Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Boy Hoefbevangen??

Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Boy Hoefbevangen??

Hoi,

Maak me veel zorgen en zal het even in het kort vertellen:

Boy is een heel sterk paard, heeft super goede hoeven (smid altijd vol lof over hem) onze paarden zijn
    altijd wel wat dikker geweest al letten wij toch goed op hun eten. Wat ze eten in de winter: (ze staan dan aan huis met de stallen altijd open, daarvoor een groot stuk beton en een paddock die wel modderig is maar we laten ze regelmatig op de aansluitende weide, maar dit gras is dus heel kort en hebben ze eigenlijk ook al 'kapotgelopen'.)
    'smorgens een klein beetje recreatiemengeling zonder haver (onze ijslander en pony krijgen hier maar een handje van) en Boy ook niet zoveel meer, aangevuld met brood en voor ieder van hen een hoop hooi die ze twee uur later zeker op hebben dus zoveel is dat ook niet?
    's avonds ieder een halve emmer bietenpulp en terug dezelfde hoeveelheid hooi. 4 hopen waar ze gemiddeld 2u op eten.

Nu ben ik zaterdag met een vriendin gaan buitenrijden en halfweg viel het me op dat hij gevoelig liep. Normaal verkiest hij altijd asfalt boven gras maar nu dus niet. Oke, dan liepen we in de grasberm. Nu kwamen we op een heel smal pad een tractor tegen en moesten we een stuk draven op asfalt, normaal geen enkel probleem want hier kiest hij zelfs meestal voor maar nu was dit echt te veel voor hem. Het laatste stuk ben ik afgestapt want hij liep stukken heel goed maar op hardere ondergrond niet. Nu thuis niets aan de hand, maar toen ik enkele uren later zijn hooi ging geven, stond hij van zijn ene voorbeen op het andere te wiegen, om deze te ontlasten. Maar ik voelde niets raar en daarna at hij gewoon zijn hooi. Je zag eigenlijk niet zo veel aan hem maar ik voelde wel dat er iets niet juist zat. Zondag moest ik een hele dag weg en had mijn mama hem in het oog gehouden maar toen deed hij ook niets bijzonders.
    Vandaag toch maar de dierenarts gebeld want hij liep vanmorgen heel gevoelig en stijf.
    Deze voelde ook niets en zei dat hoe hij liep enz tekenen van bevangenheid was. Maar de oorzaak daarvan wist hij ook niet.
    Boy is hier normaal ook niet gevoelig voor want in de zomer letten we altijd heel erg op met onze paarden en staan ze altijd op strookbegrazing maar Boy heeft hier nog nooit last van gehad.
    Hij heeft een ontstekingremmer ingespoten gekregen en nu moet ik enkele dagen nog een poeder door zijn eten doen (EQUIPALAZONE).

Ghoh het is een lange uitleg geworden maar maak me zorgen want nu krijgt hij wel medicatie, maar is dit niet symptoombestrijding? Is er geen andere oorzaak? (want nu midden in de winter op de manier hoe hij al 10 jaar wordt gehouden nu plots bevangen?)Kunnen jullie eens meedenken?
    Groetjes Dorien

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Re: Boy Hoefbevangen??

Wat voor hooi voer je? van wat voor land komt het en hoe is het bewerkt? En waarom voer je bietenpulp heeft dat een speciale reden?
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2005

We voeren voordrooghooi dat we al jaren van dezelfde boer halen. Hij heeft koeien en van de weiden die niet begraasd worden haalt hij dan hooi. Het voordroog dat we nu hebben heeft hij 4 tot 5 dagen laten drogen (toen was het een week heel goed weer)en dan ingewikkeld in plastic. Het is heel droog, en ruikt lekker. Hoeveel hij bemest dat weet ik niet.
    Bietenpulp geven wij al jaren bij, dit omdat alleen hooi ons wat te weinig lijkt, en we heel vroeger bieten bij gaven maar wegens het werk dat daar aan vast hangt geven we de laatste jaren bietenpulp. Wij zien dat als een extra 'boterham' voor de paarden..

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

ok, ik zou vragen hoe hij bemest heeft. Als het idd land is waar ook koeien op lopen of op gelopen hebben kan het zijn dat hij behoorlijk wat mest gestrooid heeft. Dit kan doorwerken in het voordroog. Mijn merrie is vreselijk ziek geworden van super bemest land, hoe mooi het voordroog er ook uit zag. Voordroog dat bewerkt en gemaakt wordt door koeienboeren is vaak veel te rijk voor paarden. Bij mijn merrie uitte dit zich pas na 5 jaar, helaas was ze toen wel gelijk doodziek.
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bij ons stond afgelopen weekend één van de IJslanders ook helemaal stijf: spierbevangen.
    Is Boy spierbevangen of hoefbevangen?

Verder denk ik dat je dieet toch te rijk is voor sobere pony's. Als voordroog van koeienland komt, dan is het vrijwel zeker flink bemest en dus erg rijk aan voedingsstoffen. Als ze er zowel 's ochtends als 's avonds zo'n 2 uur van kunnen eten, dan is niet zeker niet weinig.
    Het nut van de bietenpulp snap ik niet, en brood (hoeveel krijgen ze daarvan eigenlijk) zou ik ook niet geven. Tenminste, niet aan paarden die geen extra's nodig hebben omdat ze te mager zijn. En dat zijn ze zo te horen bij jullie niet.

Oh nog een vraagje: recreatiemengeling, is dat een muesli? Hoeveel krijgt Boy daarvan?
    De Equipalazone is een ontstekingsremmer en pijnstiller.
    Dat is inderdaad symptoombestrijding; maar wel fijn voor je pony nu! Als ik veel pijn heb, heb ik ook graag een pijnstiller.
    Verder denk ik wel dat je het rantsoen eens goed onder de loep moet nemen.
    Je zou bv. een deel van het voordroog kunnen vervangen door stro. Zo hebben ze toch wat te knabbelen (buikvulling), maar krijgen ze minder voedingsstoffen binnen.

Heeft je DA geen voedingsadvies gegeven?

En beterschap voor Boy!!!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Akelig voor jou en Boy, je zou het nu idd niet verwachten.
    Voordroog werkt voor sommige paarden toch gewoon niet, Whoopie kan er ook niet tegen, ik zou kijken of je ergens grof of overjarig hooi kunt kopen en dat voeren. Brood ben ik niet voor , zetmeel en suiker. In muesli zit vaak melasses.
    Is er iemand in de buurt die voor jou het voer kan doormeten?? Dat zou ik zeker laten doen, dan hoor je wel of hij er wel/niet tegen kan.
    Ik weet niet of er in bietenpulp nog veel suikers zitten.

Met stro moet je wel opletten, sommige paarden kunnen er koliek van krijgen, mishien kunje het mengen met ander voer.

Sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt maar het zou idd fijn zijn als je de oorzaak te weten komt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Feb 2005

Bedankt voor de reacties!
    Van dat brood heb ik mischien verkeerd overgebracht, maar dat krijgen ze niet veel hoor, ik bedoel 'smorgens bij hun muesli één pistolet ongeveer. Hoeveel Boy van die muesli krijgt, heb juist eens gewogen op de weegschaal, en dat is een kleine 800 gram. En van de bietenpulp waarom we dat geven, als een beetje extra, niet echt een reden, maar is al jaren een gewoonte eigenlijk. En ze lusten het heel graag.
    Ah marja, de dierenarts dacht aan hoefbevangen.
    Nu de dierenarts heeft niet echt voedingsadvies gegeven, wel dat we dan wat moesten minderen met hooi.
    Nu dacht ik altijd dat we al niet zoveel gaven, maar dit voordroog is van zo een goede kwaliteit dat ik denk dat het toch ook daarvan komt. Nu ga ik deze week met mijn vriend eindelijk een hooidispenser ineenknutselen, zodat ze toch langer over hun hooi doen en niet zoveel moeten hebben dan.
    Oud hooi kan ik mischien ook wel aangeraken maar dat is dan weer het lastige met paarden die in groep samenwonen en dus ook eten--> Debby onze oudere merrie hoest heel erg van gewoon hooi, dus die moet dan weer iets anders maar eigenlijk eten ze allemaal van hetzelfde.
    De mengeling die hij krijgt, krijg hij ook al jaren, de bietenpulp ook, alleen het hooi is dit jaar van (té?) goede kwaliteit.. zou het daar dan aan liggen?
    Heeeel hard bedankt al om mee te denken en voor de goede tips!

Aangemeld
    Feb 2005

whoopie, ik ken niemand die zoiets kan? Maar op de verpakking staat 7% bietmelasse ?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat raar dat je DA geen voedingsadvies heeft gegeven!
    Zolang je pony bevangen is mag hij NIKS hebben behalve hooi, en dan bij voorkeur zo arm mogelijk hooi (en dus geen voordroog!).
    Als hij straks weer beter is kun je hem langzaamaan weer wat krachtvoer en gras gaan geven. Zet hem desnoods even apart achter een draadje tot de bevangheid over is, want hij moet ECHT op een streng dieet nu!

Bietenpulp en brood zou ik helemaal niet meer geven, zeker ook niet aan je andere (sobere!) pony's. Ze hebben het helemaal niet nodig! Als je hooi voert, ze in de zomer ook gras hebben én je daarnaast een (kleine) hoeveelheid krachtvoer geeft (zoals je nu doet) dan komen ze écht niks tekort.

Als een paard langdurig overgewicht heeft (en dat lees ik uit je verhaal) dan is het helemaal niet zo vreemd dat er pas na langere tijd gezondheidsproblemen optreden. Dat is bij mensen ook zo: denk aan diabetes, hartklachten... Dat ontstaat ook niet van de ene op de andere dag!

Hoest Debby ook van gewoon hooi als je dat buiten voert? Je ziet nog wel eens dat het dan minder is omdat het stof buiten wat meer weg kan. Goed uitschudden voor je het geeft kan ook al schelen.

Kijk anders of je de voordroog kan mengen met stro, dat doen wij nu ook (we hebben namelijk ook van die veel te goede voordroog, én te dikke pony's....).
    Zo'n dispenser is inderdaad ook een goed idee.

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

misschien een beetje gek wat ik nu ga vragen maar zit er misschien niet een heel klein rot steentje in zijn hoef want dat heb ik eens mee gemaakt!
    effe goed nakijken, heel veel gezondheid toegewenst hoor , hopelijk komt het snel weer in orde!
    groetjes van bren!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Aangemeld
    Feb 2005

Cooper: dit heb ik goed nagekeken, maar hij heeft pijn in beide voorbenen, dus dit kan het niet zijn.Bedankt in ieder geval!
    Marja: inderdaad onze dierenarts is daar niet zo goed in geweest. Maar morgen ga ik om armer hooi en ga ik hem ook apart voederen, wil echt dat hij betert! Ghoh ja en van dikke paarden.. In de zomer (en dat loopt van maart tot november bij ons) zou je ze moeten zien, ze staan dan op een kaal stuk en krijgen elke dag een strookje gras niet meer en niet minder. (en water en liksteen)En toch worden ze van 'lucht' dik. Elk paard krijgt genoeg zijn beweging en ze spelen ook een hele dag met elkaar, dus ja ze zijn wel wat ronder, maar we doen er echt veel aan om ze niet te dik te krijgen.
    Voor Debby:Onze paarden krijgen altijd hun hooi buiten, en we schudden het op. Maar ik ga dus Boy apart beginnen voederen. Heel hard bedankt voor het meedenken marja! Ik heb veel aan je tips, groetjes Dorien

Aangemeld
    Feb 2005

We hebben hier thuis nog een aantal kleinere voordroogpakjes liggen van 3 jaar geleden. Dit komt ook van een weide die al een keer was gehooid. Dit krijgen ze nu gemengd met het andere en Boy krijgt alleen van het oudere. Nu krijgen ze minder hooi en proberen we het nog meer te spreiden zodat ze toch wel wat te knabbelen hebben.
    Nog een vraagje: normaal laten we ze een paar uur per dag op de kale ( en grotendeels kapotgelopen) weide, zou Boy dit ook mogen? Zodat hij toch genoeg beweegt en wat te doen heeft? Of zouden jullie dit niet doen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat zou ik niet doen zolang hij nog niet goed loopt. Voor nu is het even goed als hij zo arm mogelijk gevoerd wordt. Als hij straks weer goed loopt, dan kun je de weidegang heel voorzichtig aan weer gaan opbouwen.

Actief Forumlid cooper's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009

hoe gaat het nu met hem meid?
    groetjes van bren!
    color=#4000FF]Behandel een mens en dier zoals jij zelf behandelt wilt worden![/color]

Aangemeld
    Feb 2005

Lief van je bezorgdheid!
    Ik durf het nog niet goed te zeggen maar het gaat wel goed met hem..Ik was er denk ik net op tijd bij.
    Als je hem niet echt kent, zou je zelf amper iets zien aan hem.
    Nu heb ik hem daarjuist wel met de rest even op de 'weide' (het gras dat nog rechtstaat is niet van veel waarde te noemen) gelaten. Waarom? Hij stond hier voor de stallen wat te wiegen, zijn gewicht van het ene op het andere. Hij bewoog amper en ik kreeg er een slecht gevoel van, had het idee dat beweging hem beter zou doen.
    Nu heeft hij daar toch een show gegeven! Draven, galloperen, zot doen. Boy, gaat het?? Als ik goed kijk zie ik dat zijn voorbenen iets stijver neergezet worden, maar wat was ik blij om hem zo te zien lopen! En dat allemaal uit zichzelf. Beweging doet hem echt goed! Toen hij daarnet zijn oude hooihoopje kreeg stond hij niet meer te wiegen maar zijn benen mooi onder hem, in zijn houding zoals ik hem ken. Rustig, genietend met zijn achterpootje op rust. Hij had duidelijk minder pijn. Ik hoop dat het in die positieve richting blijft gaan!
    Oh en Marja, dankzij jou tips hebben we hier toch het één en ander aan voeding aangepast want we hebben inderdaad een sobere kudde en die moeten we zo verzorgen! groetjes Dorien

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten