Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 53

Topic: een dekhengst alleen in de wei?

Re: een dekhengst alleen in de wei?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Tsja, ik zopu mijn dekhengst toch niet op een manege willen hebben staan. Bekend is dat hengsten die wel veel prikkels krijgen van andere paarden, maar er nooit aan mogen komen, toch wel steeds heftiger op paarden gaan reageren. Een vriendje erbij zetten wordt steeds moeilijker.

Maar eerst weg van de manege. Het is voor een dekhengst net een snoepwinkel waar hij wel alles ruikt en ziet, maar niets mag kopen. Beetje sneu eigenlijk.
    Djamal is op stal erg rustig, trekt zich van de andere paarden vrijwel niets aan. Ook in de bak met rijden niet. In de eerste instantie stonden we ook niet op de manege, maar op een arabische stal in schipluiden, waar wel weidegang was e.d, maar daar kwam hij gewoon te weinig buiten vond ik, ookal waren de mogelijkheden er wel. Ik kan hem er zo vlakbij mijn huis veel vaker uithalen. En hij was een stuk drukker daar en veel meer hengst. We waagde de gok op de manege, en tot iedersverbazig is hij onwijs relaxed geworden t.o.v alles!
    Ik kan alles met hem en hij is helemaal niet met de andere paarden bezig (ook niet als je vlak langs zijn box gaat) totdat ze elkaar aanraken of echt 'heel' dichtbij komen.. Dan wordt ie toch f]/images/smilies/regular_smile.gif[/img]? Dat is meer het probleem.
    En op de manege gaan we (totdat ik mijn rijbewijs heb e.d) niet weg, want hij staat prima hier, hij komt er veel uit en is erg relaxed.

Tja, nogal tegenstrijdige berichten, vind ik. Hij is echt heel relaxt, behalve... Het probleem is niet dat niemand zijn pony 'wil opofferen' (ik begrijp ook wel dat ze daar op een manege niet op zitten te wachten), maar dat jij het wel best vind zo. Je paard staat in de buurt, je hebt alle spulletjes die je nodig hebt, dus wat wil je nog meer? Ben je van plan nog met dit paard te gaan fokken eigenlijk? Anders zou ik hem lekker laten castreren. Hoef je hem niet te verhuizen en kan hij toch een sociaal leven hebben.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Tja, nogal tegenstrijdige berichten, vind ik. Hij is echt heel relaxt, behalve... Het probleem is niet dat niemand zijn pony 'wil opofferen' (ik begrijp ook wel dat ze daar op een manege niet op zitten te wachten), maar dat jij het wel best vind zo. Je paard staat in de buurt, je hebt alle spulletjes die je nodig hebt, dus wat wil je nog meer? Ben je van plan nog met dit paard te gaan fokken eigenlijk? Anders zou ik hem lekker laten castreren. Hoef je hem niet te verhuizen en kan hij toch een sociaal leven hebben.
    Dat is niet tegenstrijdig, ik beschrijf gewoon mijn paard. Trekt niets van andere paarden aan, tenzij je er een vlak voor zijn neus parkeerd. Deze hengst is en blijft een dekhengst, heeft meerdere dekkingen per jaar, en wordt niet gecastreerd. Anders had ik wel een ruin gekocht Natuurlijk vind ik het vervelend dat hij alleen staat, maar ik kan hier op dit moment gewoon niet weg.
    Eerlijk gezegt ging het ook vooral over de vakantie in de zomer, of het een idee is om er een vriendje bij te zetten. Hier op de manege ben ik bang dat het sowieso niet gaat lukken. En daar was het topic ook niet helemaal voor bedoeld

Tja, je kan natuurlijk niet van de een op de andere dag er een ander paardje bijzetten. Dat heeft tijd nodig. Bovendien zou ik het ook niet aardig vinden om het paard eerst aan gezelschap te laten wennen en het een paar weken later, na de vakantie, weer in zijn eentje te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat ie daar gelukkiger van wordt. Ik vind het alleen wel treurig dat hengsten nogal gemakkelijk worden veroordeeld tot een leven in eenzaamheid, omdat "dat nou eenmaal niet anders kan".

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Daar verbaas ik me ook nog steeds over Liesbet, mijn hengst heeft nog nooit 1 dag alleen gestaan. En ik heb voor mezelf afgesproken dat de 1e dag dat hij alleen moet staan ik de da bel voor een castratie afspraak.

Misschien is het vreselijk hard wat ik zeg, maar ik vind dat als je een hengst geen gezelschap kunt geven dat je goed moet nadenken of het dier wel een paardwaardig bestaan heeft als hengst.
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caira
    Daar verbaas ik me ook nog steeds over Liesbet, mijn hengst heeft nog nooit 1 dag alleen gestaan. En ik heb voor mezelf afgesproken dat de 1e dag dat hij alleen moet staan ik de da bel voor een castratie afspraak.
    Exact dat hoe zeldzaam en gewild mijn hengstje ook mag zijn tegen die tijd.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door roompie
    @Auky: Klopt, maar jij hebt verder niets tot je beschikking, behalve een weiland.. ik wil graag wedstrijden rijden en de sport in met Djamal, waar ik springmateriaal e.d voor nodig heb, en een binnen/buitenbak.. Jij en Bren hebben alleen je weiland. Is super en heerlijk voor de paardjes, en genoeg voor de dingen die jij doet met Auk, maar ik wil graag meer doen dan een buitenritje of parelli in de wei. Snapje ?
    Ik zou ook graag een bak hebben, zonder meer. Maar ik vind dat ik in deze keuze (bak en op stal of geen bak en op de wei) mijn eigen behoeftes niet boven die van mijn paard mag stellen, dus kies ik voor weidegang zonder bak. Hoe lullig het ook k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

Ik zelf hoef ook niet veel te hebben als mijn paardje maar goed staat, helaas is de winter niet zo prettig maar met een warme termofles met koffie en koekies redden wij ons wel he kim hahahahah
    Het is ook best moeilijk als je kiest voor wedstrijden om dan in het land te gaan staan, kijk N.H is gewoonweg ook een levenswijze die je hebt met je paardje, wedstrijden horen daarbij voor mij er niet in passen.
    Zo zijn er zat mensen die het ook echt doen voor de sport en dus ook kiezen voor wel manege en wedstrijden, ik zelf heb een paardje puur hobbymatig, en echt vooral voor de liefde.
    Ik respecteer iedereen die het net effe anders doen als ik zou willen of zou willen zien.
    Ik kan dan ook niet goed aarde op een manege, ik maak me veel te veel druk om de paardjes die er staan, Ik heb me rot gezocht naar een plekje in de buurt.
    maar mijn voordeel is dat ik een auto heb, en ik geen hoge eisen stel, wel voor mijn paardje een weiland zonder schuilstal wil ik echt niet, en water trek ik lekker uit de sloot .
    Mocht hij ziek worden ofzo dan trek ik hem naar een stal, cooper staat trouwens ook met een hengstje en dat gaat geweldig!

