Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: zadel ergernis....

zadel ergernis....

graag jullie menig/idee...mn pony wordt deze zomer 8 jaar, inmiddels aan zn 3e zadel bezig waarvan ik het vermoede heb dat het niet meer past...rrrrrrrrrr. het laatste zadel is bijna een jaar oud en speciaal op en aangemeten voor hem, na jaren tobben wilde ik een perfect passend zadel wat dan ook behoorlijk prijzig was. vanaf het begin vond ik het wat strak bij de schoft, dat was niet zo,n probleem aldus zadelmaker. zadels gaan bij hem snel schuiven, niet echt een makkelijke zadelrug dus. pony gaf geen reactie hierop, dus allee! (geeft nu ook geen reactie, loopt ook prima) inmiddels schuift het 2 cm naar voor ondanks flink aansingelen. als ik in het zadel zit kan niet mn vinger aan de zijkanten van de schoft onder het zadel doen, zit muurvast. laatst was er een zadelmaker op stal, hij was van mening dat het (te)strak was. mn eigen zadelmaker komt as week, wat moet ik nu? ben nu al zoveel geld aan zadels kwijt! zit zelf te denken aan een goed boomloos zadel met verstelbare voorboom, de vraag is of dat niet gaat schuiven. pony heeft ronde rug en buik, weinig schoft achter zn voorbenen is hij behoorlijk smal waardoor de singel vaak tegen de voorbenen ligt.... iemand tips?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: zadel ergernis....

Kan het zadel niet breder gemaakt worden dan?

Verder weet ik van Astrid Vonck (MSFC'er) dat zij speciaal gevormde singels verkoopt voor rondbuikige paarden. Door de vorm van de singel schuift die niet zo snel naar voren, en komt hij (doordat er uitsparingen zitten) niet tegen de 'ellebogen' van het paard aan.
    Misschien kun je haar er eens naar vragen?
    Ze is te bereiken via http://www.horsefeelings.nl.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

De genoemde singels, nu op bokt in de aanbieding: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic....89cf9642cebffd (kun je ook ff kijken hoe die eruit zien)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, dit is alleen niet precies hetzelfde als wat Astrid mij liet zien. Die van haar had nóg grotere uitsparingen zeg maar, dus eigenlijk nog meer anatomisch gevormd (lastig uitleggen zo via tekst). En hij was van heel fijn, zacht leer.

een singel met uitsparing hebben we al, en het gaat wel beter dan met een gewone singel. toen ik mn zadel kreeg werd wel gezegd dat het zadel event. wel wat wijder gemaakt kon worden. ik heb hier geen ervaring mee, maar ik hoop dat het mogelijk is! hebben jullie ervaring met zadel aanpassingen/veranderingen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee, geen ervaring mee...
    Maar als gezegd is dat het mogelijk is bij dit zadel, dan zou ik die mogelijkheid zeker onderzoeken!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Nou ik heb de betreffende singel....
    Ik ben er niet zo tevreden over hoor....het maakt niet uit...als het zadel niet goed ligt/past dan doet ook deze singel daar niks aan....helaas!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Wilma
    Guest

Is dat niet de singel van Schumacher - ik heb die ooit van Astrid als advies gekregen en ik vind hem geweldig. Heb je in allerlei lengtematen. Ze zijn super zacht en heel anatomisch.

Boomloos is ook niet alles, ik ben al aan mijn vierde boomloos zadel bezig. Barefoot werkte niet voor mijn paard, en twee keer een zadel van startrekk, de eerste een fabrieksfout. De tweede na bijna een jaar moet ik ook weer vervangen. Ik ben dus ook weer op zoek naar een ander zadel.

Misschien een optie om iemand die veel verstand heeft van hoe een zadel zou moeten liggen op de rug van het paard, Astrid Vonck of wie dan ook, mee te laten kijken met je zadelmaker.

Veel succes.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik weet niet meer hoe die singel heette, wel dat hij uit Engeland geïmporteerd wordt.

En nee, een singel kan een slecht passend zadel ook niet corrigeren, maar ik reageerde vooral op het stukje dat Spikkel zei dat de singel tegen het voorbeen aankwam. Dát zou je wellicht op kunnen lossen met een voorgevormde singel. En voor een echt ronde pony met weinig schoft kan het wel schelen in het schuiven van het zadel.

Ik heb ook die singel van Astrid gekocht en ben MEER dan tevreden!
    Bij Susan schuiven alle (passende) zadels naar voren wegens haar hopeloze model, en met deze singel dus gewoon totaal niet meer.....

May the horse be with you!

oke, het zadel is nagekeken....pony is wat steviger geworden, qua spieren maar ook met vet! daardoor gaat het zadel schuiven. advies zadelmaker; pony op dieet en [nog] meer beweging, als dat niet of onvoldoende werkt boom breder maken. pony word helaas van de lucht al dik, hij word dagelijks aan het werk gezet maar super slank is hij nooit geweest. verder advies om met een staartriem te gaan rijden om naar voor toe schuiven tegen te gaan. sinds vandaag krijgt hij een pavokoek,wat wortels en hooi [het hooi ga ik niet verminderen, allen het krachtvoer]. iemand tips of ideen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In elk geval zou ik de wortels weglaten.
    Een paard dat op dieet staat kan beter geen extra suikers binnenkrijgen. Aan alleen hooi (en evt. gras, of komt hij niet op de wei?) en de pavokoek moet hij voldoende hebben. Krachtvoer zou ik daarnaast dus helemaal niet meer geven. En de hoeveelheid hooi/gras beperken. Je kunt eventueel ook een deel van het hooi vervangen door stro; zo heeft je pony toch wat te knabbelen maar krijgt hij minder voedingstoffen/energie binnen.

(Zegt zij die nu ook een pony heeft die zo dik is dat ze nu drastisch op dieet staat...)

Wilma
    Guest

Onze paarden worden van de lucht al dik. Krijgen afgemeten hooi en mogen niet meer dan 4 uur grazen. En om ze wat af te laten vallen krijgen ze ipv hooi ook gerstenstro. Vinden ze heerlijk het werkt bloed zuiverend, de vertering duurt veel langer zodat ze voor de nacht langer warm blijven.

Als je paard niet echt te dik is maar goed op gewicht is, zou het dan niet beter zijn dat het zadel daar op aangepast wordt. En kan het niet zijn dat de bespiering ook veranderd is in het afgelopen jaar?

Het is een heel gedoe, ik ga morgen naar Gerrie van Oostzanen van Equireva, ben benieuwd of daar iets uitkomt voor een zadel. Zij heeft eigen zadels ontwikkeld.

Jij succes!!

Bladwijzers

Forum Rechten