Hallo,
Eigenlijk heb ik twee vragen waar ik de laatste tijd mee zit. Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen.
Het eerste is de galop.
Ik rijd zonder zadel en hoofdstel, enkel met een touw om de hals. Voordat ik dit doe ben ik altijd bezig met wat grondwerk en pas als dit goed gaat, ga ik erop.
De stap en draf gaat uitstekend, de galop daarintegen helemaal niet.
Het stomme is dat Marinde onder het zadel wel galoppeert, zonder zadel heeft ze in de tijd dat ik haar heb nog nooit 'willen' galopperen. Ik zet willen tussen haakjes, ze heeft geen rug probleem dus ergens moet ik haar blokkeren. Hoe kan ik er nu achter komen hoe of waarom ik haar blokkeer?
Dit is echter voor mij geen probleem, ik oefen gewoon rustig verder. Het zal eerder een probleem voor haar zijn, vanwege de blokkade.
Nu het tweede, dat is wel een probleem.
Wij staan pal naast het bos en zeker met lekker weer vind ik het wel lekker om te gaan wandelen in het bos.
Het pad van het bos loopt langs onze weilanden, vanaf daar kan je dus de paarden in de wei zien.
Er is een punt dat Marin, als we net in het bos zijn, absoluut niet verder wilt en gaat drammen. Dit drammen uit zich in stampen, een soort van paniekerig/ stressen heen en weer dribbelen en om mij heen lopen, tot steigeren.
En dat laatste verbaasd mij zeer, zolang ik Marinde ken heeft ze nog nooit gesteigerd. Eerder dacht ik dat ze niet wist hoe ze haar benen van de grond af moest krijgen
Naast dat dit vervelend is en ik haar op dat moment niet onder controle krijg, is het ook gevaarlijk. Ik krijg op dat moment geen reactie van haar en ze lijkt wel helemaal van de wereld. Het komt bij mij over als :" Daar zijn de andere paarden, ik moet terug naar die paarden.. ik moet, ik moet, ik moet! "
Wat doe ik om tot haar te komen: beginnend de friendly game en massage. Op stal (terrein) doe ik dit regelmatig en je merkt dat ze rustiger wordt. Over het algemeen brengt ze haar hals lager, staat wat te gapen en kauwen en haar ogen vallen bijna dicht, ook kriebel ik haar op de plekjes die zij lekker vind, dit zijn de schoft en de staart. Dit heeft geen enkel effect!
Hoe kan ik in zo'n situatie tot haar komen?
Mochten er dingen onduidelijk zijn, of vragen zijn.. Stel ze gerust! Ik waardeer alle tips en adviezen die mij hierbij kunnen helpen.
Bladwijzers