermindert de kans op resistentie en ik vind het prettiger omdat ik niet elke 2 maanden die troep in mijn paard hoef te spuiten. het gaat erg goed, de paarden reageren er goed op en ontwormen is eigenlijk bijna niet nodig, zo blijkt uit het mestonderzoek.

ik heb een wormen onderzoek laten doen bij het woud,en deze was negatief,ik hoef dus niet te ontwormen!

ze raadden me aan om in juli weer een wormencheck te doen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gea
    Volgens de DA zijn mestonderzoeken niet sluitend. In de ene mesthoop kunnen meer eitjes aanwezig zijn dan in de andere. Dus het kan een vertekend beeld geven. Ik laat elk half jaar een bloedonderzoek uitvoeren. Ook om andere zaken voor te blijven.
    Alleen een bloedonderzoek is ook niet sluitend (heeft mijn DA me verteld). Een bloedonderzoek toont alleen aan of er ingekapselde varianten aanwezig zijn. Wormen en eitjes kunnen enkel worden aangetoond met mestonderzoek.

Dus beiden is noodzakelijk voor een goed beeld.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik dacht dat er ingekapselde varianten zijn als er in de darm zelf voldoende wormen zitten (gezien vanuit de worm). Als die er niet zijn, dan komen de ingekapselde in actie en gaan de darm in. Dus als je dan geen eitjes in de mest vind, dan kan je toch wellicht concluderen dat de darmen aardig wormvrij zijn en er geen reden is voor de ingekapselde vrienden om ingekapseld te blijven? En dat er dus weinig/geen ingekapselde zijn? Dat houdt toch verband met elkaar?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ja! Twee weken geleden voor het eerst een mestonderzoek laten doen via VLP het woud.
    http://www.wormbestrijding.nl >heel interessante site.

Aliyana had een negatief mestonderzoek, dus ben ik al blij dat we haar toch niet gewoon ontwormd hebben "voor de zekerheid". Over 3 maanden laten we nogmaals haar mest onderzoeken, omdat we nu in overgang stal-weide zitten.. Misschien dat ze in de weide sneller een wormbesmetting oplopen.
    Gazeerah had een licht verwaasloosbare wormbesmetting, er werden meer dan 50eitjes van Strongylus geteld (de grote bloedworm) en de DA raadde aan om over 2à3 maanden opnieuw een mestonderzoek te laten uitvoeren.
    Bij Jack, het paard van een vriendin, werden 600 eitjes geteld van de grote bloedworm. Er werd dan ook geadviseerd om liefst nog binnen de week het paard te ontwormen met ivemectine.
    Op financieel gebied valt zo'n mestonderzoek reuze mee, en zo weet je tenminste of je paard wel een ontwormingsbeurt nodig heeft. Ik zal voortaan altijd eerst mest laten onderzoeken alvorens te ontwormen Eigenlijk is het dom om je paard te behandelen tegen iets waarvan je niet eens weet of hij het wel heeft, of althans niet in zo'n vorm dat het een gevaar vormt voor je paard.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

op aanraden van de DA ontworm ik gewoon telkens voor het verzetten van weiland. ik kan dus met relatieve zekerheid zeggen dat mijn zomerland schoon is, omdat ze altijd ontwormt naar daar gaan en het land vanaf het najaar ook weer leeg blijft liggen (1 winter dood naar zogezegd het grootste deel wormen die daar eventueel nog zouden kunnen zitten)
    als je dat voor al je stukken land nauwkeurig doet en geen risicodieren (veulens ofzo) in je groep hebt, is de kans op wormen eigenlijk vrij laag...
    ik geef dus meestal geld aan een goeie zware ontworming (equest bv), zeker niet onderdoseren en dan na een dag of 2 de paarden verzetten... (oja, als je ze terug even op hun winterstuk zou zetten, moet je niet ontwormen om terug naar daar te gaan. die weide was immers toch al heel dit seizoen mogelijk onveilig. die is immers nog geen winter leeg geweest... je moet ze dan wel weer ontwormen voor ze weer weg gaan van dat winterstuk naar een weide die wèl veilig is voor dat seizoen)

in de praktijk wil dat zeggen dat ik mss 2 keer op een jaar ontworm...

als je je paarden natuurlijk een heel jaar op mogelijk besmet land moet houden, dan is het zeker aan te raden iets strikter te werk te gaan
    Hinnik!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Ik dacht dat er ingekapselde varianten zijn als er in de darm zelf voldoende wormen zitten (gezien vanuit de worm). Als die er niet zijn, dan komen de ingekapselde in actie en gaan de darm in. Dus als je dan geen eitjes in de mest vind, dan kan je toch wellicht concluderen dat de darmen aardig wormvrij zijn en er geen reden is voor de ingekapselde vrienden om ingekapseld te blijven? En dat er dus weinig/geen ingekapselde zijn? Dat houdt toch verband met elkaar?
    Enya en Pebbles werden allebei negatief bevonden op de mest-eitelling, maar positief op de bloedtest. Dus het kan wel.

Bladwijzers

Forum Rechten