Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

  1. #1

    Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Hallo!

    Ik had een vraagje, haha! Ik ga er gewoon maar even vanuit dat iedereen Amon kent, over het algemeen erg leftbrained, afwisselend extrovert en soms wat introvert. De laatste tijd rijd en speel ik veel op het veldje naast onze stal, omdat de bak bestaat uit strand/duinzand, en dus niet te rijden is als het een paar dagen droog is geweest.

    Nou is dat veldje echt ideaal, ik denk ongeveer de grootte van een voetbalveld, dus dat is best lekker om even de beentjes te strekken, haha! Vooral omdat Amon galop op de volte soms nog wat lastig vindt, is het heerlijk om gewoon een stuk rechtuit te kunnen galopperen, het gaat nu echt al een stuk beter (en goeie oefening voor mij: recht blijven zitten en Amon zo recht houden ).

    Maarrrrr, wat ik zo vreemd vind, is dat hij op dat veldje soms gewoon echt niet te houden is, zo enthousiast wordt ie! Oren d'rop, nek d'rop, en gewoon die benen maar laten gaan! Ik moet af en toe echt mijn ors erin gooien om hem te laten stoppen, hij vergeet gewoon dat er ook nog een normale rem op zit..

    Het is niet dat hij op de vlucht gaat, maar gewoon, lekker even een stuk hardlopen, haha! Terwijl hij in de bak nooit zulke uitspattingen heeft, dan blijft hij over het algemeen vrij 'mat', loopt wel, en laat zich ook wel motiveren om lekker actief te lopen, maar gewoon met een hele andere instelling op dat veld.

    Het lijkt dus, alsof hij een stuk extroverter wordt op het veldje, hij heeft ineens onwijze zin om te lopen, zich te laten zien, etc. Hetzelfde eigenlijk op wedstrijd, twee weken terug, toen was hij ook zo enthousiast ineens!

    Het is dus geen probleem hoor, ik vind het heerlijk dat hij door zichzelf ontdekt hoe leuk bewegen eigenlijk is, en dat je er niet alleen máár moe van wordt

    Maar, ik vroeg me dus af, kan extroversie (of, wat zou het eigenlijk zijn?) veranderd worden door de omgeving, constant op dezelfde manier?

    Liefs, Joyce

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Het gedrag van je paard is altijd afhankelijk van allerlei factoren. De omgeving heeft daar ook zeker een grote invloed op. De horsenalities zijn geen vast gegeven, in de zin van dat als je paard hier LB-i is, dat hij dat overal en altijd voor de rest van zijn leven is. Zie het als een karakterisering van zijn gedrag en gesteldheid op DAT moment, in die situatie en handel daar naar. Bij een paard dat teveel impulsion heeft, maak je cirkels (hoe meer impulsion, hoe grotere cirkels). Als hij LB is, werkt variatie goed, is hij RB, dan is consistency veel beter. Kijk dus even wat werkt en ga geen rechte lijnen rijden als hij zo impulsief is.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Ik ga helemaal mee met Eveline

    Als ik met Droo buiten ga rijden is hij ook veeeeel voorwaartser dan wanneer ik in de 'bak' rijdt. En ook dat verschilt: als ik in de wei rijd is hij weer net iets meer voorwaartser dan in de 'bak'. In de bak wordt hij veel sneller LB introvert. Hoe meer ruimte, hoe extraverter hij is (lang leve de lol!)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  4. #4
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Shiva is ook zo. In de bak gaat alles lekker op dr gemak, valt ze vaak terug in de galop ed.
    Maar buiten.............
    In principe is ze buiten ook nog erg rustig, lekker LBi, maar zo op zn tijd, vooral met de galop, enthousiast. Inderdaad niet dat ze er vandoor schiet ofzo, maar als ze gras of zand onder dr voeten voelt gaat ze al uit haar eigen (na een erg subtiele vraag van haar en akkoord van mij) in galop. En dan wilt ze ook vaak erg hard.

    Ik vind het zelf geen probleem zolang ze gewoon enthousiast is en ik haar ook op zulke stukken kan laten draven of stappen als ik dat wil. En zolang ze nog gewoon afremt als ik dat vraag.....tja, dan mag ze van mij wel wat extraverter zijn.
    Maar dat is persoonlijk.

    En verder heeft Eveline het idd al uitgelegd. Het is zo situatie, moment, persoon ed afhankelijk.

  5. #5
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Misschien heeft het ook, heel praktisch, met de ondergrond te maken? De bak zoals jij hem beschrijft klinkt nogal zwaar om te rijden en op het veld heeft hij wat meer grip en kan hij makkelijker lopen.

  6. #6
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Extroversie afhankelijk van de omgeving?

    Het kan met motivatie te maken hebben (meer motivatie om te lopen op een prettige ondergrond dan bij zware bodem) maar het kan net zo goed wél onrust of stress zijn dat dit gedrag veroorzaakt. 'Loperigheid' bij paarden komt toch vaak voort uit vluchtgedrag en vluchten is de eerste ingeving van een paard bij onrust. Het hoeft niet, maar ik zou het niet zonder meer interpreteren als 'vrolijkheid' of iets dergelijks.

    Hoe ver is hij van andere paarden vandaan, is hij daar alleen, hoe vaak is hij al op het veldje geweest, mag hij daar grazen, wat gebeurt er allemaal op/rond dat veldje, is hij daar altijd zo, etc etc.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •