Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: is dit een nieuwe rage?

Re: is dit een nieuwe rage?

Vond ik ook komisch, zeker doel voor de komende jaren of zo

May the horse be with you!

Kyra is een Finse en volgens mij niet NH hoor. De foto op haar homepage toont ook een GP-paard (haar huidige topper Max als ik het goed heb) met ijzers onder.

Verder is er een engels dame geloof ik, met schimmel die wel NH doet en rustig een kür zonder optoming rijdt.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Volgens mij doelde ik op Karen Rohlf .

Deze vond ik nog, al een oude, maar wel leuk .

Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Volgens mij gaat er door de hele paardenhouderij sector op dit moment het besef dat een paard een denkend en voelend wezen is. Ten minste, zo ervaar ik dat om mij heen.
    .
    de hele paardenhouderij sector, pff zeg dat niet te hard.. ken genoeg mensen die niks van deze manier van omgaan met paarden willen weten.
    Ik kan me indenken dat je sommige paarden op de box houdt. Een dier buiten en in een groep houden brengt risico's met zich mee. Kleine en grote ongelukken gebeuren gewoon in een groep. Als paarden in de sport lopen (en dan bedoel ik nationaal of internationaal niveau) dan kom je gewoon niet weg met een schuilstal en 24/7 buiten.
    ik zou niet weten waarom paarden in internationeel niveau niet 24/7 buiten kunnen lopen ? vind dat een beetje kort door de bocht en dat is meer het idee wat mensen volgens mij hebben !.
    een paard wat altijd binen staat en dan naar buiten gaat, die gaat voorledig uit zijn plaat dan kan ik je verzekeren dat er meer risico's aan zitten dan dat ze altijd buiten staan en af en toe even rennen
    de paarden die ik nu weekelijks zie lopen ook niet op hoog niveau maar komen niet buiten. heb gisteren gezien wat voor effect je dan krijgt onder het rijden als ze zoveel binnen staan en niks doen ! (een ding weet ik wel daar wil je niet opzitten)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Nou, sorry, maar als je internationaal start kan je paard echt niet 24/7 buiten staan! Dat gaat gewoonweg niet.
    Maar een groot deel van de dag is in mijn ogen niet onmogelijk.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hey Vedetje. Waarom dan eigenlijk niet? Stel dat je een écht veilige vlakke wei of paddock hebt. Waarom kan zo'n paard dan niet 's nachts in de kou naar buiten?
    Ik snap dat het niet gebruikelijk is. Maar wat is nu dan precies de reden dat het écht niet gaat?
    Blessures loopt een paard toch ook regelmatig op tijdens de training, dus dat kan het probleem niet zijn.

Ik wil best geloven dat bepaalde internationale ruiters uit noodzaak hun paard niet 24/7 buiten zetten, maar ik zou graag willen weten wat hun reden daarvoor dan is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Neem wisselende temperaturen. Je kan als het paard de hele nacht buiten heeft gestaan niet volledig in training zetten(ben me wel bewust dat de hele dag op stal ook niet bevoordelijk is voor het lichaam!!)
    De vacht is veel dikker, dat zou beteken dat een paard geschoren moet worden. En dat is nou niet slim als ze 24/7 buiten staan. De paarden reizen erg veel, staan op concours ook in een stal.

En toch denk ik dat ze ze ook niet buiten zetten vanwege verwondingen. Zeker als paarden in een kudde staan is de kans vele malen groter dan dat ze "veilig" in hun stal staan.

Ik zeg hier niet mee dat ik het er mee eens ben hoor! Maar denk wel dat het niet niet mogelijk is om een topsporter 24/7 buiten te hebben.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vedetje
    Neem wisselende temperaturen. Je kan als het paard de hele nacht buiten heeft gestaan niet volledig in training zetten(ben me wel bewust dat de hele dag op stal ook niet bevoordelijk is voor het lichaam!!)
    De vacht is veel dikker, dat zou beteken dat een paard geschoren moet worden. En dat is nou niet slim als ze 24/7 buiten staan. De paarden reizen erg veel, staan op concours ook in een stal.

En toch denk ik dat ze ze ook niet buiten zetten vanwege verwondingen. Zeker als paarden in een kudde staan is de kans vele malen groter dan dat ze "veilig" in hun stal staan.

Ik zeg hier niet mee dat ik het er mee eens ben hoor! Maar denk wel dat het niet niet mogelijk is om een topsporter 24/7 buiten te hebben.
    Ik vind wel de grootste belachelijkste reden die je noemt.. Sorry maar wat is het verschil tussen mijn pony die buiten loopt en paard die internationaal loopt.. het is en blijft een paard even dat dat internationle knol in krul word gerukt en moet lopen! en die van mij niet.. verders blijft het een paard en kan ook een geschoren paard (met deken dan) prima ook 24/7 buiten.. wisselende temperaturen kan een ook een internetionaal paard prima aan !
    Net wat sandra zegt de meeste blessures gebeuren met trainingen !.. hun nemen gewoon het sociale contact van paard weg door hem in stal op te sluiten en wat je zegt op concour staat hij ook in een stal, dat wil nog niet beteken dat dat thuis ook moet !
    En volgens mij als een paard schrikt kan er in stal ergere dingen gebeuren dat in een wei waar die er dan warschijnlijk vandoor zou crossen en rondje racet en tot stilstand komt.. in een stal zou hij de boel afbreken !

Topsport is constant balanceren op het randje. Dat geldt ook voor de paarden die op topniveau lopen. Daarom is het belangrijk om het paard voor wat betreft de voedselinname goed in de gaten te houden. Dat kan alleen echt goed als het paard alleen zijn eigen portie voer krijgt.
    Verder is rust belangrijk. In een kudde staan is per definitie onrust en extra belastend voor het paard. Er is ook gebleken dat paarden die op topniveau lopen moeilijk het lang in een kudde staan kunnen behappen in combinatie met het werk wat ze doen. Daarom staan toppaarden bij voorkeur met een maatje en niet in een stresserende kudde.

De wisselende weersomstandigheden vragen energie van een paard. Een toppaard heeft die energie nodig om te presteren. Verder is de kans op blessures behoorlijk. 's nachts zien paarden minder goed dan overdag en dus is de kans op verwondingen groter. Een bedrijf kan die risico's simpelweg niet lopen.

Nouja, m.i. voldoende reden om het paard te beschermen door het dier in ieder geval 's nachts op stal te houden.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vedetje
    Geen idee of dit zo is. Wisselende temperaturen kosten een paard natuurlijk wel energie. Tot zover snap ik je redenering.

Er zijn hier prima dekens voor te vinden hoor. Dat lijkt me dan weer totaal geen belemmering. Ok, dikke wintervacht is totaal onpraktisch als je op topniveau traint. Maar met goede dekens kun je de vacht prima in de juiste dikte houden.

Ik denk inderdaad dat dit een belangrijke aanname is. hoewel ik zoiets heb van: als je bang bent voor verwondingen aangebracht door kuddegenoten dan zorg je er toch gewoon voor dat elk paard zijn eigen stukje weiland heeft?

Grappig, onbedoeld zeg je hier iets waar ik het dan weer helemaal mee eens ben

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Kijk, ik vind ook dat een paard zoveel mogelijk buiten moet lopen, maar ik snap wel waarom het niet gebeurd.

Mijn paarden zijn nog altijd recreatiepaarden en beoefenen geen topsport. Dat is wel een verschil met hoe wij onze paarden trainen. Dus ik vind dat er wel degelijk verschil zit in onze paarden en de paarden van bijv. Anky. Je kan daar geen vergelijking mee maken!
    Terwijl zij haar paarden idd wel buiten heeft staan gedurende de dag. En dan idd op een apart stukje land. Maar ik denk dat haar paarden het wel goed hebben, er zijn ook paarden die nooit een grasspriet zien.

Marjo&Sophie: Ik weet wel zeker dat het heel zwaar is voor een paard om met wisselende temperaturen te maken te hebben! Het is niet voor niks dat ze al weken voor een wedstrijd naar dat land afreizen zodat een paard eerst kan wennen! Ik vind het zelf al zwaar, laat staan een paard!
    En op het land gebeuren er in mijn ogen altijd nog meer ongelukken dan op stal. Vechten is daar een grote oorzaak van. Dat is nou eenmaal zo. En je kan ook een wedstrijdpaard niet 2 weken meenemen naar bijv. Spanje en hem/haar dan doodleuk weer in de groep gooien. Daar komt altijd gedonder van en is erg onrustig voor de groep.
    En ik denk idd ook dat je op stal meer controle hebt over een paard. Of hij/zij genoeg drinkt, genoeg eet en alle supplementen binnenkrijgt die hij/zij nodig heeft. Want op alleen gras gaat zo'n paard het niet redden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Zie nu pas dat ik NIET NIET neer heb gezet!!!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Weet je.. en dáárom ben ik zo blij met de 'klassieke dressuur' stroming. (en húp.. meteen weer on topic ) Dáár gaat het namelijk in tegenstelling tot de 'moderne' dressuur om het welzijn van het PAARD.. Prima te combineren met véél buiten en kudden etc.......Het gaat daar niet om 'een plaatje' of ter meerdere eer en glorie van de ruiter, of om de competietie, zoals in de 'moderne' dressuur... allemaal dingen waar het paard voor moet boeten, omdat hij anders 'het zware werk' niet aankan!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Zeker de laatste jaren zie en hoor ik steeds meer mensen bewuster omgaan met hun paard, en nee natuurlijk nog lang niet iedereen!! Het is ook in opkomst.... En uiteraard zullen er ook altijd mensen zijn die niet veranderen...

Heb vroegah (bb) met een paard meiden in de les gereden, altijd op de normale manier... Laatst sprak ik enkele dames en ik kan melden dat er een boel veranderd
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Dit lees ik net op http://www.anky.nl

Anky en Bonfire trappen campagne Dierenbescherming af26 februari 2009

Anky en haar gepensioneerde kampioenspaard Bonfire geven op dinsdag 3 maart samen met directeur Frank Dales van de Dierenbescherming op ludieke wijze het startsein voor een nieuwe voorlichtingscampagne over het welzijn van paarden in Nederland. Daarmee is het volgens de Dierenbescherming droevig gesteld. Bijna één op de drie zaken die de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming afhandelt gaat inmiddels over verwaarlozing en slechte huisvesting van paarden.

Paardenleed ontstaat niet door bewuste verwaarlozing, maar veelal door gebrek aan kennis bij de eigenaar over de verzorging. Op twee aspecten hiervan legt de nieuwe campagne van de Dierenbescherming de nadruk: weidegang en eenzaamheid. Paarden horen wat de Dierenbescherming betreft iedere dag minstens vier uur in de wei te komen en minstens één kameraadje te hebben omdat een paard een groepsdier is.

Deze aftrap is niet voor publiek toegankelijk en pers kan zich accrediteren via de Dierenbescherming: 088 – 811 32 90
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Bladwijzers

Forum Rechten