Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 35 van de 35

Topic: paard snachts op stal;is dat nu echt zo erg???

Re: paard snachts op stal;is dat nu echt zo erg???

wat de ruimte betreft ben ik met je eens dat het niet ideaal is,maar ze is wel de hele dag buiten met andere paarden,en heeft evengoed de ruimte voor een rondje gekkigheid zo nu en dan.
    en helaas,hier in de buurt is het verschrikkelijk moeilijk om een andere optie te vinden,op de meeste stallen staan de paarden helaas nog altijd dag en nacht op stal,of allemaal apart in hun eigen paddockje,dan denk ik dat mijn paard het zo slecht niet heeft.
    van de zomer gaan ze weer dag en nacht naar buiten met zn allen,dan hebben ze zo'n 1,5 hectare tot hun beschikking.
    ik denk dat de paddock voor de winter een goede oplossing is,en voor een paddock is het nog behoorlijk ruim als je het vergelijkt met wat je bij de meeste pensionstallen ziet.
    ik zou hier in de buurt echt geen geschikter plekje kunnen vinden,dat meen ik echt!
    tenzij ik een groot stuk land zou kunnen huren,maar dan staat ze weer alleen (of met n shetje),loopt zich de hele dag vol te vreten met gras,en bij slecht weer wordt je land kapot gelopen (kleigrond he)en staan ze in een mum van tijd in de bagger,dus ook dan zal je nog een soort paddock moeten realiseren.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je dit paard nog maar net eigenlijk?
    (Sorry misschien staat dat wel ergens, maar ik lees niet altijd alles )

Van belang in het verhaal vind ik ook nog wel om te weten hoe ze tot nu toe geleefd heeft. Stond ze tot voor kort wel in een kudde op een ruim land?
    Zo niet, dan heeft ze dringend nog wat in te halen.
    Zo wel, dan heeft ze in elk geval wel een goede basis gehad.

Ik snap dat het kennelijk heel moeilijk is om in jouw buurt iets te vinden dat écht aan al je wensen voldoet. En het siert je ook zeker dat je zo je best doet na te denken over de mogelijkheiden.
    Maar als ik voor de keuze zou staan om een jong paard aan te schaffen, en hem dan op een paddockje te moeten zetten... Dan denk ik niet dat ik een (jong) paard zou kopen.
    Want ik begreep uit een post van jou hierboven ergens, dat het nog helemaal niet duidelijk is of en wanneer ze deze zomer dan op het grote land mogen? Of is dat wel zeker?

Overigens, om je ook nog een concreet antwoord te geven:
    Als je merrie overdag in een kudde staat, en 's avonds gaat de kudde naar binnen en blijft zij met het shetje buiten, dan denk ik niet dat dat een probleem hoeft te zijn. In het begin vinden ze het misschien niet zo fijn, maar ik verwacht dat ze er snel genoeg aan wennen. Het scheelt dat ze niet alleen staan hè, ze hebben elkaar nog.

ik heb haar bijna een jaar,voordat ik haar kocht stond ze ook in een kleine kudde,van ik geloof 5 paarden.
    daar stonden ze op ongeveer een hectare geloof ik.

sinds dat ik haar heb ben ik al een paar keer verhuisd met haar,ik baal hier echt ontzettend van,maar heb dit altijd gedaan omdat ik zocht naar verbetering voor mijn paard.
    maar op de eerste stal beloofden ze gouden bergen,maar die beloftes werden niet waargemaakt.
    toen naar de volgende stal,dat beviel om andere redenen toch niet,paard stond in de winter alleen maar in de bagger,op de volgende stal kwamen ze (tegen de beloftes in) veel te weinig buiten,en werd mn paard geslagen,toen ben ik tijdelijk naar een kennis van me gegaan met haar,maar dat was echt alleen voor tijdelijk mogelijk.
    nu zijn we weer terug bij de 2e stal,waar inmiddels heel veel verbeterd is,ik ben ook eigenlijk niet meer van plan om haar nog een keer te gaan verhuizen,ik vind dit wel genoeg in zo'n korte tijd,en ik weet inmiddels ook dat ik een betere plek in deze omgeving niet snel zal vinden.
    opfok begin ik niet aan!mijn paard is gek op aandacht,wil graag alle dagen wat doen (we doen aan clickertraining samen,en soms wat lange lijnen werk en wandelen),dit zou ze echt vreselijk missen als ze in de opfok loopt,want ze vind het geweldig om zo af en toe zo bezig te zijn.ook vertrouw ik niet zo op de zorg die ze in de opfok krijgen,plus dat ik zo'n kleutergroepje niet echt gezond vind voor een paard om in op te groeien,ik vind een gemengde kudde veel idealer.
    ik probeer er het beste van te maken,en te roeien met de riemen die ik heb.
    er zijn hier plekken genoeg voor mn paard hoor,daar hoef ik niet zelf te mesten,niet zelf met voer te slepen,niet zelf binnen en buiten te zetten etc....staat ze wel dag en nacht op stal,en dan kies ik toch voor mn paard en kom ik op de plek uit waar ze nu staat.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    opfok begin ik niet aan!mijn paard is gek op aandacht,wil graag alle dagen wat doen (we doen aan clickertraining samen,en soms wat lange lijnen werk en wandelen),dit zou ze echt vreselijk missen als ze in de opfok loopt,want ze vind het geweldig om zo af en toe zo bezig te zijn.
    Ik denk dat dit wel érg menselijk gedacht is.
    Als je paard in een grote kudde zou lopen (en idd het liefst van verschillende leeftijden), op een groot stuk land, dan denk ik dat ze zich daar prima zal vermaken met haar soortgenoten. Er valt dan voldoende te spelen en te doen; er zijn maar weinig paarden die onder die omstandigheden hun mens zouden missen hoor...

Als ze daarentegen in een prikkelarme omgeving moet leven (veel op stal, kleine paddock, weinig paardenmaatjes, weinig beweging), ja dan kan ik me voorstellen dat ze staat te trappelen om wat met je te doen...

Verder snap ik best dat je probeert te roeien met de riemen die je hebt hoor. Ik vind het ook goed dat je nadenkt en probeert te zoeken naar wat het beste is in de omstandigheden die je hebt. Ik denk alleen dat je hier en daar wat té menselijk denkt...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo

Verder snap ik best dat je probeert te roeien met de riemen die je hebt hoor. Ik vind het ook goed dat je nadenkt en probeert te zoeken naar wat het beste is in de omstandigheden die je hebt. Ik denk alleen dat je hier en daar wat té menselijk denkt...
    misschien heb je gelijk hoor,over dat te menselijk denken...

maar opfok,nee dat vind ik helemaal niks en gaat ook zeker niet gebeuren.

voorlopig blijf ik hier,of ik moet opeens een paradijsje vinden wat aardig in de buurt is.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten