Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: over de schouder/teveel stelling

over de schouder/teveel stelling

hi, ik loop tegen het volgende aan, iemand tips? ik rij mijn pony nu zo'n 2 mnd. met cardeo eenhandig, daarvoor reed ik hem met touwhalster. dit ging allemaal prima, ook zijgangen en nageven/verzamelen zijn geen probleem. nu is hij op de een of andere manier wat "stijf"geworden. als ik op de volte rij in stap of draf vooral rechtsom geeft hij teveel stelling naar binnen waardoor hij niet goed gebogen is. met mn binnenbeen valt het niet op te lossen, voor mijn gevoel drukt hij dan meer de schouder eruit. vanmiddag weer even zn touwhalster gebruikt, met licht tot geen contact blijft hij mooi in de lengtebuiging hoef eigenlijk mn teugels niet te gebruiken. ook is hij niet zwaarder in een hand. liefst los ik het met cardeo op, maar hoe corrigeer ik dit?

Re: over de schouder/teveel stelling

Cardeo? Bedoel je niet; cordeo'?

Ik denk dat je heel even terug moet naar je touwhalster of kaptoom en wat aandacht moet besteden aan 'rechtrichten'. Als de 'stijfheid' over is kan je weer terug naar cordeo.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja, denk ik ook, even weer de basis goed oefenen, maar wat als je de cordeo tegen zijn hals aanlegt en hier even druk geeft, je vraagt dan de voorkant naar buiten, gewoon een ophouding en weer loslaten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Het feit dat hij toch nog wat 'stijf' is en niet meer zo loopt als toen hij met een touwhalster liep, is misschien een teken dat je nog even moet verder werken met het touwhalster en te vroeg overgeschakeld bent.

Nu is dit misschien een gek idee, maar je kan ook een tijdje het touwhalster met de cordeo combineren? Ik heb een paard ook eerst met een touwhalster en dan met een neckrope en dat deed ik ook door eerst een tijd met een touwhalster te rijden terwijl de neckrope al over zijn nek hing. Dan schakelde ik meer en meer over op de neckrope (als iets echt niet wilde lukken op dat moment, kon ik 'ter plaatse' teruggrijpen naar mijn touwhalster) tot ik alleen nog met neckrope reed.
    Ik lees hier vooral, omdat ik (nog) niet thuis ben in de wereld van Parelli...

probleem is de wereld uit....op een andere manier dan ik dacht......sinds kort werken we ook aan de travere, door aanleggen van mn binnenbeen, gewicht op binnenzitbeen en buitenbeen naar achter gaan wij in de travere. dit doen we op de circel en op de lange lijnen. met de cordeo is het vrij moeilijk om de juiste stelling en buiging te houden, dus bij elke goede poging volgde een beloning. hij is daar erg gevoelig voor en doet dan vaak meer dan zijn best... de link binnenbeen=stelling en buiging had hij dus al snel door. door de harde wind de laatste dagen gaat mn lijf soms dingen doen die niet de bedoeling zijn waardoor mn pony spontaan allerlij zijgangen inzet, en als ik dan ook mijn binnenbeen gebruikt dan volgde er een mooie stelling en buiging. mijn plan was een mooie volte, zijn idee was een travere....ik kwam er vanmiddag achter. ik was met cordeo aan het rijden en puur aan het voelen wat er gebeurde. zolang ik keurig in het midden bleef zitten liep hij keurig in buiging, zodra ik ging verzitten/binnenbeen gaf volgde er een poging tot travere. toen ik het door had moest ik wel lachen, stijf is hij dus helemaal niet, alleen erg ijverig

In 1 dag opgelost.
    Nou nou..

Bladwijzers

Forum Rechten