Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Paard met luizen

Paard met luizen

Bij ons op de boerderij heeft een van de paarden luizen, blijkt opeens. Ik heb daar zelf eigenlijk geen ervaring mee. Hoe besmettelijk zijn luizen: hebben ze het straks allemaal? En wat kun je er het beste tegen doen? De DA zegt wassen met Sebacil, maar wassen met dit weer??? En Sebacil is wel supergiftig. Zijn er andere oplossingen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Paard met luizen

bij de stal waar ik sta hebben de jonkies bijna elk jaar luis..vaak tot hen 2de..ze worden behandelt met neocidol. helpt ook tegen andere dingen en dit werkt goed. luis kunnen idd overspringen..maar daar zeggen ze dat oudere paarden er niet zo snel vatbaar voor zijn. wij hebben ze ingesprayed.

Neocidol is toch eigenlijk ook verboden, net als Sebacil? En net zo giftig dus...

Noa heeft vorig jaar ook luizen gehad, als enige van de hele kudde. Volgens mij moet een paard er echt gevoelig voor zijn, anders is het niet besmettelijk.
    Heb het eerst met wat "vriendelijke" middeltjes proberen op te lossen. Dat werkte niet of nauwelijks. Uiteindelijk heb ik haar toch gewassen met sebacil, je zag de luizen er meteen dood afvallen
    Dan maar liever in 1x goed, dan is paardlief van het gedoe af.
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Een logeerpaard heeft vorig jaar een aantal dagen bij mijn paarden gestaan. Het weidegenootje van dit logeetje zat ook onder de luis. Logeetje had nergens last van en heeft de luis ook niet 'meegenomen/overgebracht' op mijn paarden.
    Ik heb toen wel voor de zekerheid mijn paarden ingepoederd (poeder gekocht bij de paardendrogist.nl)
    Mijn DA zei ook dat besmetting met luis meevalt, alleen hele jonge paarden of paarden met minder weerstand zijn er vatbaar voor.

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Tsja hoe giftig sebacil ook is, het werkt als een tierelier.

Wat ik met dit weer altijd doe is een hogedruk plantenspuit vullen met sebacil mengsel en dan flink spuiten tussen de haren. Vooral de manenkam, rug, tussen de voor en achterbenen goed meenemen. Paardje even op laten drogen en na 10 dagen nog eens herhalen.

Is minder ernstig dan wassen met deze temperaturen en werkt net zo goed.

plantenspuit kun je goedkoop bij de action halen. Even oppompen en hij spuit erg goed.
    Stal Anam Cara

Okee, goeie tips allemaal. Mijn stalgenoot had ook de tip gekregen om Frontline te gebruiken, wat bij honden en katten vlooien bestrijdt. Iemand daar ervaring mee?

Tja, over die besmettelijkheid hoor ik ook allerlei verhalen. Dat koudbloeden gevoeliger zouden zijn, dat schimmels het eerder zouden krijgen (toevallig is het besmette paard bij ons een schimmel), jonge paarden inderdaad (is het besmette paard bij ons niet) etc. Dit is natuurlijk wel een tijd dat meer paarden wat minder weerstand hebben, qua rui en zo...

Aangemeld
    Feb 2009

Ik heb er hier 7 staan, de enige die (wel eens) luizen krijgen zijn mijn 30+er en mijn 2 jarige dus dat weerstand verhaal klopt als een bus. Mijn koudbloeden krijgen 'alleen' maar last van mijt.
    Stal Anam Cara

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

he, wat toevallig! Mijn paard heeft net toevallig ook luizen. Had hem al 4 keer gewassen met imaverol, dacht dat het wel gewoon schimmel zou zijn. Vorige week met sebacil gewassen, helpt goed, maar ik merk wel dat ik het nog een keer moet doen. Die spuit is een goed idee! alleen het hoofd inspuiten is misschien niet helemaal tas-proof
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Feb 2009

even een sponsje voor pakken. Maar ik merk eigenlijk dat de plaatsen die ik aangaf voldoende zijn omdat je de sebacil niet uitspoelt en de luizen zich over het lijf bewegen
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ook hier met zo'n groote spray/spuit gedaan en het hoofd met een doekje of spons..

Ze hadden voorheen ook homeopatische middeltjes gebruikt maar mocht ook niet baten. Dus vandaar de neocidol. Iid sterk goedje maar dan zijn ze er wel vanaf.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Het heeft toch te maken met een verminderde weerstand net als al die andere besmettelijke dingen als ringworm, schimmel enz? Ik zou liever met sebacil wassen en er snel vanaf zijn dan iets gebruiken wat misschien werkt, vooral op zo'n redelijk grote stal. Maar voor Pias zou ik me geen zorgen maken.

vief
    Guest

Ja, zeker heeft het te maken met een verminderde weerstand... ben het margot eens beter goed aanpakken dan half werk...luizen springen niet over zoals vlooien doen...maar bij intensief contact tussen 2 paarden (bv.elkaar krabben op de schoft) kan al voldoende zijn om de luizen over te laten steken van het ene naar het andere paard...

Maar denk ook aan de poetsspullen zadels, hoofstellen, halsters, dekjes ed...en last but not least...je eigen kleding en je eigen handen...mn. onder je nagels kun je heel fijn luizen verplaatsen van het ene naar het andere paard...

Poetsspullen, dekjes ed. kun je het beste 24 uur in een vuilniszak in de diepvries stoppen....daar gaan de luizen dood van...maar je paard moet je enkele keren over behandelen....omdat een luis div. levensfases kent...en je de neten (eitjes) ook op je paard hebt zitten...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn oude DA ( van de Faculteit Utrecht) zei dat luizen niet met verminderde weerstand te maken.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

mijn shet had het ook toen ze bijna een jaar moest worden. Mara die zat echt helemaal onder, we moesten haar scheren (vacht was bijna 10cm lang). Je schoor en zag dus de witte huid tevoorschijnkomen en ineens werd de huid bruin, BRUIN ja, van de luizen, zoveel waren het er. Echt te goor gewoon!

Gewassen met Sebacil, misschien wat hartnekkig, maar van luizen wil ik echt zo snel mogelijk af!! alle spullen en deken ook steeds gewassen, na 4x was het helemaal weg. Er zaten wel onwijs veel dode luizen in de manen, die ik er haast niet uitgekamd kreeg, dat was ook echt vies.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten