Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Afspenen, maar hoe?

  1. #1
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.773

    Afspenen, maar hoe?

    Wist niet zo goed waar ik dit topic het beste kon plaatsen, maar ik denk dat 'ie hier wel goed staat?

    Sinds gistermiddag staat Shayan niet meer bij mams. Hij is nu bijna 10 maanden en we hoopten dat Maroush 'm zelf af zou spenen, maar hij begon op de merries te springen en helaas kan hij niet langer in de kudde blijven.
    Nou hoop ik dat ik er goed aan heb gedaan om hem - tegen alle adviezen in - nog wel naast Maroush te laten staan, samen met een ruintje. Hij heeft aardig ontzag voor stroomdraden en is gewend dat ik met Maroush op stap ga en om een dag/nacht van haar gescheiden te zijn, dus ik verwacht dat het wel los zal lopen. Om hem in 1x weg te halen, kan ik niet over m'n hart verkrijgen want Maroush heb ik nog nooit zo gelukkig gezien als nu met d'r kind. Die kleine komt er denk ik wel overheen, maar Maroush gaat het er echt wel ff moeilijk krijgen vrees ik. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, want ik wil natuurlijk geen onnodige risico's nemen of het moeilijker maken dan nodig voor de paarden..
    Verder vroeg ik me af hoeveel ik Maroush terug zou moeten zetten in voer? Ze krijgt nu 2kg merriebrok per dag, maar ik wil graag dat de melkproductie nu zo snel mogelijk afneemt. Aan de andere kant zit ze niet heel 'ruim in het spek' en ze zal best wat gaan lopen stressen nu, dus ik wil d'r ook niet te weinig geven.
    En is het verstandig om het veulen nog 1 of 2x per dag te laten drinken en zo geleidelijk af te bouwen om de spanning op het uier niet in een keer te groot te laten worden? Of blijft de melkproductie dan teveel gestimuleerd worden?

    Ik hoop dat jullie ideeen voor me hebben en ben sowieso wel nieuwsgierig hoe andere mensen hun veulens afspenen

  2. #2

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Je kan het beste al het krachtvoer stoppen zodat de uier in kan drogen. Je kan als er echt melk uit de uier lekt, zelf de ergste spanning eraf halen, maar kijk uit, want te veel stimulatie houdt de productie op gang en kan een uierontsteking geven.

    Als je kuilgras geeft dan kan je dat ook beter minderen vanwege de hoge voedingswaarde van de kuil. Oud stengelig hooi is het beste om te geven. Zorg verder dat ze lekker kan bewegen, dat verminderd ook de spanning.

    Nog een belangrijke reden om het voer drastisch te minderen is de kans op hoefbevangenheid. Daarom is weidegang niet aan te raden.

    Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

  3. #3
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Issiem heeft Boots in mijn herinnering ook afgespeend in de wei náást mams, en hij kon nog af en toe drinken door een bepaalde constructie bij het hek. Dat ging heel natural. PB haar eens? Afhankelijk daarvan aanpassen van krachtvoer.

  4. #4
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.773

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Super zulke snelle reacties! Ik ga iig het krachtvoer dan tijdelijk vrijwel stopzetten. Ze loopt 24/7 buiten, dus beweging heeft ze sowieso wel. En verder krijgt ze alleen (vrij energiearm) hooi. Dan twijfel ik alleen nog of ik Shayan nou wel of niet af en toe laat drinken ... ga vanmiddag Issiem dan idd even pb'tje sturen, tnx voor de tip!

  5. #5
    Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    schoorl
    Berichten
    145

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Niet af en toe laten drinken, dat kan leiden tot uierontsteking en voorkomt dat de uiers opdrogen. Daarnaast is en blijft het een 10 maanden oude hengst (tenminste ik geloof niet dat hij al geholpen is) en geloof mij die kunnen van het 1 op het andere moment het spelletje door hebben. Je bent niet de eerste die het zou overkomen.
    Stal Anam Cara

  6. #6

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Ik heb Jamie ook zo afgespeend, gewoon een draadje gespannen, Sugar (=mama) aan een kant en Jamie (=veulen) samen met Bles aan de andere kant. Ze konden elkaar dus gewoon zien en aanraken, maar Jamie kon niet meer bij Sugar drinken. Ik vond het erg prettig, geen gegil, geen stress. Ik heb ze daarna ook helemaal niet meer laten drinken, mij is altijd verteld dat zo de melkproductie het eerste stopt. Sugar heeft gelukkig geen last van haar uier gehad.
    Sugar kreeg al niet veel krachtvoer omdat ze tijdens de dracht hoefbevangen is geweest, wel veel hooi en een vitamine supplement. Toen ze net gespeend waren kreeg ze helemaal geen krachtvoer.

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    ga vanmiddag Issiem dan idd even pb'tje sturen, tnx voor de tip!
    tip; stuur haar een mailtje, ze is niet altijd dagelijks op het forum...!

  8. #8

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Ik heb Laika ook geleidelijk aan afgespeend, steeds iets langer gescheiden en uiteindelijk helemaal.
    Laika had Whinney onze pretshet als gezelschap, dit ging prima.

  9. #9
    Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Achterhoek
    Leeftijd
    57
    Berichten
    1.415

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Ik denk dat je het op de manier waarop je het beschrijft, goed gedaan hebt.
    Inderdaad geen stress en geschreeuw.

    Maar het "veulen" niet meer laten drinken, dan blijf je melkproductie stimuleren en kan op die manier haar uier niet indrogen. Dus gewoon uitelkaar laten.

    Succes.
    Prendre la vie comme elle vient!

  10. #10
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.773

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Bedankt voor alle reacties!
    Tot nu toe gaat het allemaal prima en laat de 'kleine' ook niet meer drinken idd. Ben echt heel blij dat het zonder al te veel stress lijkt te gaan, want zag er echt enorm tegenop om ze uit elkaar te moeten halen..

  11. #11
    Wilma
    Guest

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven, niet veulen af en toe laten drinken en ook zelf niet de druk van de tepels afhalen. Dit vanwege ontstekingen.

    En inderdaad oppassen dat hengstje niet toch door de draden gaat of eroverheen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er brokken ontstaan. Wij stonden vorig jaar in de Eiffel en daar was een ruin die net gecastreerd was met dubbele draden onder stroom maar hij wist toch nog onze dames te benaderen. Er moest op een meter afstand tussen de draden nog een draad gespannen worden ook met stroom. Zelfs daar wist hij een keer doorheen te breken, hij stond niet alleen maar met twee andere vrienden.

    Veel succes.

  12. #12
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Heb je berichtje gehad inderdaad, maar het lijkt erop dat je al een oplossing gevonden hebt

    Indien interesse... zie hier de link naar het topic wat ik er toen over geopend had : viewtopic.php?f=28&t=9122&hilit=+afspenen

    Als aanvulling heb ik nog dat als Sunny hengstig is het ze nog steeds toelaat dat Boots een 'greep naar de uiers' doet maar het mag duidelijk zijn dat er verder geen melkproductie meer is
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  13. #13
    vief
    Guest

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Heb zelf verschillende veulens gefokt en afgespeend...en deed dit ook altijd naast elkaar in de stal of paddock laten lopen...zonder krachtvoer aan de merrie geen weidegang, wel continu hooi geven...het veulen wel extra bijvoeren met opfok korrels, en natuurlijk hooi of kuilvoer...en wel weidegang.
    Je had dan een rustig veulen en nog belangrijker een rustige merrie...niet meer laten drinken bij moeder...de melkproductie loopt toch wel langer door, op deze manier...maar is alleen de eerste dagen een last voor de merrie...

    Ik heb ook wel eens een veulen gehad die net na een maand na het afspenen ziek werd (influenza) en die at en dronk niet meer...die heb ik terug bij moeder gezet...en hij begon weer te drinken...en knapte zienderogen weer op...de 2e keer afspenen op de zelfde manier (na zijn ziekte) ging prima....

  14. #14
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.773

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Ze doen het nog steeds super naast elkaar, echt vrijwel geen onrust geweest! Heb Maroush vrijwel van het krachtvoer afgehaald, heeft iemand een idee wanneer ongeveer d'r uier helemaal weg zou moeten zijn? Vrijdag wordt Shayan opgehaald en naar z'n nieuwe vriendjes gebracht, hoop dat die scheiding ook beetje soepeltjes gaat verlopen

  15. #15
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Afspenen, maar hoe?

    Kan lang duren....bij Ollie is 'ie nooit helemaal weggegaan .

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •