Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Mening gevraagt :)

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Mening gevraagt :)

Hallo allemaal,

Aangezien ik niet veel verstand heb van de voeding wil ik graag jullie mening over hetgeen wat ik heb bedacht.
    Ik wi lhet voorstellen aan degene die over het voer gaat en die is nogal traditioneel ingesteld en het zou dus ook fijn zijn als ik wat sterke argumenten zou ontvangen die ik kan gebruiken.

Mijn paard (12-jarige 3/4 Friese ruin) heeft helaas last van zomereczeem en zou daar graag wat aan willen doen d.m.v. bijv. het voer.
    Hij staat helaas altijd op stal (gelukkig komt hij wel elke dag een paar uur in de paddock met andere ruinen) en eet altijd al zijn stro op. Hij krijgt 2 of 3 keer per dag kuilgras (een flinke hoeveelheid voor kuilgras!) en hij is de snelste eter op stal en heeft het dan vaak na 1 uur al op. Ik zou dus graag willen dat hij hooi krijgt i.p.v. kuilgras en dan een grotere hoeveelheid zodat hij wat te knabbellen heeft enzo. Verder krijgt hij 5 kilo brok per dag. Dat vind ik erg veel! Helemaal omdat hij dat verdeeld in 3 delen krijgt.

Het liefst zou ik hem brokloos of i.i.g. veel minder brok hebben en meer hooi. Wat vinden jullie hier van en hebben jullie misschien tips en adviezen? Ik rijd overigens recreatief met hem, dus hij hoeft niet te dresseren of te springen.

Ik hoor graag van jullie

Groetjes Claudia
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: Mening gevraagt :)

Hoi Claudia,
    ik was toevallig net deze week over een info-avond over huidproblemen bij paarden. Daar werd verteld dat kuil niet goed is voor paarden, zeker niet voor degene met eczeem en dat voor brok eigenlijk hetzelfde geldt.
    Dus veranderen; ja, lijkt mij een logische eerste goede stap! En als je toch brok wil blijven voeren, zou ik gaan kijken naar het merk (en vooral de inhoud) van dat wat je voert. Suikers (in welke vorm dan ook) zijn niet goed voor een eczemer, en ook alle toegevoegde "troep" niet.
    Succes!
    Started!

Wilma
    Guest

http://www.hooinet.nl zou je eens kunnen kijken zij hebben prachtige voernetten, wij hebben er twee en de paarden doen veel langer met hun eten.
    Kuilgras is zoals door mitzel al gezegd niet goed voor paarden met zomer eczeem.

Erik Laarakker heeft een medicijn ontwikkeld voor paarden met zomer eczeem. Op www. holistische dierenarts.nl kun je zijn site vinden.

En 5 kilo brok?? Errug veel, ik geef mijn paarden helemaal geen brok, daar verschillen de meningen over.

http://www.paardnatuurlijk.nl heeft een heel schema over voer en hoe het voor je paard werkt. Ik geef bij het hooi gerstenstro voor de nacht, daar doen de paarden lang mee, en het verwerkingsproces duurt langer zodat ze zich in de nacht langer warm houden.

Onze paarden krijgen wel een heeeeeel klein beetje van Equifirst vitaminen verwerkt in een kruidenmix omdat ik het gevoel heb dat hooi en gras alleen voor de winter onvoldoende vitaminen geeft. Maar het is maar twee handjes vol.

Succes, het is een hele uitzoekerij wat goed is voor jou paard. Volg je hart zou ik zeggen.

Ik heb geen ervaring met zomerexceem (gelukkig!) maar weet wel dat je dat soort paarden erg sober moet voeren, zo min mogelijk suiker en rotzooi. Kuil is sowieso voor de meeste paarden niet goed (veel eiwit), en 5 kilo brok???!!! Voor een paard dat bijna geen arbeid verricht, is dat veel te veel. Degene die bij jullie voert moet eens een voedingscalculator invullen. Volgens mij adviseert zelfs Pavo niet meer zoveel brok voor een paard. En voor een paard met ZE zou ik brok liefst helemaal weglaten, in verband met suiker enzo. Wat jammer dat je paard zoveel op stal staat. Is een andere plek geen optie? En zo niet, schakel dan in elk geval over op hooi in plaats van kuil en zo min mogelijk brok. Met veel hooi, verspreid over meerdere voerbeurten of in een goed hooinet, heeft je paard ook wat meer te doen en hoeft ie niet z'n hele box leeg te eten.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Even een vraagje tussendoor. Bedoelen jullie met kuil voordroog of kuilgras dat een de koeien wordt gegeven. T'is maar een vraagje. Omdat ik sommige mensen al wel eens over kuil hebben horen praten en dan eigenlijk voordrooghooi bedoelen.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wilma
    Erik Laarakker heeft een medicijn ontwikkeld voor paarden met zomer eczeem. Op www. holistische dierenarts.nl kun je zijn site vinden.
    http://www.holistischdierenarts.nl/

May the horse be with you!

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gea
    Even een vraagje tussendoor. Bedoelen jullie met kuil voordroog of kuilgras dat een de koeien wordt gegeven. T'is maar een vraagje. Omdat ik sommige mensen al wel eens over kuil hebben horen praten en dan eigenlijk voordrooghooi bedoelen.
    Op mijn interesante vertelde bio-ron dat zowel kuil als voordroog eigenlijk beide niet voor paarden geschikt zijn.
    Started!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

SUPER BEDANKT!!!
    Hier kan ik echt wat mee!

Ik zou heel graag een ander plekje zoeken voor hem, maar mijn moeder ziet het niet echt zitten helaas
    Ze heeft niet zoveel verstand van paarden en laat zich dan ompraten door de rest op stal (die zijn erg VOOR de stal). We willen wel graag gaan verhuizen met véél grond en dan zou ze het wel goed vinden als hij 24/7 buiten staat, omdat ze dan weet hoe hij erbij staat enzo. Als het regent wil ze hem het liefst naar binnen halen enzo, maar dan hou ik haar tegen

Hij heeft gelukkig wel een stal met een raam (staat overdag altijd open tenzij het anders gaat tochten) dus dat scheelt alweer een hoop stof (hij heeft ook nog bronchitis )
    Helaas kan hij niet erg veel lopen, omdat hij opgesloten staat.
    Ik word er nooit vrolijk van als ik hem in zijn stalletje zie

Voordat we op deze stalling kwamen, stond hij een paar maandjes 24/7 buiten.
    Heerlijk vond ik dat.
    Hij was toen ook veel vrolijker en energieker.
    Mijn moeder vond het zielig, omdat het op sommige stukjes blubber was terwijl er ook genoeg droge plekken waren.

Nogmaals,, heel erg bedankt!!
    Een goede ruiter hoort het als zijn paard tegen hem praat.
    Een uitstekende ruiter hoort hem zelfs fluisteren.
    Maar een slechte ruiter hoort hem niet eens schreeuwen.

Bladwijzers

Forum Rechten