Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Stappen op "vreemde" ondergrond

Stappen op "vreemde" ondergrond

Hey allemaal !

Een vraagje : hoe pakken jullie het aan om (jonge) paarden op "vreemde" ondergrond te laten stappen, bv. op een houten plank, plastiek zeil, ... ?

Ons arabiertje, Batall, is héél erg nieuwsgierig en speelt met het plastiek zeil, de planken, ... maar als hij er over moet stappen, da's een ander verhaal.
    We hebben veel geduld, dus het maakt voor ons niet uit wanneer hij bv. vlotjes over een houten brug zal stappen, maar we vragen ons wel af hoe jullie het aanpakken.

Batall raakt die dingen dus vlotjes aan, komt er ook dicht bij staan, laat mij erop springen en onnozel doen (kan ik goed ! ... hij kijkt me dan wel aan met een blik van "Wat krijgen we nu ?!" ), maar "that's it". Voetje opheffen en op de plank/het zeil zetten, trekken aan het leidtouw, lokken met voedsel ... ben daar geen voorstander van ... iemand nog andere ideeën ?

We leren ook heel wat dingen aan via clickeren, maar in dit geval lukt het ons niet goed ...

Tips zijn héél welkom !

Re: Stappen op "vreemde" ondergrond

Wat misschien ook helpt is voordoen.. sommige paarden snappen het dan sneller dat zijn voeten op dat stuk moet waar jij ook staat..

ik heb zelf ook jong paard en doe dat ook vaak ik ga voorop dan lijkt het toch minder eng, eigenlijk ben je dan vind ik leider want paard volgt jou !

Ja, dacht ik ook ... maar Batall is niet echt onder de indruk van mijn voorbeeldfunctie.

We hadden vervolgens het lumineuze idee (!) om zijn 14-jarig maatje, Tornado, als voorbeeld te gebruiken. Die brave jongen stapt gewoonweg door en over alles heen ! Al ontelbare keren hebben we Tornado over planken, over zeilen, over ... laten stappen. Batall kijkt geïnteresseerd toe, maar dat is het dan ook. De leukerd !

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Snapt hij wel een 'send' hulp, om voorwaarts te gaan? Dan kun je hem op de manier vragen om een poging te doen om erop te stappen. Veel gebruik maken van approach&retreat richting zeil, tot hij steeds vlotter op een send reageert en een kleine poging doet om erop te stappen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ja, "send" kent hij perfect. Maar als de ondergrond hem niet aanstaat ... "vergeet" hij plots wat "send" is
    We werken veel met desensibiliseren (zeil op zijn rug, over zijn hoofd ... no problem !), approach/retreat ... maar net die ene, ook al is het maar kleine poging, komt er niet. En we vinden niet die ene "duw" die hem zou overhalen om toch eens een poging te wagen ...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Leg eens een lekkere wortel op die gekke ondergrond, eerst aan het randje, dan steeds wat verder weg....Dat haalt 'm misschien over de streep en hij krijgt direct de beloning als hij het gewenste stapje zet!

Bedankt om mee te helpen zoeken, Lila !
    Maar de lekkerste wortel kan hem niet overhalen om maar één voetje op de plank of het zeil te zetten. Ja, hij scharrelt het eten met zijn lipje van het hout en de plastiek af en waar hij niet aankan, tja, dat blijft dan maar liggen ...

... soms wel een grappig zicht : staat hij met zijn 4 benen quasi op eenzelfde vierkante centimeter, reikend naar dat verre worteltje.

Pfffff, moeilijk, hè ?!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik denk dat er teveel focus ligt om op 'het enge' te gaan staan. Focus van jou, omdat je graag wil dat hij erop staat.
    Bedenk: it's not about the... trailer, zeil, of plank of wat dan ook. Bedenk voor jezelf waar het WEL om gaat.

Ik moet toegeven: ik heb er hier ook 1, die absoluut NIET op bepaalde dingen wil staan (de betonnen stalbalken met mestsleuven bijv). En bij hem is het 90% 'about the leadership'. En omdat hij verder bijna niets 'eng' vindt waar ik hem aan kan laten wennen, maakt dat het een lastig punt is om aan te werken.
    Wat ik bij hem gedaan heb, is met een plank gewerkt waar hij makkelijk op kan stappen. En vervolgens gewoon doorzetten met mijn vraag, een 'try' uitlokken en dan gelijk weer weg, ergens anders heen.
    Soms kunnen ze ook echt zo gaan staan van 'ik weet dat ik daarheen moet, maar ik doe het NIET'. Aan jou de taak om ze te overtuigen dat ze het best kunnen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik denk ook dat je focus teveel op die vreemde dingen ligt.
    Bij casandra was het in het begin ook een probleem... ze wilde haar voet nergens op zetten, maar met behulp van snoepbeloningen (ze is LB-introvert), heb ik haar wel zover gekregen.

Ik deed het met behulp van een send, en elke keer ze ook maar een poging deed beloonde ik haar. In het begin moest ze het aanraken met haar neus, daarna haar hals en hoofd over het zeil brengen en uiteindelijk 1 voetje erop... ze wordt héél enthousiast wanneer ik met snoepjes begin.

Maar Batall is een héél extravert paard, ik denk ook niet dat je met snoepbeloningen ver zult raken. Hoewel zeg nooit nooit

Kan je hem achterwaarts sturen? probeer hem eens achterwaarts te zetten en doe dat dan toevallig op het zeil.
    Eventueel kan je hem eerst leren zijn voetje te zetten op iets wat hij niet eng vind zoals een autoband of een bal ofzo. Eenmaal hij dat door heeft is hij misschien ook bereid zijn voetje te zetten op iets wat enger is.

Wa je ook kan doen is dat enge ding in de wei leggen en stiekem toekijken wat hij doet. Misschien raakt hij uit zichzelf wel nieuwsgierig.

Hoe reageert hij als je het zeil vast hebt? probeer eens met het zeil rond te stappen en achter je aan te slepen en hem mee te nemen zo. Als hij zo gek is met de bal wil hij misschien dan wel het zeil pakken omdat jij het wegneemt van hem?

Pat says: nose, neck MAYBE the feet.

Ik zou het proberen op te lossen met een squeeze game. Reward slightest try maar er moet wel wat try zijn. Dus je hoeft niet met geen moeite doen genoegen te nemen. Dan kun je gerust nog een keer zenden. Maar zodra hij mentaal bezig is met het ding, dan wel absolute ontspanning en rust van jouw kant.

Succes!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna heeft zo'n probleem met een balk op de grond.
    Vaak helpt het om haar erheen te sturen, haar zélf te laten stoppen en haar dan daar een tijdje te laten staan, eventueel bij echte ontspanning te kijken of ze door wil lopen. Wil ze dat niet of ontspant ze niet genoeg? Dan mag ze weer achteruit en stuur ik haar zachtjes opnieuw. Etc etc etc. Op een gegeven moment kunnen ze zo zelf genoeg moet verzamelen om te doen wat je vraagt en is die beslissing HUN beslissing en daarmee ook een duidelijk leermoment.

Ik ben in staat Shanna overal overheen te sturen met fases en zo, maar daar help ik haar niks mee.
    En maak het enge niet TE groot. Vouw een zeil klein op, gebruik een klein plankje, en squeez tussen jou en het enge door voor je je paard eroverheen vraagt.

Moet jullie tips nog eens rustig lezen ... maar er zit héél wat in !!! Dikke THANKS !!!

Yep, focus van mij op die vreemde dingen is ondertussen te groot geworden. Zal ik moeten veranderen !
    Achteruit stappen, squeeze game, ... allemaal proberen waard en zal zeker iets tussen zitten wat lukt ... YIEPIE kunnen we weer verder !

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

fijn hoor patricia dat je hier iets mee kan!
    Ik moet toch echt nog eens langskomen om jou mooie mannen te komen bewonderen hé

Mooie mannen ?! Hahahahaha Willeke, onze kerels zijn ongelooflijk smerig !!!
    Ja, dat heb je als je paardjes 24/7 buiten staan (ocharme die beestjes ).

Onze mannen hebben de volledige weide herschapen in een geakkerd land ... en ze vinden het toch o zo leuk om elke voormiddag uitgebreid in de omgewoelde aarde te rollen, te slapen, te frutselen, te ... Resultaat : onze donkerbruin-zwarte paarden zijn omgeturnd naar ... ja ... naar ... euh ... zo van die onbepaald kleurige moddermonsters ...

And we still love them !!!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hahahaha dat is bij ons ook het geval hoor!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten