Hoi,
Maak me veel zorgen en zal het even in het kort vertellen:
Boy is een heel sterk paard, heeft super goede hoeven (smid altijd vol lof over hem) onze paarden zijn
altijd wel wat dikker geweest al letten wij toch goed op hun eten. Wat ze eten in de winter: (ze staan dan aan huis met de stallen altijd open, daarvoor een groot stuk beton en een paddock die wel modderig is maar we laten ze regelmatig op de aansluitende weide, maar dit gras is dus heel kort en hebben ze eigenlijk ook al 'kapotgelopen'.)
'smorgens een klein beetje recreatiemengeling zonder haver (onze ijslander en pony krijgen hier maar een handje van) en Boy ook niet zoveel meer, aangevuld met brood en voor ieder van hen een hoop hooi die ze twee uur later zeker op hebben dus zoveel is dat ook niet?
's avonds ieder een halve emmer bietenpulp en terug dezelfde hoeveelheid hooi. 4 hopen waar ze gemiddeld 2u op eten.
Nu ben ik zaterdag met een vriendin gaan buitenrijden en halfweg viel het me op dat hij gevoelig liep. Normaal verkiest hij altijd asfalt boven gras maar nu dus niet. Oke, dan liepen we in de grasberm. Nu kwamen we op een heel smal pad een tractor tegen en moesten we een stuk draven op asfalt, normaal geen enkel probleem want hier kiest hij zelfs meestal voor maar nu was dit echt te veel voor hem. Het laatste stuk ben ik afgestapt want hij liep stukken heel goed maar op hardere ondergrond niet. Nu thuis niets aan de hand, maar toen ik enkele uren later zijn hooi ging geven, stond hij van zijn ene voorbeen op het andere te wiegen, om deze te ontlasten. Maar ik voelde niets raar en daarna at hij gewoon zijn hooi. Je zag eigenlijk niet zo veel aan hem maar ik voelde wel dat er iets niet juist zat. Zondag moest ik een hele dag weg en had mijn mama hem in het oog gehouden maar toen deed hij ook niets bijzonders.
Vandaag toch maar de dierenarts gebeld want hij liep vanmorgen heel gevoelig en stijf.
Deze voelde ook niets en zei dat hoe hij liep enz tekenen van bevangenheid was. Maar de oorzaak daarvan wist hij ook niet.
Boy is hier normaal ook niet gevoelig voor want in de zomer letten we altijd heel erg op met onze paarden en staan ze altijd op strookbegrazing maar Boy heeft hier nog nooit last van gehad.
Hij heeft een ontstekingremmer ingespoten gekregen en nu moet ik enkele dagen nog een poeder door zijn eten doen (EQUIPALAZONE).
Ghoh het is een lange uitleg geworden maar maak me zorgen want nu krijgt hij wel medicatie, maar is dit niet symptoombestrijding? Is er geen andere oorzaak? (want nu midden in de winter op de manier hoe hij al 10 jaar wordt gehouden nu plots bevangen?)Kunnen jullie eens meedenken?
Groetjes Dorien
Bladwijzers