Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: paard snachts op stal;is dat nu echt zo erg???

paard snachts op stal;is dat nu echt zo erg???

heb gister mijn paard verhuisd naar een plek waar ze overdag in een kleine kudde in een ruime paddock loopt,ze lopen zo'n 12 uur per dag buiten en ze krijgen onbeperkt hooi.snachts gaan ze op stal,en krijgen ook dan onbeperkt hooi,zomers gaan ze dag en nacht naar buiten.

andere optie was om haar samen met een shet in een kleine paddock te zetten,dag en nacht buiten,zonder beschutting.
    omdat ik eigenlijk geen tijd heb voor een 2e paardje heb ik gekozen voor de eerste optie,en het lijkt me daarbij ook goed dat mn paard in een kudde staat,ipv met zn 2tjes.(ze is pas 2,5 he).

heb deze vraag ook op PN gesteld,daar word gereageerd alsof ik mn paard vreselijk te kort doe,doms denk ik ..... hoe ver kan je gaan??

dag en nacht weidegang is hier in de buurt gewoon niet mogelijk,of het wordt dag en nacht blubbergang,geen schuilstal,geen voorzieningen etc,hier heb ik 1,5 hectare land en een grote buitenbak.
    ik denk dat ik zo de perfekte middenweg heb gevonden,zowel voor mij als mn paard,ben ik nu echt zo slecht?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: paard snachts op stal;is dat nu echt zo erg???

Klinkt als onze stal....en ik vind mezelf geen dierenbeul en Vash oogt niet ongelukkig. Hier in de buurt kan ik het niet beter vinden, kán wel, maar dan moet ik zelf ook concessies doen aan het comfort, en dat is een keuze. Ik wil graag een bak, een kast, licht, geen modderbendes in de winter enzo. Het kan altijd beter, maar met 12 uur buiten zal menig paard blij zijn denk ik. Zeker als ze straks 24/7 buiten kunnen. Weet je, je doet wat je kan, binnen de mogelijkheden die je hebt. En met 12 uur buiten staan in een ruime paddock heb je i.m.o. een goeie plek.

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ben het eens met lila, ik denk dat je paardje best goed zit daar.. Soms kàn het gewoon niet anders, maar ik vind het al heel wat dat je paard 's winters 12u per dag buiten loopt en onbeperkt hooi tot z'n beschikking heeft. Dat is een 'luxe' wat niet iedereen z'n paard kan bieden in de winter.
    En s 'zomers 24/7 buiten is al helemaal fijn maak je geen zorgen joh, ik denk dat je paardje het best naar dr zin zal hebben.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Slecht slecht.. weet je .. het kan altíjd beter... maar je doet wat je kan, denkt na over het welzijn van je paard, maakt een afweging en op basis daarvan een weldoordachte keuze.. en dát lijkt mij prima..
    (ik heb twee jaar geleden mijn paard verhuisd van een 'stal' waar hij 7x24 buiten in een paddock met inloopstal stond, maar waar s'zomers matige weidegang was en 10 km van huis, naar een stal dicht bij huis waar hij in de winter de nachten op stal staat, overdag in kleine kudde in een ruime paddock verblijft en 's zomers zonder problemen 7x24 in dezelfde kleine kudde op véél land staat! )

het mooie van deze stal is dat ik alles zelf kan bepalen,van het soort voer en hooi tot aan het soort bodembedekking en manier van uitmesten,het is dus een doe-het-zelf stal,wat ik zelf echt heel erg prettig vind!

weidegang is hier in de buurt sowieso heel moeilijk te vinden,hooguit in de zomermaanden op een stuk land,maar dan heb je verder weer niks erbij.

paddocks die er zijn zijn bij de meeste pensionstallen inimini klein.

wat mij betrefd is het top zo,mn paard is er happy mee,ze is vanaf moment 1 de rust zelfe daar en viel meteen op haar plek in de kudde,dat was meteen goed,denk dat een stabiele kudde met verschillende leeftijden (ruin van 11,ruin van 6 en een shetmerrie van 1 jaar) toch ook wel erg belangrijk is voor een jong paard.

Het is niet erg vind ik tenzij je paard echt niet op stal wil en je hem er toe dwingt..
    wel is idd fijn dat je alles zelf mag bepalen

als ik zie bij mijn vriend thuis hebben ze 6 volwassen paarden en staan 24/7 op stal..
    ze vinden het zelf gek als ze worden losgelaten in de bak (alleen) dat ze dan helemaal gek doen

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Eens met de anderen hoor, je doet je best en hij staat overdag met anderen lekker buiten, niet slecht denk ik dan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    wat mij betrefd is het top zo,mn paard is er happy mee,ze is vanaf moment 1 de rust zelfe daar en viel meteen op haar plek in de kudde,dat was meteen goed,denk dat een stabiele kudde met verschillende leeftijden (ruin van 11,ruin van 6 en een shetmerrie van 1 jaar) toch ook wel erg belangrijk is voor een jong paard.
    Weet je....dáár heb je je mooiste antwoord op je eigen vraag. Laat ze maar kletsen op PN.

tsja,en toch blijf ik in tweestrijd zitten.

ik kan er ook voor kiezen om er een shetje bij te nemen,en ze met zn 2en,het hele jaar doro dag en nacht buiten te laten.
    de rest van de kudde gaat dan naar binnen,ik denk niet dat mn paard en shet het dan op prijs stellen om samen achter te blijven eigenlijk.

ook is er in de paddock geen schuilmogelijkheid,en vorig jaar was er een periode waarbij het bijna dagen lang aan een stuk door regende,mn paard stond toen ook dag en nacht buiten,maar was toen wel erg blij om snachts naar binnen te kunnen,als ik de shet erbij heb kan dat dus niet meer,want dan komen we een stal te kort en zou of het paard of de shet alleen achter blijven buiten,of ze moeten beiden buiten blijven.

als jullie dit lezen,wat zouden jullie dan kiezen?

1.laten zoals het nu is,paard 6 maanden per jaar snachts op stal.
    2.shet erbij,paarden dag en nacht buiten,het hele jaar door,snachts met zn 2en buiten,overdag in de kudde.

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Waarom twijfel je? Waarom luister je zo naar wat andere MENSEN zeggen, kijk naar je paard. Kijk wat je paard vertelt, en luister daarnaar.

Het verschilt gewoon enorm per paard, ik heb deze winter mijn merrie op stal gehad, eigenlijk omdat mijn pensionklant niet alleen kon staan. Irish vond het verschrikkelijk, hoewel ze een box van 5 bij 3 heeft. Terwijl het pensionpaard het heerlijk vond op stal. De mannen (mijn hengst en de ruin van mijn vriend) stonden 's winters 's nachts op stal en vonden het prima. Maar mijn kleine mannen ( 2 shetters en 1 welsh) slopen elke box waar ik ze in durf te zetten. Dus leer naar je paarden kijken ipv naar de mening van anderen te luisteren
    Stal Anam Cara

ik twijfel omdat ik weet dat het altijd beter kan,en omdat ik het beste voor mijn paard wil.

op de vorige stal was ze erg onrustig als ze binnenstond,haalde de hele boel overhoop.

hier gaat het goed,de stal is sochtends nog netjes,en ze maakt een rustige indruk.
    deze stal is aan de voorkant helemaal open,aan beide zijkanten zitten tralies waardoor ze kontakt heeft met de buurpaarden,misschien dat dat ook wat meer rust brengt.

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Natuurlijk wil je het beste voor je paard, maar dat is niet altijd wat andere mensen het hardste roepen, dat is wat je paard je influistert.

Als die je nu zegt dat ze happy is, dan zegt dat toch genoeg?
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door berlingo
    ik twijfel omdat ik weet dat het altijd beter kan,........hier gaat het goed,de stal is sochtends nog netjes,en ze maakt een rustige indruk.
    Natuurlijk kan het altijd beter. Vrijwel alles in het hele leven kan altijd beter.
    Mijn vader (een wijs man) zei altijd: het betere is de vijand van het goede.

Het kan altijd béter. Ja.. die droom heb ik ook altijd.
    Mijn paarden staan nooit op stal, hebben in de zomer een wei, in de winter een paddock met veel stoep, volop hooi, een zandbak een schuilstal en een afdak.
    Toch droom ik van hectaren land, met heuvels, meertjes, gezond gras (onbemest en veel wilde grassen en kruiden), een natuurgebiedje van zo'n 60 hectaren groot, mooi omheind met heras hekwerk voor mijn 3 paarden alleen.

Het kan altijd beter.

Een stal in de nacht, gedurende de winter vind ik niet zo slecht hoor. Kost je in ieder geval geen slapenloze nachten omdat ze tot de knieën in de modder staan.

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Oh Trea ik geloof dat wij dezelfde droom hebben

Mijn verzorg paard gaat in de winter ook 's nachts op stal en vindt dat zelf echt heerlijk. Ze staat 's avonds al te wachten voor het draad omdat ze het aan het eind van de dag niet echt heel erg warm meer heeft. Zomers gaat ze wel 24/7 op de wei.

Ik denk dat het belangrijk is om naar je eigen gevoel te luisteren, want er is niemand die je paard beter kent dan dat je dat zelf doet.
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten