Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Paard met luizen

Paard met luizen

Bij ons op de boerderij heeft een van de paarden luizen, blijkt opeens. Ik heb daar zelf eigenlijk geen ervaring mee. Hoe besmettelijk zijn luizen: hebben ze het straks allemaal? En wat kun je er het beste tegen doen? De DA zegt wassen met Sebacil, maar wassen met dit weer??? En Sebacil is wel supergiftig. Zijn er andere oplossingen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: Paard met luizen

bij de stal waar ik sta hebben de jonkies bijna elk jaar luis..vaak tot hen 2de..ze worden behandelt met neocidol. helpt ook tegen andere dingen en dit werkt goed. luis kunnen idd overspringen..maar daar zeggen ze dat oudere paarden er niet zo snel vatbaar voor zijn. wij hebben ze ingesprayed.

Neocidol is toch eigenlijk ook verboden, net als Sebacil? En net zo giftig dus...

Noa heeft vorig jaar ook luizen gehad, als enige van de hele kudde. Volgens mij moet een paard er echt gevoelig voor zijn, anders is het niet besmettelijk.
    Heb het eerst met wat "vriendelijke" middeltjes proberen op te lossen. Dat werkte niet of nauwelijks. Uiteindelijk heb ik haar toch gewassen met sebacil, je zag de luizen er meteen dood afvallen
    Dan maar liever in 1x goed, dan is paardlief van het gedoe af.
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Een logeerpaard heeft vorig jaar een aantal dagen bij mijn paarden gestaan. Het weidegenootje van dit logeetje zat ook onder de luis. Logeetje had nergens last van en heeft de luis ook niet 'meegenomen/overgebracht' op mijn paarden.
    Ik heb toen wel voor de zekerheid mijn paarden ingepoederd (poeder gekocht bij de paardendrogist.nl)
    Mijn DA zei ook dat besmetting met luis meevalt, alleen hele jonge paarden of paarden met minder weerstand zijn er vatbaar voor.

Actief Forumlid caira's Avatar