Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: oproep voor hulp terugkerende fistels

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

oproep voor hulp terugkerende fistels

Enkele mensen onder jullie kennen haar misschien nog van tijdens Parelli demo's... ons Pebbles, een cremello paard met een super speciale band met haar tweevoetige partner, Nico, mijn man...

Nadat ze, nu bijna 3 jaar geleden, door een stom ongeluk een ijzeren staaf in haar borstkas gekregen heeft, is ze nog steeds op de sukkel, ondanks vele behandelingen bij DA'sen, klinieken, alternatieve behandelingen enz...

De DA'sen zijn ten einde raad, en wij nog meer... de enige oplossing dat ze ons nu nog kunnen voorschotelen is aggresieve chirurgie. Maar ook hier kunnen ze ons geen zekerheid geven van slagen.
    Ze willen nu de hele zone waar de fistels zich bevinden wegsnijden, wat toch wel een hele zware ingreep is, temeer omdat we geen zekerheid hebben...

Daarom deze oproep, want wie weet heeft er iemand wel hetzelfde voorgehad of kent iemand met een gelijkaardig geval.

Het hele verhaal staat op onze site, http://www.pnh.be onder het tabblad 'Help Pebbles'

Alvast bedankt om dit te lezen.

Antwoorden kan ook via info@pnh.be

groetjes,
    Kristien

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: oproep voor hulp terugkerende fistels

Jeetje, een langdurige kwestie is dit al zeg. Als ik het samenvat is er een (of meer) gat wat niet goed geneest en waardoor er toch steeds een infectie ontstaat?
    Hebben jullie al eens over Equaide gedacht? Kijk eens op de website (zie link in onderschrift) en op die van de USA. Mail hen desnoods. Denk dat het een kans heeft (in een infectievrije fase) om de wond snel te laten sluiten.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Als ik het samenvat is er een (of meer) gat wat niet goed geneest en waardoor er toch steeds een infectie ontstaat?
    Maar een fistel maakt een verbinding naar de binnenkant (als ik het goed voorheb).
    Mijn vader is geopereerd aan een fistel, ging niet van een leien dakje, veel herval, lange revalidatie... en een collega van mij is ook geopereerd aan fistel(s), voor haar was het een echte lijdensweg. Wat ik begrepen heb van hen is dat het moeilijk is om alle fistels te localiseren en dus ook effectief weg te nemen.

Deze heb ik naar aanleiding van de fistels in mijn omgeving gevonden op bokt , tja onder het moto als het helpt bij paarden...
    "Een oudhollands medicijn tegen fistels! Fistelpot!
    Bij mensen werkt het dus zeer waarschijnlijk ook wel bij dieren.
    Zoek maar even op internet op "fistelpot".
    Het is een recept wat maar 1 familie maakt, boter met bepaalde kruiden, en helpt om de wond te doen genezen van binnenuit, klinkt raar maar helpt echt.
    In mijn familie en vriendenkring zijn meerdere personen die een fistel hebben gehad, operaties hielpen niet, een fistelpot wel. "

Ik hoop echt dat jullie een oplossing vinden!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat weet ik, de vraag van K10 is, hoe de fistel zich kan sluiten, omdat dat tot op heden niet gelukt is en daardoor steeds weer een ontsteking kan ontstaan. Vandaar.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoi,

alvast bedankt allemaal voor jullie reactie en hulp, het wordt heel erg hard op prijs gesteld, want we zitten nu echt wel met onze handen in't haar...

Het probleem zit helaas dieper dan de oppervlakte. Er blijven nieuwe gangen onstaan en de zone wordt alsmaar groter. De etter moet er langs ergens uit, dus op zich mogen de gaten voorlopig wel blijven, want zo heeft ze minder last.
    Als je gaan kijken bent op onze site, zie je de zone (geschoren gedeelte), wel sinds een dag of 3 is de boel weer meer naar vore toe geschoven en zit nu ook tussen haar voorpoten.
    Zo te zien heeft ze gelukkig geen pijn (eet goed, ademhaling zit ok enz ), dus da's gelukkig al een pluspunt.

