Bertje is een hopeloos, tot wanhoop drijvend, paardje. na 2 jaar nog altijd L1 en weinig vordering (zeker de laatste weken zijn we eigenlijk weer terug bij af). Ik wijt dit aan zijn verleden (opgegroeid zonder paarden, pas op 13 jarige leeftijd voor het eerst een ander paard gezien, geroken (en gevoeld). Hierdoor had hij lange tijd nodig om te snappen wat paardentaal uberhaupt was volgens mij en had hij meer tijd nodig om de 7 games te begrijpen. Bertje is een beetje gestoord, kan soms heel vreemd reageren op situaties en komt daardoor soms erg dominant over. Maar goed, we blijven er ondanks alles lol in houden, tussen de rangdiscussies door.
Een groot probleem is dat Bertje met de circlinggame constant naar buiten zit te kijken. Hij trekt dan hard aan het touw en let dus totaal niet meer op mij, daarnaast draait hij dan soms zijn kont naar me toe, of trekt het touw uit mn handen. Gisteren heb ik dit proberen op te lossen met: come to me, oh just kidding... Even zijn achterhand wegdrijven en zodra hij weer naar me keek rustgeven en doorsturen, met stembeloning (werkt erg goed bij hem). Ik merkte wel dat hij op ten duur de bedoeling begon te begrijpen. Hij begon met overdreven stellen naar binnen te lopen af en toe alsof hij zeggen wou: hou op met zeiken, zie nou, ik kijk toch naar je!!!!
Is het wel goed om op deze manier aandacht van je paard te vragen? verpest ik hiermee mn draw niet? Momenteel komt hij heel goed terug, ook als we hem los in de bak hebben lopen. Ik wil dat natuurlijk niet verzieken. Ik kan me voorstellen dat een paard moeilijk kan zien of ik nou wil dat hij naar me toe komt of alleen maar naar me kijkt.
Bladwijzers