Maar inderdaad wie offert zijn pony of paard op om uit te proberen.
    Ik zou dat ook niet willen!
    xxx van bren
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cooper
    Maar inderdaad wie offert zijn pony of paard op om uit te proberen.
    Ik zou dat ook niet willen!
    Ik wel hoor. Natuurlijk niet zo maar erbij gooien, maar eerst rustig wennen, met een draadje ertussen, kijken hoe het gaat, een paar keer samen gaan rijden of wandelen, ze langzaam aan elkaar laten wennen. En na een tijdje, als je denkt dat het klikt, zonder draadje ertussen. Ik zie niet in waarom dat niet goed zou gaan. Tenzij het paard door al zijn eenzame opsluiting natuurlijk volstrekt asociaal geworden is, dan is het te laat.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door roompie
    @Auky: Klopt, maar jij hebt verder niets tot je beschikking, behalve een weiland.. ik wil graag wedstrijden rijden en de sport in met Djamal, waar ik springmateriaal e.d voor nodig heb, en een binnen/buitenbak.. Jij en Bren hebben alleen je weiland. Is super en heerlijk voor de paardjes, en genoeg voor de dingen die jij doet met Auk, maar ik wil graag meer doen dan een buitenritje of parelli in de wei. Snapje ?
    Ik zou ook graag een bak hebben, zonder meer. Maar ik vind dat ik in deze keuze (bak en op stal of geen bak en op de wei) mijn eigen behoeftes niet boven die van mijn paard mag stellen, dus kies ik voor weidegang zonder bak. Hoe lullig het ook k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    Ja, dat is deels waar, maar ik heb mijn paard inderdaad niet om af en toe een beetje mee te pirellen of te borstelen. Ik wil graag wat met hem bereiken, de rede ook waarom ik juist hem heb gekocht. En dan probeer ik het tegelijkertijd zo goed mogelijk voor hem te maken, vandaar ook deze vraag. Als het mij toch niet had geinteresseerd hoe mijn paard erbij staat en ik hem puur voor mijn eigen belang had, had ik er lang niet zoveel tijd in gestoken en dit topic hier uberhaupt laten plaatsen.

T is toch gewoon de vraag: Is het een risico om er een ander bij te zetten? En heeft iemand daar ervaring mee?

Niet of ik van manege moeten ruilen etc. Maar goed genoeg gekletst, ik ga naar mn paardje toe

P.s Mocht iemand wel een stal weten in de buurt, waar ik de mogelijkheid heb om met mijn paard te trainen én mijn paard weidegang & vriendjes te geven, én waar hengsten worden geaccepteerd, ben ik nummer 1 die staat te springen voor een plekje..

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik bedoel het ook niet vervelend hoor en ik zeg ook nergens dat het je niets interesseert hoe Djamal erbij staat, want dat interesseert je wel degelijk. Maar het is gewoon een feit dat je je eigen belang voorop stelt als je je paard op stal zet omdat je daar een bak hebt i.p.v. op de wei waar je die bak niet hebt. En dat is ieders eigen keuze hoor
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Weet ik, ik voel me ook niet aangevallen Ik bedoelde meer, ik heb echt het beste met mijn paardjes voor, maar ik wil wel graag iets bereiken, wat niet lukt wanneer ik op alleen een kale wei sta.. dus ik probeer een zo goed mogelijke middenweg te vinden.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Dat begrijpen we uiteraard en is natuurlijk je goed recht. Besef je alleen wel dat de meeste mensen op dit forum daar niet voor zouden kiezen.

Ik zou alleen proberen om een ander paard te introduceren als dit ook een blijvende situatie zou zijn. Ik zou het erg zielig vinden als hij net gewend zou zijn aan gezelschap en dan weer alleen zou moeten.
    Verder staan er tussen de regels door ook een heleboel tips hoe je het zou kunnen aanpakken als je het wel zou willen proberen. O ja en ook ik zou mijn paard met beleid zonder probleem willen in zetten voor een goed doel als deze als ik een stalgenoot was geweest.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ik sluit me bij de meerderheid aan. Kan me goed voorstellen dat je je paard hengst wil houden en een goede lokatie wil om te kunnen trainen. Maar nu gaat dat wel ten koste van je paard, dan zou ik mezelf toch eens goed achter de oren krabben ...
    Om je paard in de vakantie dan voor een paar weken met een ander paard te zetten, daar zie ik de meerwaarde niet zo van in. Ik denk wel dat een hengst en een ruin of steriele merrie prima samen kunnen, maar paarden moeten toch even aan elkaar wennen en in dit geval haal je ze snel daarna weer uit elkaar. Dan vraag ik me af of het niet meer stress oplevert dan dat het je paard plezier doet.
    Ik hoop dat je een fijn plekje voor Djamal kan vinden waar hij lekker met soortgenoten buiten kan staan

Bladwijzers

Forum Rechten