Een paard dat zich niet wil laten vangen op 2ha land.
De oplossingen lijken zo simpel als ik het bij anderen zie, maar op mijn land staat wel een heel bijzonder geval![]()
Niet iedereen kent misschien Damat, dus even een korte uitleg om "te kort door de bocht"oplossing te voorkomen.
Mattie heeft zijn eerste 6 levensjaren in een isolatiecel van 2x3 doorgebracht. Zijn ervaringen met mensen zijn veelal negatief of op zijn minst onvoorspelbaar te noemen.
Toen ik hem "kreeg", beloofde ik hem dat hij de vrijheid zou krijgen, zoveel als hij wenste. Ik heb me altijd aan die belofte gehouden, al gauw ging het stalhalster af als duidelijk teken van die vrijheid en ving ik hem alleen als hij zich echt vrijwillig liet vangen. De eerste keer duurde 3 maanden, en wisselend maakten we vooruitgang, maar na ruim 1,5 jaar zijn zijn goede periodes nog steeds zeldzaam en laat hij zich 19 van de 20 keer nog steeds niet vrijwillig aanraken.
Ik heb inmiddels al veel strategieen geprobeerd.
- hem in een kleinere ruimte isoleren en de catchinggame doen (gaat tegen mn vrijheidsbelofte in, en hij raakte daar snel van in paniek)
- Achter hem aan en met hem meewandelen, net zolang tot hij nieuwsgierig wordt. (is nog nooit gelukt)
- Hem een boterham aanbieden, en op mn knieen gaan zitten zodra hij overweegt hem te komen halen. Zoniet, dan gewoon blijven meewandelen en aanbieden. (is een tijdje gelukt, maar gaf geen stabiel resultaat)
- Hem jaloers maken door andere paarden te voeren die wél zich laten halsteren en aan hem te keuze laten om zich ook te laten halsteren of niet. (zo ja, dan voer, zo nee, dan niet) Lukte de eerste keer perfect, maar daarna om een vage reden geen enkele keer meer (nu 4 keer gedaan)
- Hem in gedachten en in woorden uitleggen waarom het MOET. Dit had nog het beste resultaat, hij heeft me nog nooit teleurgesteld. maar aangezien we nog 2 weken hebben is er nu nog geen dringende reden dat het vandaag MOET. Dat lijkt een erg duidelijk verschil voor Damat te zijn. Want ondanks mijn duidelijke uitleg laat hij zich nu niet zien. Ik wéét dat hij zich zal laten vangen als de bekapper komt. maar in de tussentijd zou ik hem graag voorbereiden op het trailerladen voor de verhuizing. Ik wil namelijk niet dat hij zich op de dag van de verhuizing wél laat vangen en dat ik zijn vertrouwen dan direct beschaam door hem in de trailer te zetten en naar een compleet nieuwe omgeving te brengen.
Mattie is niet echt bang voor mij. Ik heb sterk het gevoel dat hij bang is om teruggebracht te worden en daardoor liever bij me uit de buurt blijft. Het is meer een soort verzet, een gewoon niet willen maar dan wel vanuit een reden van angst. Snappen jullie nog? Maar zolang hij bij zijn standpunt blijft, kan ik hem niet duidelijk maken dat zijn angst niet gegrond is.
Hebben jullie misschien nog creatieve ideeën om hem over te halen zich te laten vangen?
Bladwijzers