Wat mij opvalt bij het bekijken van de dvd's bij het nieuwe level 1 pakket is dat men het meeste grondwerk doet met het zadel op.
Heeft iemand enig idee waarom men dit doet, omdat je in het begin helemaal niet rijdt op je paard.
Wat mij opvalt bij het bekijken van de dvd's bij het nieuwe level 1 pakket is dat men het meeste grondwerk doet met het zadel op.
Heeft iemand enig idee waarom men dit doet, omdat je in het begin helemaal niet rijdt op je paard.
Tussen droom en daad staan dingen in de weg en praktische bezwaren
kan gemakzucht zijn (kun je zo opstappen en wegrijden als je paard goed left-brained is)
Kan te maken hebben met het desentisizen van je paard. wennen aan een klapperend zadel.
Of misschien om te laten zien dat alle grondwerkoefeningen ook met zadel op kunnen.
Ja, dat weet ik ook niet zo goed, maar bij cursussen wordt vaak gezegd dat ze in de ochtend al moeten verzamelen MET zadel op. Ook al wordt er in de ochtend nog helemaal niet gereden.
Misschien om het paard niet de assumption te leren: zadel op betekent straks rijden...
Hmm, dat lijkt me wel een heel logische verklaring, denk ik zo ineens achteraf....
Goed dat je het zegt trouwens, want ik had er zelf ook nog helemaal niet zo bij nagedacht.
Volgens mij is het inderdaad een combinatie van je paard niet te conditioneren (met zadel = rijden!) én hem/haar vanaf het begin gewend maken aan een zadel op zijn/haar rug. Lijkt me de meest logische redenering. In sommige literatuur vind je zelfs terug dat je best vanaf het begin een lasso aan het zadel bevestigt (als die mogelijk er is, natuurlijk). Zo raakt het paard ook gewend aan flapperende dingen aan het zadel.
Docendo discimus
Wat is er mis met een paard dat geconditioneerd is: zadel = rijden?
Tuurlijk, bij een jong paard is het belangrijk om eerst grondwerk te doen met het zadel op, zodat hij went aan het zadel en de flapperende beugels. Maar als je paard al zadelmak is, wat is er dan mis mee als hij denkt: o het zadel ligt erop, dan gaan we zo zeker wel rijden?
Dat je een assumption aanleert Marja, en dat mag niet(nummer 2 van de 8 principles, right?)
Ik denk dat het zowel voor het paard als voor de ruiter handig is om eraan te wennen dat een zadel erop niet altijd rijden betekent. Sommige mensen zadelen echt alleen maar op als ze gaan rijden en doen het grondwerk dus nog zonder zadel. Misschien dat dit voor sommige paarden enorm veel verschil maakt in hun houding en de 'veiligheid' tijdens het rijden.
Maarre, laten we het Eddy eens vragen. Wie stuurt de mail?(not me
)
Eveline, je zou toch onderhand wel moeten weten dat ik niet zomaar alles aanneem wat Pat Parelli zegt hè.![]()
Ik zie ook niet in waarom het voor mij of mijn paard handig zou zijn om eraan te wennen dat zadel erop niet altijd rijden betekent. Hoezo zou dat voor mij handig zijn? En ik kan me niks voorstellen bij de problemen die het zou kunnen geven als je paard bij het zadel aan rijden denkt... Ik kan me ook niet voorstellen dat het voor het paard zo'n verschil in houding maakt. Als hij met zadel niet veilig te rijden is, dan is het logisch dat je eerst grondwerk doet, en als je van plan bent daarna op te stappen, kan het best handig zijn om dat zadel er alvast op te doen. In het begin is het sowieso verstandig om eerst grondwerk te doen en dan pas te gaan rijden. (Pat raadt aan om dat altijd te doen, maar ik merk bij Atli dat dat helemaal niet meer nodig is. Na het uit de wei halen, poetsen en opzadelen is hij al voldoende op mij afgestemd om er zo op te klimmen en te gaan rijden).
Zouden ze op die dvd's niet gewoon het zadel erop hebben omdat ze van plan zijn daarna te gaan rijden?
(En nee, ik heb geen zin om Eddy hierover te mailen. Dat mag de originele vragensteller doen.)
Marja, de vraag wordt hier toch niet gesteld of het handig is voor JOU?