@ Liesbet: De fistelpot lijkt ons zeker iets dat we willen proberen. Weet jij waar jouw familie die fistelpot ging halen?
    @ Lila: De Equaide kunnen we bij haar helaas niet toepassen, omdat het zweren vanbinnen uit komt.

Het grote vraagteken waar we mee zitten is... komt de etter door een achtergebleven stukje vuil of afgeschraapt bot of zijn de fistels ontstaan doordat er een bacterie in de wondzone gekomen is, door het nemen van de punctie een paar maand na het accident.
    De zone valt erg moeilijk te scannen.
    Ondertussen is ze zo gevoelig geworden in die zone, dat elke behandeling te veel geworden is, maar dat kunnen we haar niet kwalijk nemen.

Bedankt nogmaals allemaal om mee te denken, dat geeft ons een geweldige steun!

groetjes,
    Kristien

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Drogisterij Labori in Alkmaar
    Laat 78.
    Tel 072-5113403

Er zijn een aantal patiëntensites over de fistelpot:

"Dag allemaal,

Ik heb de fistelpot nu 2 weken gebruikt en ik ben positief gestemd.
    De (minimale) zwelling rond de fistel verdween al na 2 a 3 dagen en sindsdien heb ik er bijna geen last meer van. Ik verloor ook wel eens wat bloed door / uit de fistel maar dat heb ik sinds het gebruik van de fistelpot niet meer gehad. (het gebeurde om de dag).

De fistel is onderhuids nog wel aanwezig maar ik hoop dat dat nog een kwestie van tijd is.

In de winkel vertelde ze mij dat je het 6 tot 26 weken moet gebruiken, ik ga voorlopig nog wel door.

De vieze smaak ben ik inmiddels aan gewend. Ik neem het nu in met een flinke slok water en kleine beetjes tegelijk. Dit werkt voor mij prima.

Verder heb ik inmiddels 2 personen gesproken die genezen zijn met de fistelpot en een persoon waarbij het niet heeft gewerkt.

Tot zover de update.

Groetjes "

Veel succes, en hou ons op de hoogte!
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb mgl een drogisterij gevonden die het ook wel met de post verzenden ( gelukkig, want 't is ver rijden vanuit Diest!). Ik zal ze morgen eens bellen. Er zijn inderdaad veel lovende kritieken over de fistelpot vinden op internet. We zullen het nog eens proberen, lukt het niet, dan kunnen we ze nog steeds laten opereren, al heb ik er niet zoveel vertrouwen in... Want als ik het goed begrijp komen fistels heel gemakkelijk terug indien er iets of wat van de oude fistels blijft zitten.

Bedankt voor de info Liesbet en jullie worden zeker op de hoogte gehouden.

groetjes,
    Kristien

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Van fistels weet ik helaas niets. Maar mijn paard had ooit een inwendig gezwel (aan haar sinussen) zou operatief moeten verwijderd worden. Het was een zware operatie, kostelijke en de kans op slagen was ook geen 100% dus ik wilde het niet laten doen. Ze had er geen pijn van. Het was ook een etterend gezwel waardoor en constant gele snot uit haar linker neusgat kwam. Dus op dat vlak misschien wel vergelijkbaar. Ik had maar een angst, als het begon te bloeden kon ze er aan sterven....

Uiteindelijk heb ik iemand van http://www.silverlinde.nl laten komen. De behandeling was vrij simpel. Ik stond sceptisch maar ja ik wilde het wel proberen. Ik kreeg een flesje silsterk (samenstelling van essentiele olieën) elke dag moest ik 's morgens en 's avonds 8 druppeltjes geven op een boterham met honing of een andere drager (yoghurt, appelmoes,..) Dat moest ik ongeveer 3 weken doen, twee weken niet, terug 3 weken, enz...
    Na twee maanden begon haar neus plots te bloeden. Grote paniek DA gebeld, bleek echter na enkele uren te stoppen. Dat heeft ze nog 1 maal gehad met tussenpauze van een maand en toen ja toen was ook de gele snot weg. We zijn nu 3 jaar later en het is noooit meer teruggekeerd.
    De behandeling bestond er dus in het gezwel vanbinnen uit aan te pakken. Weerstand verhogen, infectie en woekering gezwel te stoppen. Bij ons gelukt.

Het flesje kost ongeveer 20 euro denk ik. En baat het niet, het schaad bij juist gebruik zeker niet.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik dacht dat het al meer tot rust was gekomen, maar ik hoop dat de fistelpot het tot rust kan brengen. Is dat wel eens geprobeerd bij fistels bij paarden? Hoe ga je dat voeren....en in welke hoeveelheid? In ieder geval veel succes. Knuffel voor Pebbles, arm ding.

idd Silsterk was het eerste waar ik nu ook aan dacht! (behandelplan zal breder zijn hoor)

ik zit zelf momenteel in mijn 4e jaar aan de Silverlinde. en moet ook anamneses afnemen en behandelplannen opstellen. nou is dit een ernstig probleem, dus begrijp als je mij er niet aan wil laten komen .

laat een veterinair natuurgeneeskundieg therapeut er naar kijken. wie weet dat een behandeling een mooi resultaat op kan leveren!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Kristien,

Je vraagt je af of er een stukje afgeschraapt bot zit of er een bacteriële infectie is. Als dit nog niet gebeurd is kan je wat vocht laten nemen door DA en op kweek laten zetten in een lab. Dan weet je of er bacteriële infectie is en welke bacterie zodat er effiënt behandeld kan worden. Want een antibioticakuur heeft in dit geval weinig zin meer zonder dat je weet om welke bacterie het gaat. Ik heb gezien dat ze al heel veel medicatie gekregen heeft ...

Een los stukje bot kan oorzaak zijn van een bacteriële infectie, omdat dat gaat 'rotten' en dat stukje moet dan weggehaald worden.
    En is er al een röntgenfoto gemaakt van de plek om te zien of er een los stukje bot zit? Normaal zie je dat goed zitten en voor een röntgen moeten ze Pebbles niet aanraken op die plek, voor een scan wel.

Ik hoop echt dat je iemand vind die je kan helpen.

Al een mailtje gestuurd naar de Universitaire kliniek in Merelbeke?

Groetjes
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoi Inge,

bedankt voor de tips. Er zijn inderdaad al stalen genomen van het oedeemvocht en van de pus en uiteraard ook van haar bloed. Daaruit is gebleken dat ze met een bacteriele infectie zit die resiststent is voor penicilline. Voor paarden bestaan er niet veel soorten anitiotica en ondertussen hebben we ze allemaal uitgeprobeerd... Het probleem zou 'm zitten bij de doorbloeding van de zone waar ze de laatste operatie gehad heeft. Deze operatie heeft meer kwaad dan goed gedaan zo blijkt en nog meer pockets gemaakt waar de bacterie zich kan ontwikkelen.

Er zijn al veel echo's gemaakt van die zone, Röntgenfoto's kunnen helaas niet op die plek, al zijn er al verschillende gemaakt, door een erg bekwame DA, die bijna niets anders doet dan rontgenopnames maken bij sportpaarden.

Het enige dat nog niet uitgevoerd is, is een scintigraphie, maar vermits men hier radioactieve vloeistoffen moet voor inspuiten, zien we dat alleen maar als uiterste noodoplossing, temeer omdat verschillende DA'sen hier tegenstrijdige meningen over hebben.

Onze vaste DA heeft al met verschillende professoren gesproken, maar ook zij kunnen niet veel nieuws vertellen... Maar inderdaad, we kunnen ons verslag ook nog eens doorsturen naar Merelbeke...

bedankt om mee te denken.

groetjes,
    Kristien

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Als ik dit lees zou ik zeggen bestel een potje silssterk!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Als ik dit lees zou ik zeggen bestel een potje silssterk!
    Bedankt voor je verhaal en de tip Mieke! Ik ga zeker eens kijken naar meer info over dit product.

groetjes,
    Kristien

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat je ook zou kunnen doen is de info opsturen naar de mensen van Equaide in de USA. Die hebben een groot netwerk van dierenartsen en inmiddels een hoop kennis vergaard over de behandeling van moeilijk genezende wonden bij paarden. De praktijken zijn hier kleiner, dus de ervaringen ook minder frequent. In de USA is alles veel grootschaliger. Ze willen jullie vást helpen als ze kunnen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten