Ah, er zijn dus tóch wel een paar merken die kortere zadels maken!
Ik ga eens op zoek!
Want tot nu toe dacht ik aan Hulsebos, érg fijn dressuurzadel dat op maat gemaakt kan worden. Maar wel errug duur...
Ah, er zijn dus tóch wel een paar merken die kortere zadels maken!
Ik ga eens op zoek!
Want tot nu toe dacht ik aan Hulsebos, érg fijn dressuurzadel dat op maat gemaakt kan worden. Maar wel errug duur...
Hoe kunnen merken als Stubben en Startrekk nou aan 'jouw onderzoek' ontsnapt zijn Marja?![]()
Misschien had je de vraag beter op het forum kunnen zetten.![]()
Trouwens ben ik erg benieuwd wie die "ervaren ijslandermensen'' zijn, die zeggen dat het geen kwaad kan als een zadel langer is dan de 18e wervel? Hoe 'ervaren' ben je dan?![]()
Karianne zou je voor mij even een pijltje kunnen tekenen van waar de 18 wervel zich dan bevind? Of kan ik gewoon tellen![]()
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill
Ha ha ha, dat wilde ik ook al vragen, thanks.
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Volgens mij kan je ze tellen, maar weet het niet zeker![]()
note to self: change the mind, the body will follow.
Dit ging vooral over IJslanderzadels met stegen. De stegen lopen aan de achterkant schuin omhoog, waardoor er op die plaats niet veel druk op de rug komt. Dat verschil heb ik zelf ook kunnen voelen: ik heb eerst bij een kort zadel gevoeld hoeveel druk er daar onder de kussens aan de achterkant zit (met ruiter erop). En dat was véél. Toen heb ik gevoeld bij een zadel met stegen, dat volgens de regels van de 18e rib te lang zou zijn. En daar was maar heel weinig druk onder het kussen (de steeg) aan de achterkant (de plek nét voorbij de laatste rib).Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Dus ik vraag me toch af of er niet een nuancering zou kunnen zijn in de stelling dat een zadel NOOIT langer mag zijn dan de 18e rib. Immers, bij een boomloos zadel is het ook minder erg als het (iets) langer is, omdat er achteraan toch nauwelijks druk komt. En dat voelde ik bij dit zadel dus ook.
Ik vraag me dus af of het wel zo zwart/wit is als gesteld wordt.
Per definitie wordt bij een boomzadel het gewicht verdeeld over de hele boom, dus de vraag is of de boom nog doorloopt in de stegen? Zo ja, komt daar net zoveel druk/gewicht dan elders onder de boom.
Bovendien loopt achter de 18e rib de paardenrug vaak alweer omhoog, waardoor zadels langer dan de 18e rib daar knelpunten geven.(prikken)
Ik vind dat je erg moet oppassen boom- en boomloos te vergelijken in drukverdelingszaken. Dat zijn appels en peren. Een boomloos zadel verdeelt geen druk.
Volgens mij loopt de boom niet door tot in de stegen maar pin me er niet op vast, ik heb nog nooit een IJslanderzadel uit elkaar gehaald.
Ja de rug loopt achteraan vaak weer wat omhoog, maar de stegen ook en vaak méér dan de rug, dus vandaar dat ik me wel wat kan voorstellen bij de stelling dat het niet altijd slecht hoeft te zijn als een zadel verder ligt dan de 18e rib.
Voor onze rocky hadden wij ook een barefoot en die was ook veelste lang. Het is een lange zoektocht geweest. Op een gegeven moment stonden wij op het punt dat het niet meer uitmaakte of het zadel met of zonder boom was.
Wij zijn toen met paard bij verschillende zadelmakers geweest en ook bij mensen die boomloos zadels verkopen en aanmeten.
Horseman Outfitter die een grote collectie zadels heeft had geen passende boom voor ons paard zo kort, ik geloof 35 cm.
Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de comfort - de shorty van startrek, waar we heel blij mee zijn en wat heel goed gaat, nu al meer dan een jaar.
Zadel hebben wij via Callista van http://www.trekkingsaddle.nl gekocht en laten aanmeten, kostte ongeveer 1100 euro. Zij zit in Friesland.
Don van Buitenzinnig verkoopt ze ook maar meet niet en zij zitten in Rotterdam, maar wel wijs als je iemand zoekt die ook mee kan kijken of het werkelijk goed is voor je paard.
Voor Jutha ben ik ook weer op zoek, ook zij heeft een korte rug, 40cm en waarschijnlijk wordt het ook een comfort van startrek alleen hoeft bij haar niet de shorty. Maar dat wordt nog uitgezocht.
Ik hoop voor je dat je met deze info iets kunt.
Veel succes.
Ik heb nu met meerdere leveranciers contact gehad. Het grappige is dat de één zegt dat 40 cm wel heel kort is, en de ander vindt het nog behoorlijk lang....
Ik begrijp dat een boomloos zadel best wat langer mag zijn dan die 40 cm die er is?
De Massimo tolt is in 17,5 inch 42 cm, vind ik mooi kort. Ben daar wel benieuwd naar.
Equireva heeft een eigen zadel speciaal voor dat soort ruggen, kost 1650 euro. Misschien was dat het zadel dat de MSFC'er bedoelde. dat weet ik nog niet.
De Startrekk dressuur en ijslander zijn in 17,5 inch 48 cm. Viel me wat tegen, omdat op de site staat dat-ie 45 cm is, maar dat zal dan een maat kleiner zijn. Ik heb mijn Startrekk comfort geprobeerd op Svetla, maar vond hem erg wiebelig liggen, maar misschien kreeg ik 'm niet goed passend. Ik kan dus de shorty nog proberen die zou 52 cm zijn, maar dat lijkt me nog te lang. Dat zou dan idd via Callista gaan, zij komt ook aan huis.
Verder zou een PS zadel (??, nog nooit van gehoord, vind ik ook niet veel over op andere fora) misschien kort genoeg zijn.
En Antheman, was dat Stuben zadel een NT?
Ik ben op dit moment met mijn paard bezig bij Equireva, via haar kreeg ik te horen dat de comfort zou kunnen voor mijn paard.
Ik ben ook bij Callista geweest, volgens haar zou de startrek ook kunnen, alleen nog niet de gelegenheid gehad om het uit te proberen, en ik wilde een second opinion omdat het al mijn derde zadel is en de vorige van Callista vandaan kwam. Dat zegt niets over de kwaliteit van Callista want zij is erg goed en precies in het aanmeten van zadels. Alleen kwamen we er niet goed uit vanwege de moeilijke maat van mijn paard.
Bij Equireva kwam een ander probleem aan de orde wat we eerst moeten oplossen voordat ik verder kan met het aanmeten van een zadel. Ik ben benieuwd naar hun eigen zadel, daarom ben ik naar haar toegegaan.
Ervaring heeft mij geleerd dat het heel belangrijk is niet zomaar een zadel te proberen maar met deskundige mensen dit laat aanmeten, ook voor boomlozezadels. Want de barefoot waarvan gezegd wordt dat die op ieder paard past is beslist niet waar, wij hebben de cheyenne gehad voor de rocky en ik weet niet meer welke ik had voor Jutha, beiden waren voor die ruggen niet goed. Wij werden hierop attent gemaakt door een osteopaat die de paarden kwam behandelen en vroeg naar de zadels, die geen belang had bij wat voor zadel dan ook.
Nogmaals succes!!
Oorspronkelijk Geplaatst door marion
Het zadel is vandaag bekeken op merkjes en er stond Islander NT ofzo op![]()
Dank je Antheman, dat dacht ik al.
Ik geloof niet dat dit zadel speciaal is voor korte ruggen. Yvonne van Atorka mailde dat het wel in kleine zittingmaten geleverd kon worden, maar dat dat dan te klein kan worden voor de ruiter. Nieuw is-ie ook zo'n 1700 euro, dat is me nu te duur....
Ik denk dat ik eens ga beginnen met het proberen van de massimo tolt, en de startrekks. Idd met hulp van de leveranciers Callista van Trekking Saddles en Herman vd Bunt.
Maar eigenlijk moet ik eerst mijn 2 andere zadels verkopen.....
@marja: mijn verhaal geldt expliciet voor een BOOMzadel.
Dat staat er ook
Tulijk (sorry voor de late reactie):Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
[attachment=0:7bff3]18e borstwervel.jpg[/attachment:7bff3]
May the horse be with you!
Ja dat weet ik, maar ik vroeg me af hoe het dan zat met die IJslanderzadels met stegen, waarbij het achterste gedeelte van de stegen schuin omhoog loopt.Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
Verschillende mensen hebben mij verzekerd dat dát niet per se kwaad kan (uiteraard is eea afhankelijk van de pasvorm van het zadel) omdat daar nog amper druk komt, ook al ligt dat deel voorbij de 18e rib.
Bladwijzers