Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Bijten tijdens werk aan de hand, hoe blokken?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Bijten tijdens werk aan de hand, hoe blokken?

Mijn vijf-jarige ruintje heeft vorig jaar in het land een peeblessure opgelopen. Hij heeft een half jaar stil gestaan, wel paddock en veel wandelen.
    Onlangs hebben we te horen gekregen dat we weer heel langzaam opbouwend aan het werk mogen. Dat betekent stapwerk. Hij was onder het zadel nog niet zover dat ik er nu op kan gaan zitten voor stapwerk, dus dat doen we aan de hand.
    We wandelen eerst een stuk bij wijze van warm lopen, dan vraag ik hem op een grote cirkel wat stelling en op een lang recht stuk voorzichtig wat schouder binnenwaarts. Alles heel geleidelijk. De eerste paar keer heb ik het met een halster gedaan, zaterdag voor het eerst met kaptoom.

Nou gaat hij zich nogal gauw op lopen winden en dat uit zich onder anderen in bijten. Hij hapt naar mijn handen en hij hapt raak.
    Ik snap volledig dat dit werk best frustrerend kan zijn voor zo een jong paardje, hij zou natuurlijk veel liever lekker rennen en zich een beetje uitleven in plaats van zo in het gareel te lopen. Maar op dit moment is dat nog niet verstandig.
    Ik werk ook niet met hem in de bak of de longeerring, want dan wordt hij al gauw 'te enthousiast'. Om dezelfde reden durf ik nog niet met dubbele lijnen aan de gang te gaan.

Nou zegt Parelli dat je dergelijke bijt-pogingen behoort te blokken. Lukt dat niet, dan ben je gewoon te laat, pech.
    Maar hoe blok je als je met je handen zo dicht bij je paard loopt? Iemand daar ervaring mee? Handige tips?
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Bijten tijdens werk aan de hand, hoe blokken?

Probeer je hand bij de neus zo dicht bij de neusriem te houden dat als hij bijt hij niet bij je hand kan...
    Probeer ook vooral veel met zijn hoofd laag te lopen, dat geeft endorfines en zou de stress en frustratie moeten verminderen.

Is hij ook ergens in de bak minder relaxed? Dan zou het ook nog kunnen zijn dat als hij wil kijken en onraad 'ruikt' jij hem die kans niet geeft want hij moet immers met zijn hoofd laag enz.

Blijf dus daar waar hij zich kan ontspannen..dat geeft minder reden tot bijten.

Wees daarbij heel vlug met de release van je hand....vasthouden als hij braaf is gebeurt vaak zie ik bij mezelf en om me heen wat natuurlijk alleen maar frustrerend werkt.

Daarnaast kan bijten ook nog een uiting zijn van pijn/frustratie van de oefening die je vraagt....zelfs een simpele sbw kan soms al teveel zijn. Let dus even op of hij het altijd doet of alleen tijdens een bepaalde oefening. Mocht dit het geval zijn maak de oefening dan kleiner of vraag hem een weekje niet en doe alleen wat stelling vragen.
    Dan na een paar dagen/week eens kijken of hij nog steeds bijt.....

Zoveel mogelijkheden
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik heb in het topic 'ongevraagd gedrag belonen' net een voorbeeldje uitgewerkt van Skye die mij ook een tijd lang probeerde te bijten. Misschien heb je er iets aan.

Yvonne

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Bedankt voor de tips. Ik ga vandaag weer wat met hem doen en zal ze meenemen.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet wat de oorzaak is bij jouw paard, bij mijn paard zie ik dit ook zij vindt het saai en houdt van afwisseling.
    Wat helpt is tussendoor andere oefeningen doen die fysiek niet veel vragen maar waarbij ze wel moet opletten. bv over een balkje lopen aan de hand maar dan echt voetje voor voetje dan stilstaan pasje achteruit, balkjes zo neerleggen dat ze er tussendoor moet lopen maar goed op moet letten waar ze haar voeten zet, tussendoor een stukje slalom waarbij ze weer wat meer teugel krijtg, even paar keer yoyo doen en stlstaan oefenen, dat soort dingen.
    Ja en wat vrijheisdressuur is altijd leuk (vindt mijn paard), dus buigoefenigen naar beide kanten, buigen naar beneden, benen optillen, spaanse pas , iets aan laten raken.

succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ja en wat vrijheisdressuur is altijd leuk (vindt mijn paard), dus buigoefenigen naar beide kanten, buigen naar beneden, benen optillen, spaanse pas , iets aan laten raken.
    Gebruik je daar dan ook voedselbeloningen voor?

Vandaag alleen wat voorwaarts neerwaarts aan de hand gevraagd en dat ging goed. Eerst alleen rechtuit, toen ook wat voltes gevraagd. Denk dat ik het inderdaad nog veel langzamer op moet bouwen.

Dat idee van afwisseling is inderdaad ook een goede tip. Hij wil zo graag, maar hij mag nog niet veel.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik gebruik wel voedsel, maar dat hoeft natuurlijk niet, sommige paarden laten zich ook goed belonen door een aai of door ze te vertellen hoe goed ze het doen, of even rust geven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten