Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 53

Topic: een dekhengst alleen in de wei?

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

een dekhengst alleen in de wei?

Hallo allemaal, ik heb een vraagje , nu is het zo dat een vriendin van mij hier ook net op het forum , een dekhengst heeft,
    Nu weten we allemaal dat paarden samen moeten kunnen staan in de wei , maar omdat dit een dekhengst is durft mijn vriendin er geen maatje bij te zetten, ik vind dat zielig dat ie dan alleen van de zomer staat, ik zei: zet er een ruin bij, maar dat durft ze niet aan.
    Wat vinden jullie ? kan je bij een dek hengst een weide maatje zetten?
    Of moet ie de rest van zijn leven alleen blijven , ik vind het zielig dat ie nooit kan kroelen met andere paarden!
    Dus graag jullie mening en advies, mijn vriendin is bang dat ie gaat vechten!
    Groetjes van Bren

ps het is een arabische volbloed!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Re: een dekhengst alleen in de wei?

Waarom geeft ze hem niet zijn eigen merrie? Ik ben absoluut van mening dat de gezondheid en het welzijn van het paard voorop moet staan. Ook een goedgekeurde dekhengst heeft recht op een paardwaardig bestaan!
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik zou er geen merrie bij zetten. Dat zou betekenen dat die merrie elk jaar door hem gedekt gaat worden, want het gaat tenslotte niet over 1 zomer. Dat kan je die merrie weer niet aandoen.
    Een ruin is een veel beter idee. Ik ken zat hengsten die met ruinen staan. Meest van de tijd gaat dat hardstikke goed. Het is sowieso altijd aankijken of paarden bij elkaar kunnen. Ik zou het zeker proberen.

Aangemeld
    Feb 2009

Grappig dat je zo weinig vertrouwen in de natuur hebt Jess, eerder al met kluisteren tijdens het dekken. En nu weer met een hengst een eigen merrie geven. Geloof mij, als een merrie niet drachtig kan worden dan gebeurt het niet. Een ruin erbij is meestal prima, totdat er een merrie in de buurt komt dan heb je een behoorlijke kans op hommeles
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Dat valt echt reuze mee hoor, ik ben alleen realistisch. Hoezo kan een merrie niet drachtig worden? Wil je er een merrie bij zetten die bewezen onvruchtbaar is dan?

Aangemeld
    Feb 2009

Als een merrie het niet aankan om een veulen te krijgen dan wordt ze echt niet drachtig hoor.
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik zou persoonlijk dat risico echt niet durven te nemen. Het is nooit 100% zeker dat ze niet drachtig wordt. Er zou maar net 1x tussendoorslippen met alle gevolgen vand ien.
    En het lijkt me ook geen pretje voor de merrie om toch elke keer besprongen te worden omdat ze hengstig is. Dat blijft dan maar doorgaan.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caira
    Als een merrie het niet aankan om een veulen te krijgen dan wordt ze echt niet drachtig hoor.
    Dat vind ik een rare stelling en heel kort door de bocht.
    Als ik geloof moest hechten aan deze stelling dan ga ik er van uit dat de merrie er alles zal aan doen om de hengst te weren. De hengst gaat er alles aan doen om toch te dekken. Ik zie uiteindelijk twee gekwetste (lichamelijk en psychisch) paarden. Geloof me ik heb het ooit zien gebeuren.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Feb 2009

En dat is bij een stabiele hengst dus niet het geval. Het is een fabel dat een hengst altijd wil dekken. Een goede stabiele hengst dekt enkel en alleen op de eisprong. Daarbuiten zal hij op een normale manier met een merrie omgaan.
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

... Een goede stabiele hengst dekt enkel en alleen op de eisprong. Daarbuiten zal hij op een normale manier met een merrie omgaan.
    En dat is dus bij elke hengstigheid. Veel te vaak in mij ogen, en te stressvol voor beide paarden. Ik zou echt niet elke 3 weken een hengst bovenop Shiva willen hebben.

Een ruin erbij is meestal prima, totdat er een merrie in de buurt komt dan heb je een behoorlijke kans op hommeles
    Maar dan bedoel je een hengstige merrie? Want een goede stabiele hengst wilt toch niet altijd dekken?
    Je spreekt jezelf aardig tegen met deze 2 teksten.

Ik blijf erbij dat een ruin de beste oplossing is. Geen hormomen die opspelen en een ruin wilt vaak ook meer spelen dan een merrie.

Aangemeld
    Feb 2009

Nee hoor, ik spreek mezelf geenzins tegen. Net als in de mensen wereld krijgen paarden terratorium drang als er een merrie om de hoek komt kijken, daar hoeft ze niet hengstig voor te zijn.

Als de hengst de merrie in de eerste hengstigheid dekt dan is de merrie meestal gelijk drachtig. Daarnaast vind ik stressvol ook wel weer mee vallen. Heb je wel eens een goede kuddehengst zien dekken? Dat gaat heel harmonieus en absoluut zonder stress.

Maar ik denk dat deze discussie weinig zin heeft omdat we er allebei blijkbaar andere ervaringen en meningen op na houden.
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik weet dat een merrie vaak na de eerste dekking drachtig is (heb daar ook ervaring mee hoor), maar jij hebt het over een merrie die niet drachtig kan worden. En dat een dekking zelf niet stressvol is weet ik ook. Maar om nou elke 3 weken gedekt te worden, de hele zomer door zou ik mijn merrie niet aan willen doen. Want het blijft niet bij 1 dekking per hengstigheid, al die dagen dat ze hengstig is blijft hij dekken. Lijkt me nou ook niet bevordelijk voor het rug van de merrie.

En ik vind het jammer dat je deze discussie weinig zin vind hebben. Ik nam aan dat je dit topic startte omdat je
    Dus graag jullie mening en advies
    wilde hebben.

Als je zelf al goed weet wat het beste is vraag dan niet om ons advies en mening.

Aangemeld
    Feb 2009

uh ik heb dit topic niet gestart hoor

Mijn hengst staat gewoon samen met een ruin, maar wel in een omgeving waar alleen maar ruinen rondlopen dus zonder vrouwelijke hormonen in de buurt.
    Stal Anam Cara

Eh, er wel eens aan gedacht dat een hengstige merrie het fijn vindt om gedekt te worden? Mijn laat gecastreerde ex-hengst heeft een paar zomers in een gemengde kudde gestaan en de hengstige merries boden zich om de haverklap bij hem aan om gedekt te worden. Zo vaak zelfs dat hij er na een tijdje wel genoeg van had, terwijl hij in het begin nog vrolijk op elke merrie kroop.

Afgezien daarvan: ik vind dat als je een hengst hebt, je er ook voor moet zorgen dat hij een paardwaardig bestaan heeft. Dat betekent dus minstens !! een maatje, liefst gewoon een eigen (kleine) kudde. Dat beest verveelt zich de tering in z'n eentje en gaat alleen maar slechte eigenschappen ontwikkelen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Feb 2009

precies, mijn merrie heeft afgelopen zomer samen gestaan met een hele jonge hengst, meneer snapte er weinig van maar die muts van mij die plante zich gewoon VOOR de hengst. Net zo lang tot meneer doorhad wat de bedoeling was.

Als ze 1 of 2 keer gedekt hebben hebben ze er wel weer genoeg van en gaan ze wat anders doen. Lekker knuffelen, eten of eens uitgebreid rollen.

Waarschijnlijk denk ik er zo over denk omdat het voor ons ras vrij normaal is om een hengst in kuddeverband met een aantal merries te houden. Puur natuur dus eigenlijk en zo min mogelijk stress voor de paarden.

Dat wil dus absoluut niet zeggen dat een hengst 24/7 bezig is met de merries. Een merrie hoeft de hengst ook niet continue van zich af te slaan. De hengst ruikt vanzelf wanneer een merrie hengstig is en dan nog zal hij alleen op uitnodiging van de merrie dekken.
    Stal Anam Cara

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten