Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 53

Topic: een dekhengst alleen in de wei?

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Re: een dekhengst alleen in de wei?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caira
    uh ik heb dit topic niet gestart hoor

Mijn hengst staat gewoon samen met een ruin, maar wel in een omgeving waar alleen maar ruinen rondlopen dus zonder vrouwelijke hormonen in de buurt.
    Sorry, ik ben een beetje Was te druk met van alles terwijl ik hier zat.

En tuurlijk vind een hengstige merrie het fijn om gedekt te worden, maar wat ik al zei, om dagen achter elkaar een paar keer besprongen te worden, en dat om de 3 weken lijkt me echt niet goed voor het gestel.
    In een kudde heeft 1 hengst meerdere merries. Die dus idd bijna gelijk drachtig zijn. Een merrie wordt nooit zo vaak besprongen.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hele interessante discussie hoor, maar de hengst van de vriendin van de TS is blijkbaar geen 'goede kuddehengst', het dier staat op stal en 's zomers in zijn eentje in de wei. Dat je daar niet zomaar een merrie bij zet, kan ik dan wel inkomen.
    Maar ook ik ben van mening dat dat dier lekker naar buiten moet met een maatje, in dit geval een ruin waarmee hij overweg kan. Kan hij dat niet, is het voor het paard misschien beter om hem te castreren (maar ik begrijp dat de eigenaresse dat niet ziet zitten).
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Tja, als je een hengst asociaal opvoedt, zal hij ook niet gauw een goede kuddehengst worden. Persoonlijk vind ik dit nogal dom. Hoe normaler je een hengst houdt, hoe gemakkelijker hij in de omgang en tijdens het rijden is.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Tja, als je een hengst asociaal opvoedt, zal hij ook niet gauw een goede kuddehengst worden. Persoonlijk vind ik dit nogal dom. Hoe normaler je een hengst houdt, hoe gemakkelijker hij in de omgang en tijdens het rijden is.
    Mee eens hoor!

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

Wauw wat een reacties! erg fijn vind ik dat.
    Het is zo dat hij in omgang heel braaf is ,maar zodra er een paard te dicht in de buurt komt dan maait ie al met zijn voorbenen.
    Hij staat het hele jaar op stal , helaas dat is niet anders in haar situatie, en hij gaat dan een paar weekjes mee naar de camping daar is een landje waar hij kan staan.
    Het is natuurlijk wel een dekhengst geen gewone hengst, en volgens haar zijn de arabische volbloeden vrij pittig.
    Maar om hem zijn hele leven alleen te laten leven lijkt mij een vreselijke gedachten voor het paard.
    Weet wel dat deze meid, zeer goed is voor haar paarden en ook veel met ze doet.
    Maar hoe probeer je het uit met een ruintje, voor het zelfde geld , verwond hij het andere paard heel erg, moeilijke situatie he?
    Vandaar dat ik graag jullie mening wilde hebben.
    Ik hoop dat ze hier ook wat aan heeft .
    Thanks
    groetjes van bren!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb over dit onderwerp de afgelopen 2 jaar veel nagedacht aangezien ik een hengstje heb die waarschijnlijk hengst zal blijven.

Voor mij is een hengst alleen zetten geen optie. Tot nu toe staat hij in een groep met nog 3 ruinen en een merrie
    De ene merrie is nog jong en gaat aanstaande zondag voor de eerste hengstigheid terug naar haar eigenaresse en Sterre komt dan terug bij mij.
    Sterre heeft vorig jaar 2 maanden bij de dekhengst in de groep gestaan en is niet drachtig geworden. Ook haar moeder werd maar om de twee a drie jaar drachtig en zij is dus eigenlijk het ideale maatje voor hem. Ze mag namelijk absoluut gedekt worden, maar natuurlijk liever niet elk jaar.
    Ik hoop dat dit gewoon goed blijft gaan tussen de ruinen, zo niet dan gaan Sterre en Brego samen. Andere optie is Sterre naar een andere stal verplaatsen zodat hij weer alleen met de ruinen staat.

Nou scheelt het enorm veel dat hij opgeroeid is in een redelijk natuurlijke groep tussen drachtige merries en andere veulens. Daarna in daarna in een gemengde groep met ruinen.
    Hij wordt dus wel heel erg goed opgevoed door de andere paarden waardoor het allemaal gemakkelijker zal gaan in de toekomst vermoed ik.

In dit specifieke geval zou ik zeggen. geen merries in de buurt dan zeker proberen. Merries wel een beetje in de buurt dan zou ik het ook proberen maar even heel goed aankijken.
    Het kan zomaar supergoed gaan, maar met een hengst die altijd alleen heeft gestaan moet je er rekening mee houden dat het er heel hard aan toe kan gaan.
    Zo'n hengst is dan gedoemd om alleen te blijven staan. Een merrie die steriel is zou dan een uitkomst kunnen zijn.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cooper
    Hij staat het hele jaar op stal , helaas dat is niet anders in haar situatie, en hij gaat dan een paar weekjes mee naar de camping daar is een landje waar hij kan staan.
    <KNIP>
    Deze twee dingen kan ik toch echt niet met elkaar rijmen...

Ik ook niet.

Overigens heb ik ook een arabisch volbloed, die lang (dek)hengst is geweest en geloof me: ze zijn echt niet zo anders als andere hengsten. Waar het om gaat is hoe je ermee omgaat. En een hengst zijn leven lang alleen houden, het hele jaar op stal: tja, dan kun je verwachten dat hij erg moeilijk gaat doen als hij eens een ander paard ziet. Geloof me, ik weet waar ik over praat: mijn hengst is ook jaren zo gehouden. Toen hij acht was heb ik hem (na een lange afweging) laten castreren en sindsdien is zijn leven een stuk leuker. Hij is veel relaxter als hij andere paarden ziet, stormt er niet meer als een idioot op af, speelt, kroelt, knuffelt en snuffelt met zijn kuddegenootjes: hij is gewoon paard. Als ik de kans had gehad, had ik hem de eerste jaren van zijn leven anders laten doorbrengen, maar helaas was ik afhankelijk van zijn vorige eigenaar en manege- en stalhouders die dachten dat hengsten alleen maar wilden vechten en dekken. Maar inmiddels weet ik dat als je een hengst laat opgroeien te midden van andere paarden, hij zich heel normaal zal gedragen volgens de regels van de kudde. En ja, als er een merrie bij staat zal die wel worden gedekt, maar alleen als zij dat zelf wil...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Even ook ter overweging; een merrie bij de hengst is voor de hengst alleen maar leuk als ze nog niet drachtig is. Eenmaal drachtig is er voor de hensgt niet zoveel leuks te beleven met een merrie. Met een ruin of bijvoorbeeld een shethengstje kan hij ravotten en lekker zijn energie kwijt. Dit is m.i. wat meer waard dan een paar keer per jaar een dekking en de rest van de tijd een beetje beschermengel (waartegen?) spelen. Boring!

Bij Spaanse dekhengsten wordt steeds vaker een pittig shethengstje gezet. Die 2 kunnen flink tegen elkaar opboxen en ik ken nog geen 1 geval waarbij dit mis is gegaan. Wel ken meerder stoere Spaanse hengsten die heilig ontzag hebben voor zo'n kleintje met een groot ego

Hoi allemaal,
    Brenda heeft dit topic geopend over mijn hengst, Djamal Bahir (arabisch).
    Ik heb hem nu sinds een half jaar, hij staat overdag op stal (wel elke dag veel los in de paddock, en er word veel met hem gedaan) maar nooit met een ander paard erbij. Mede omdat:

1. ik op een manege sta, en zoals de meeste mensen weten: veel dressuurpaarden, merries of ruinen, worden niet eens bij een ander gezet; of wel uberhaupt(!) losgezet, omdat men bang is voor blessures (ach wat een onzin..) en als ik mijn hengst samen los zal zetten, komt er geheid bonje!
    2. Mijn hengst dus een dekhengst is, al veel gedekt heeft en daarom precies weet wat dit inhoud, en het alleen al erg gezellig vind als een paard te dicht bij hem in de buurt komt.. ongeacht een merrie of ruin.
    Van de merries wordt hij onwijs opgewonden, met ruinen gaat ie concurreren en moet ie niks van hebben in zijn buurt (word ie simpelweg boos en haalt uit).
    3. Wiens paard moet ik er bijzetten? Ik heb zelf een merrie, die ongeveer 365 dagen per jaar hengstig is, dus dat is echt geen optie. En ik denk niet dat iemand van de manege zich geroepen voelt om zijn paard 'gezellig' bij mijn Djamal te zetten. En om hem van de zomer zomaar in de wei te zetten met een of meerdere paarden.. ik ben bang dat hij ze wat aan doet, ik wil het niet op mijn geweten hebben.

Dus, iemand ervaring in zo'n situatie? Ik zelf ben natuurlijk heel erg voor het 'samen zetten van paarden', heb zelf met mijn merrie ook nooit anders gedaan, maar met mn hengst zit ik in zo'n andere situatie.. lastig!
    Een heel verhaal, blijft het nog leesbaar? Haha.

Bedankt alvast!

P.s Ik heb dit paard pas een half jaar, hiervoor is hij ook nooit met andere paarden gezet, uitgezonderd de dekkingen natuurlijk. Onder de man is hij prima onder controle te houden, dus tijdens het rijden is het geen probleem. Hij is dus heel gemakkelijk met omgang, met omgang met andere paarden, is en blijft hij een dekhengst..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cooper
    <KNIP>
    Deze twee dingen kan ik toch echt niet met elkaar rijmen...
    Ik ben 17, minder jarig en dus nog niet in het bezit van een rijbewijs. Hierdoor kan ik mijn paarden niet ver van huis stallen, de enige stallen in de buurt hebben geen weiland tot hun beschikking, dus veel keus heb ik niet.
    Daarom ga ik, voor school, na/tijdens/tussenuren/gewoonweg zoveel ik kan - naar mijn paard(jes) toe om ze los te kunnen zetten in de paddock of de buitenbak, zodat ze lang er zo lang mogelijk uit zijn per dag en niet 23 uur per dag op stal staan zoals de meeste arme paardjes hier. Ik ben benieuwd of er iemand meer tijd zou kunnen opbrengen voor z'n paard(en) als ik momenteel ervoor uit besteed, als ie in mijn situatie had gestaan.. want een dag is helaas niet langer.

Aangemeld
    Apr 2006

Ook ik ben 17, woon in dezelfde regio en mijn paard staat toch echt 24/7 buiten, het jaar rond, dus zeker weten dat het kan

Tsja, ik zopu mijn dekhengst toch niet op een manege willen hebben staan. Bekend is dat hengsten die wel veel prikkels krijgen van andere paarden, maar er nooit aan mogen komen, toch wel steeds heftiger op paarden gaan reageren. Een vriendje erbij zetten wordt steeds moeilijker.

Ik zou hem uit die drukke omgeving halen en een stal/wei zoeken en op zoek gaan naar een maatje. Neem daarbij de shethensgt echt in overweging, het is wonderbaarlijk hoe goed dat vrijwel altijd gaat. Niet zomaar bij elkaar zetten natuurlijk maar heel rustig introduceren en toewerken naar de samenvoeging.

Maar eerst weg van de manege. Het is voor een dekhengst net een snoepwinkel waar hij wel alles ruikt en ziet, maar niets mag kopen. Beetje sneu eigenlijk.

Succes!

Nog een keer dan weer, een andere stal is simpelweg niet mogelijk. Alles in de omgeving heeft geen weidegang, en om nog verder te gaan staan ben ik zoveel reistijd kwijt dat ik (vind ik) te weining tijd per dag kan doorbrengen bij mijn paard. En daar komt nog eens bij, dat er erg weining stallen zijn die uberhaupt hengsten toelaten.

@Auky: Klopt, maar jij hebt verder niets tot je beschikking, behalve een weiland.. ik wil graag wedstrijden rijden en de sport in met Djamal, waar ik springmateriaal e.d voor nodig heb, en een binnen/buitenbak.. Jij en Bren hebben alleen je weiland. Is super en heerlijk voor de paardjes, en genoeg voor de dingen die jij doet met Auk, maar ik wil graag meer doen dan een buitenritje of parelli in de wei. Snapje ?

Bladwijzers

Forum Rechten