Het gaat erom, dat ze in L1 vaak grondwerk doen met zadel op. En ook in de L2 cursussen wordt het nog gedaan. Kijk, dat jij geen problemen hebt met rijden is prima, maar er zijn zat mensen die in L1 en L2 nog genoeg problemen hebben. En bedenk ook dat het voor veel ruiters een hele overstap is om te gaan grondwerken. Die zullen ook met een iets andere attitude gaan grondwerken wanneer er al een zadel op ligt. Ook om de mens wat te leren: paard met zadel op hoeft niet altijd bereden te worden
En als het paard met zadel op denkt "oh, we gaan zo rijden" dan is dat een andere attitude dan wanneer hij zonder zadel wordt meegenomen naar de bak om grondwerk te oefenen.
K]/images/smilies/wink_smile.gif[/img] ben eigenlijk wel benieuwd wat hij hierover te zeggen heeft.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Nee, maar jij schreef dat het zowel voor paard als ruiter handit is om er aan te wennen dat zadel erop niet altijd rijden hoeft te betekenen, en ik zie niet in waarom dat zowel voor paard als ruiter handig/goed zou zijn...Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Tuurlijk zijn er in L1 en L2 nog zat mensen die problemen hebben met rijden en daarom grondwerk (zouden) moeten doen voor ze erop gaan. Dat heb ik zelf ook lang zat gedaan. Maar als je in een cursus 's ochtends alleen gaat grondwerken en pas na de lunch gaat rijden, dan zie ik nog steeds niet in welk voordeel het zou kunnen hebben om dat grondwerk dan met zadel op te doen. Het enige dat ik kan bedenken is desensibilisatie voor het zadel, maar als je paard dat niet meer nodig heeft, kun je m.i. beter grondwerk doen zónder zadel omdat er dan ook niks in de weg zit/hangt te flapperen.
Hmmm waarom zou dat zo'n andere attitude zijn? Ik verwacht van mijn paard onder het zadel eenzelfde attitude als met grondwerk, namelijk dat hij op mij gericht is en min of meer gehoorzaam is (enige stoutigheid vind ik soms wel leukOorspronkelijk Geplaatst door Callippo
als hij wanneer het erop aankomt maar wel doet wat ik vraag, en dat lukt inmiddels goed ).
Bedoel jij dat een paard met zadel op wellicht gehoorzamer zal zijn?
Ik snap ook niet zo waarom 'zadel op rijden' schadelijk zou kunnen zijn.
Persoonlijk lijkt het mij trouwens voor een paard vervelend om al een hele ochtend met een zadel op te lopen tijdens een cursus (terwijl het dus ook zonder zadel kan).
Ik vind het zadel erop maar lastig tijdens grondwerken. ALs ik grondwerk doe voor het rijden, dan zadel ik na het grondwerk pas op. Sommige games kun je niet doen met zadel (als je de carrotstick op de rug moet leggen) en het lijkt me ook niet lekker zitten voor je paard.
Verder zou het me een worst wezen of mn pony het zadel met rijden associeerd. Ik merk geen verschil in attitude tijden het grondwerken met/zonder zadel.
Is ith a earthquake?! ____________
_____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!
Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!
Ik ben jullie nog het antwoord van Eddy schuldig. Zie hier zijn antwoord.
(Dit zou je ook leren in een cursus met mij. De acceptatie van het zadel is heel belangrijk voor je gaat rijden. Er bestaan paarden die dit echt nodig hebben. Iedere keer singel je in drie keer aan en speel je tussen door een paar van de 7 games. Dit is waarschijnlijk wat je op de dvd zag.)
Zucht, komt-ie weer aan met z'n cursus!!!!!
Op zich heeft hij wel gelijk over de acceptatie van het zadel, maar van de andere kant doen ook veel mensen Parelli met hun paard dat al jaren bereden is en dat het zadel wel goed accepteert. In zo'n geval vind ik het alleen maar lastig om met zadel te grondwerken...
Ik doe trouwens tussen het aansingelen geen 7 games meer. Ik had het idee dat Atli dat echt zat begon te worden, telkens weer die simpele spelletejs. Want echt uitgebreid doe ik het niet voor ik ga rijden. Nu ga ik gewoon een rondje om de stal rennen en singel ik tussendoor aan (wel effe stilstaan, heheheheh).
Nou, heel apart was om gister op de demo te zien dat Lorraine toch MET zadel op niet zo makkelijk de trailer in ging als normaal. Paard ervaart dat dus toch als anders. Voelt waarschijnlijk zelf ook wel aan dat ze breder is.
Maar fijn dat je een antwoord hebt gekregen Alie!
Bladwijzers