Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Hoe krijg het ontwormingsmiddel binnen en 't binnen blijft

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Hoe krijg het ontwormingsmiddel binnen en 't binnen blijft

Hier zijn misschien al wel topics over geopend maar ik kon ze helaas na lang zoeken niet vinden.

Het probleem is dat ik mijn jaarling nu toch echt moet ontwormen en ik haar pas net het halster om kan doen en ze een beetje zelfverzekerd op me af komt lopen als ik de wei in kom. Ik neem nu al een week of twee de wormenspuit mee als ik haar kom knuffelen, maar ze wil echt helemaal niets van het ding weten. Verder wil ik haar niet overdonderen door maar "gewoon" die spuit er in te duwen ben bang dat ik dan weer helemaal van voren kan beginnen.

Nu heb ik bedacht dat ik het maar ergens door heen ga doen, en daar is het volgende probleem ze vindt maar weinig dingen lekker (gek beestje) en er staan ook nog twee andere jaarlingen in de wei die wel erg dol op eten zijn. We zijn nog niet zo ver dat ik haar mee de wei uit kan nemen en haar in alle rust ergens anders kan laten eten.

Misschien dat iemand van julile tips heeft, hier ervaring mee of een idee wat ze misschien wel lekker vindt.

Groetjes Evelien
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Hoe krijg het ontwormingsmiddel binnen en 't binnen blijft

Probeer eens een paar keer een spuit met appelmoes.
    Zo heb ik het die van mij geleerd. Ze krijgt regelmatig een spuit appelmoes en dan kan het al eens gebeuren dat ze een spuit krijgt die minder lekker is. Omdat ze toch vaker iets lekkers krijgt dan iets vies vind ze die ontworming helemaal niet zo onaangenaam.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je kan de appelmoes ook gewoon in een emmer doen, kijken of ze dat lekker vind. Zo ja, dan de ontworming erdoorheen roeren. Veel appelmoes. De andere twee geef je dan ook een beetje in een emmer of je houdt ze op afstand als dat lukt.

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Ik heb reeds geprobeerd of ze appelmoes te "pruimen" vindt, maar nee hoor is niet lekker genoeg.
    Verder ben ik nu ook bezig dat als ze de spuit aanraakt brokjes krijgt (eigenlijk het enige wat ze lekker vindt) maar ze heeft de spuit nog niet aangeraakt

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Beetje paard houdt van appel, dus ook van appelmoes. Ander merk proberen? Of moet er misschien nog wat suiker door?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Lust ze wel bix? Je kunt bix ook kapot weken in een laagje water (tijdje laten staan), dan heb je slobber van bix. Laat haar dat eerst een paar keer eten voor je de spuit er doorheen doet. Ik geef Nacino het ook door een prutje heen. Hij kijkt me dan 2x vies aan en eet het vervolgens toch op

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik heb vandaag mijn veulen aan een dikke spuit met appelstroop laten slurpen. Vond ze geweldig! Vandaag appelstroop, "morgen" appelstroop en de volgende keer ontworm.
    Succes!
    Started!

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

He wat lastig dat ze ook geen appelmoes lust, daar heb ik het ook mee aangeleerd en nu slurpt ze alles zo uit de spuit.
    Mmz behalve de appelstroop en bix weken wat hierboven genoemd staat, zou ik ook niet echt iets weten.
    Iig heel veel succes!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb dat met Nacino (panisch voor wormenspuiten) ook geprobeerd maar die lust ook NIETS wat in een spuit kan (geen appelmoes, stroop, honing of suikerwater). Het enige wat ik me nu bedenk en nog nooit geprobeerd heb is dropwater Hij is namelijk gék op dropjes

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Dank voor het meedenken!!

Ik ga het van 't weekend proberen, gelukkig is ze nog niet zo groot en kan ik de spuit twee keer gebruiken, twee kansen dus!!
    Ga het eerst maar proberen met haar normale brokken. Ik heb de SH al gevraagd om de jaarlingen niet te voeren zaterdagochtend zodat ze lekker zin in eten heeft. Alleen zitten er dan niet alleen haar brokken in maar ook het lekkere goedje .

Maar ben zeker ook van plan om haar gewoon te laten wennen aan de spuit. Ik heb haar nu twee maanden en ze begint me net een beetje te vertrouwen daarom wil ik liever niet de spuit erin rammen zoals sommige mensen je dan aanraden. Druk haar in een hoek en pak d'r goed vast en dan hupseke spuit erin. Nee dank je wel, kan ik weer helemaal overnieuw beginnen om naar het kleine beetje vertrouwen wat ze nu in me heeft te werken.

Wij hebben hier iets van 33 paarden of zo. Iedere maandag doen we een rondje met een spuit. Hierin zit melasse, rietsuiker en warm water. We spuiten een klein beetje in hun mond. Dat vinden ze heerlijk. Dat doen we echt iedere week. Eens in de zoveel weken spuiten we dan ontworm spul er in. Je komt de wei in en de paarden staan al met hun mond open te wachten, bij wijze van. Gaat echt super.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

@ Pocalover, Klinkt goed, jammer genoeg ben ik er nog niet uit wat mevrouw echt lekker vindt, zodra we daar achter zijn is dat inderdaad wel een goed idee!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

bij ons lusten de paarden in eerste instantie ook niks wat niet in de wei staat...het krachtvoer leren ze te eten doordat hun moeder het eet en dan eten ze na een paar weken vanzelf mee en vinden ze het dus 'lekker'

Appel en wortel is een stuk lastiger...daar moeten ze op kouwen maar wat het paard niet kent dat vreet ie niet Dus blijven wij het elke dag aanbieden en leren we de veulens dat wortel lekker is
    Omdat ze nooit appel krijgen lopen ze daar de eerste keren echt niet warm voor en ik heb gemerkt dat ze sneller van wortel houden dan van appel....

Wat we geven in de spuit ( melasse, suiker en water) vinden ze in eerste instantie vaak ook niet lekker maar omdat ze van jongs af aan wel gewend zijn aan mensen en aaien en een halster kan je ze de eerste keren gewoon wat geven tot ze merken dat het zo smerig nog niet is en dan gaan ze volledig los als ze de spuit zien

Dus als je wilt dat je paard iets lekker vind is het de moeite waard om het, ook als ze het in eerste instantie niet lekker blijken te vinden, toch aan te blijven bieden...soms duurt het gewoon iets langer!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

@ anroomy,

Evita heb ik gekocht toen ze elf maanden was en nog steeds bij haar moeder dronk De vorige eigenaar was echt een erg vreemd mannetje, ze is bijna niet in de hand geweest en een halster kent ze nu net een beetje. Op het moment neem ik wel elke keer als ik naar de toe ga een lege spuit mee alleen al om haar er aan te laten wennen. Ik zal zaterdag een arsenaal aan lekkere dingen meenemen en kijken wat ze wel lekker vindt.

Ik heb al meerdere malen melasse zien staan, heb eigenlijk geen idee wat dit is Ze is mijn eerste paard en de paarden waar ik vroeger op reed/verzorgde hun eigenaren waren niet van al fratsen zoals zij dat noemen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

melasse is rietsuiker stroop en je vind het wel in reformhuis.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten