Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: kaptoom vragen (maten,teugels)

kaptoom vragen (maten,teugels)

ik wil graag een kaptoom aanschaffen voor mijn paardje,om straks met wat lange lijnen en gymnastiek werk te kunnen beginnen.
    nu had ik deze gezien; (de weense kaptoom)
    http://shop.vanaltenaruitersport.nl/win ... DB450528D2
    zitten er ook teugels bij geleverd?
    ik kan daar ook los lange teugels bestellen,ze hebben lederen en stoffen teugels,waar kiezen jullie voor als jullie aan het lange lijnen zijn?
    zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze kaptoom?
    en wat voor maat moet ik nemen?
    een cob halster past mijn paard wel,zit dan op het grootste gaatje en zit dan wel vrij strak,full is net weer wat te wijd rond de neus als hij op het kleinste gaatje zit,ik heb geen idee hoe deze maten bij een kaptoom vallen....kunnen jullie me hiermee helpen?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: kaptoom vragen (maten,teugels)

Het lijkt mij handiger als je de vragen mbt de maten even aan de verkoper stelt, je kunt zelf de maten opmeten die jij nodig hebt en dan vragen of het past.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

De link in je bericht werkt niet, dus ik weet niet welke kaptoom je op het oog hebt.

Ik ben er persoonlijk niet voor om een kaptoom te gebruiken waar metaal in het neusgedeelte zit, Dat vind ik over het algemeen nogal scherp inwerken.

Voor wat betreft de teugels gebruik ik persoonlijk voor het lange lijnenwerk bij voorkeur 2 katoenen longeerlijnen. Deze zijn licht, handzaam en liggen fijn in de hand. Voor de korte teugel gebruik ik bij voorkeur een slofteugel van katoen. Deze kan je korter en wat langer nemen tijdens het trainen.

Het nadeel van leer is dat ik het vrij zwaar vind en dat het glad kan worden bij nat weer.
    Het nadeel van touw is dat het kan gaan branden/schuren en bij nat weer ook erg zwaar kan worden door vocht, zand en modder.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Die Weense kaptoom ziet er wel fijn uit, mooie zachte, brede neusriem.
    Voor de maat kun je zoals Janneke zegt, best de verkoper vragen.

Wat betreft teugels: ik ben erg fan van touw-teugels (zowel plat als rond), die zijn soepeler en zachter dan leer of katoen. Ook zijn ze wat smaller dan de standaard katoenen longeerlijnen en hebben ze wat minder de neiging om in de knoop te raken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

ik heb wat heen en weer gemaild en heb besloten om de kaptoom te kopen,ze zitten bij mij in de buurt dus ik heb hem opgehaald en gepast,en hij zat perfekt!
    ik heb er lange lijnen bij gekocht van 5 meter,ik heb toch voor leer gekozen,denk dat deze lijnen ideaal zijn als je wat verder achter je paard loopt,wat voor teugellengte gebruiken jullie het liefst bij werken aan hand (waarbij je meer bij de schouder loopt zeg maar)?

Goede keus, ik deze weense kaptoom ook.

Ik heb een teugel van 6 meter, (van Equiplay, erg fijn) maar ik doe meer lange teugelen en loop bij de achterhand van mijn (brede) paard.

Dus 5 meter is misschien iets aan de lange kant, in iedergeval niet te kort.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

heb gister heb ik voor het eerst wat werk aan de lange lijnen gedaan met haar,ook dit in combinatie met de clicker.
    commando stap en draf kent ze al,dus ik ging ter hoogte van haar schouder staan en liet haar aanstappen,had eerst de teugels nog wat los over haar schoft hangen,maar ze wilde iedere keer stoppen en naar me toe draaien,ze vond het maar vreemd om zo voor me uit te lopen.
    heb dit goed geoefend door na 1 of 2 pasjes al te clicken en al snel konden we een heel rondje over de hoefslag.
    wijken had ik haar al aangeleerd dmv de clickertraining,alleen liep ik dan naast/voor haar ipv ter hoogte van haar schouder.
    het wijken deed ze nu ook netjes terwijl ik naast haar schouder liep,ook het halthouden en aanstappen ging al snel super,alleen het sturen begrijpt ze nog niet helemaal,maar dat is voor mij ook nog even wennen,hoe gebruiken jullie de teugels als jullie ter hoogte van de schouder lopen?
    ik ben zelf niet zo groot (162) en mn paard begint al goed richting de 160 schofthoogte te gaan,ik pakte nu mn buitenteugel dus over de rug heen zeg maar,net achter de schoft langs.

Bladwijzers

Forum Rechten