Mijn vijf-jarige ruintje heeft vorig jaar in het land een peeblessure opgelopen. Hij heeft een half jaar stil gestaan, wel paddock en veel wandelen.
Onlangs hebben we te horen gekregen dat we weer heel langzaam opbouwend aan het werk mogen. Dat betekent stapwerk. Hij was onder het zadel nog niet zover dat ik er nu op kan gaan zitten voor stapwerk, dus dat doen we aan de hand.
We wandelen eerst een stuk bij wijze van warm lopen, dan vraag ik hem op een grote cirkel wat stelling en op een lang recht stuk voorzichtig wat schouder binnenwaarts. Alles heel geleidelijk. De eerste paar keer heb ik het met een halster gedaan, zaterdag voor het eerst met kaptoom.
Nou gaat hij zich nogal gauw op lopen winden en dat uit zich onder anderen in bijten. Hij hapt naar mijn handen en hij hapt raak.
Ik snap volledig dat dit werk best frustrerend kan zijn voor zo een jong paardje, hij zou natuurlijk veel liever lekker rennen en zich een beetje uitleven in plaats van zo in het gareel te lopen. Maar op dit moment is dat nog niet verstandig.
Ik werk ook niet met hem in de bak of de longeerring, want dan wordt hij al gauw 'te enthousiast'. Om dezelfde reden durf ik nog niet met dubbele lijnen aan de gang te gaan.
Nou zegt Parelli dat je dergelijke bijt-pogingen behoort te blokken. Lukt dat niet, dan ben je gewoon te laat, pech.
Maar hoe blok je als je met je handen zo dicht bij je paard loopt? Iemand daar ervaring mee? Handige tips?
Bladwijzers