Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: rij je met touwhalster hetzelfde als sidepull??

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

rij je met touwhalster hetzelfde als sidepull??

Gister voor het eerst met de sidepull gereden..maar ik reed eigelijk voor mij n idee hetzelfde als hoe ik met touwhalster rij. Dus touw op geen contact en alleen bijsturen als nodig is en ook moest ik voor het eerst gebruik maken van de ors. Dit werkte allemaal prima! Opeens had ik wel het besef ervan dat we hier nooit grondwerk mee doen dus of hij dit dan ook zou snappen? Aangezien als ik naar rechts wil ik de rechter teugel naar me toe haal en dan dus de rechterkant van zijn hoofd naar me toe "trek"? Ipv dat de linker drukknoop links druk geeft om te "wijken" voor die druk en dus naar rechts gaat.

Ik moet wel zeggen dat hij heeeel direct reageerde! Dit vond ik een fijn gevoel..ik heb ook het idee dat mijn touwhalster veeelste los zit..dit dus bij het gedeelte dat om de neus zit..er zit tevele speeling op volgends mij. De sidepull zit nog vrij los maar sluit al veel beter aan en dus meer "dierect" contact.

Maar om terug te komen op mijn vraag..rijd je met beide hetzelfde? dus teugels los en alleen bijsturen wanneer nodig en de ors?

Re: rij je met touwhalster hetzelfde als sidepull??

Ligt eraan. Tijdens een bosritje laat ik alles los en stuur enkel bij wanneer nodig.
    Als ik in de wei 'iets' doe, dan rij ik meestal 'op contact'.
    Als jij aan de rechterteugel trekt, 'trek' je niet zijn hoofd naar je toe. Aan de linkerkant van het paardenhoofd ontstaat dan een 'duwgevoel', dus het blijft wijken voor druk, alleen duidelijker dan bij een touwhalster omdat links en rechts (links trekken = rechts voelen/duwen en andersom) ook echt links en rechts is ipv aan de onderkant. Daarom voelt het dus lekker duidelijk voor je paard.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je kunt er mi ook mee werken zoals je wilt, met lichte aanleuning, of vragen wanneer nodig en weer los. Ik blijf het ook zeer prettig en logisch vinden een side-pull, wat voor een heb je gekocht?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Als je het op neckreining houdt dan is er weinig verschil. Wil je echt inwerken dan zal je andere hulpen moeten geven. Houd je dan nog steeds aan de hulpen bij neckreining, maar dan met meer nadruk. Bij een touwhalster is de inwerking scherper en onduidelijker dan bij de gemiddelde sidepull.

Dat houdt dus in dat je met sidepull ver het algemeen kleinere hulpen nodig hebt dan wanneer je met touwhalster rijdt.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ja dat idee had ik ook/..kleinere hulpen.

maar neckreining houd? dat doe je met parelli toch niet?
    Ik gebruik eerst al mn andere dingen..focus, alle ogen,been en dan reins en eventueel stick.

Bladwijzers

Forum Rechten