.. Gazeerah & Aliyana zijn gek op elkaar. Als ik ze een voor een uit stal haal en ze eventjes uit elkaars zicht zijn, beginnen ze al te hinniken naar elkaar.
Als ik Aliyana eerst op stal zet blijft ze wachten tot ik achterkom met Gazeerah, en dan pas gaat ze plassen of drinken, hoe dringend ze ook moet of hoeveel dorst ze ook heeft.
Daarjuist had ik Gazeerah even in de piste gelaten, Aliyana bleef of het stukje beton naast de piste, want als ze zou rollen zou dr wonde weer helemaal vies worden. Ik had haar wat hooi gegeven, en om dat op te eten moest ze met dr kont naar Gazeerah toe staan. Ze was op haar gemak, ik borstelde haar ondertussen. Maar om de zoveel tijd keek ze toch eventjes om, gewoon om te checken of Gazeerah er nog stond.
Wat ik me nu eigenlijk afvraag. Gazeerah wordt binnenkort 18 en Aliyana wordt 17.
Ze kunnen dus nog met gemak enkele jaartjes mee.. Maar toch, misschien, ik bedoel, je weet nóóit, als er een van de twee iets overkomt. En als de ander dan alleen achterblijft. Ik ben eigenlijk bang dat, als we een kwijtgeraken, we de ander ook zullen verliezen. Ik heb wel al eens gehoord dat een paard gewoon wegkwijnt van verdriet omdat hij z'n maatje kwijt is.
Natuurlijk hebben ze ook nog de andere paardjes: In de zomer staan ze met de hele bende op de wei, en dan gebeurt het wel eens dat Gazeerah helemaal aan het ene eind en Aliyana helemaal aan het andere eind van de wei staat. Maar dat is toch niet hetzelfde.. En in de winter staan ze samen in één reusachtige stal.
Kun je een paard eigenlijk voorbereiden om verder te gaan met zijn/haar leven, als hij z'n maatje verliest?
Natuurlijk werken we daar een beetje aan, dat ze ook eventjes zónder elkaar kunnen... Soms halen we bv alleen Gazeerah uit en dan moet Aliyana achterblijven. Meestal knabbelt ze dan wel een beetje van haar hooi, maar ze zit vooral met gespitste oortjes te kijken in de richting waar dr vriendin verdwenen is.
Maar eventjes zonder elkaar kunnen is niet hetzelfde als elkaar nooit meer terugzien..
Duss, vertel gerust wat je er van denktIk ben benieuwd naar de reacties.
Bladwijzers