Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Leersnelheid LB/RB

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Leersnelheid LB/RB

Voor degenen met meerdere paarden: misschien een open deur hoor, maar hebben jullie ook ondervonden dat LB-paarden de patterns VEEL sneller doorhebben dan RB-paarden?

Voorbeeldje:
    Met Shaf heb ik al veel meer figure-8 gedaan dan met Sky of Misa, maar hij blijft de 'sturing' nodig hebben in het patroon, terwijl zowel Sky als beebs de bochtjes om de pionnen vanzelf maken en dan liefst zo strak mogelijk erlangs (zodat ze minder hoeven te lopen ). Het viel me vandaag echt op.

En dan vraag ik me af hoe dat komt... of Shaf toch een tikkeltje unconfident is en daarom liever wacht op mijn aanwijzingen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Re: Leersnelheid LB/RB

Eigenlijk is me dat nog niet opgevallen, maar ik moet ook toegeven dat al onze paarden waar ik nu mee werk (casandra, bijoux en nuage) alledrie LB zijn... Casandra en nuage zijn vooral LB-I, terwijl bijoux toch wel grotendeels onder de categorie Lb-E valt.

Ze leren alle 3 héél snel.

Grappig om dat bij je eigen paarden te zien, maar is dat ook niet logisch? Het is toch ook de bedoeling dat je probeert je paard in een LB-stemming te krijgen, omdat hij dan beter kan leren? Volgens mij zeggen de Parelli's dat letterlijk: een paard dat RB is (op het moment dat je met hem aan de slag gaat) kan niet leren. Wat natuurlijk niet betekent dat je een RB paard niets kan leren, maar je zal meer moeite moeten doen om hem eerst in een 'learning frame of mind' te krijgen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Grappig om dat bij je eigen paarden te zien, maar is dat ook niet logisch? Het is toch ook de bedoeling dat je probeert je paard in een LB-stemming te krijgen, omdat hij dan beter kan leren? Volgens mij zeggen de Parelli's dat letterlijk: een paard dat RB is (op het moment dat je met hem aan de slag gaat) kan niet leren. Wat natuurlijk niet betekent dat je een RB paard niets kan leren, maar je zal meer moeite moeten doen om hem eerst in een 'learning frame of mind' te krijgen.
    Eens. Als ze eenmaal in dat frame zitten, maakt het weinig uit. En qua praktijk sluit ik me er ook niet zozeer bij aan. Ken wel degelijk minder slimme (om het netjes te zegen) lb paarden waar alles eindeloos duurt. Maar rb paarden die als een speer leren, op het moment dat ze confident zijn.

Maar rb paarden die als een speer leren, op het moment dat ze confident zijn.
    Zijn ze op dat moment dan nog nog wel RB? RB en confident... gaat dat wel samen? Is het niet zo dat wanneer een paard confident wordt, hij automatisch ook LB wordt en dus meer in a state of mind of learning (dit laatste is vast een blooper, maar weet niet hoe het anders te formuleren ) is?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Nee, maar ik heb hier aangenomen dat het om paarden gaan die over het algemeen rb zijn. Er is namelijk al bekend dat een rb paard NIET leert op zo'n moment.

Ik houd van dit soort discussies. Ik heb een totaal andere ervaring.

Leg Poca de 8 uit en de weave. Paar keer nodig, dan doet ze het. Leg het aan Twister uit, die snapt het meteen en doet het vervolgens uit zichzelf.

Dan wat anders. Snappen en willen doen. Dat zijn twee andere dingen. Wie zegt mij dat Poca het figuur niet allang snapte maar dacht, tja, daar heb ik geen zin in. Twister, die toch al zo van beweging houdt en misschien heel blij was dat ze eindelijk eens wat nieuws aangeboden kreeg.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ken wel degelijk minder slimme (om het netjes te zegen) lb paarden waar alles eindeloos duurt. Maar rb paarden die als een speer leren, op het moment dat ze confident zijn.
    En voor wie dat niet gelooft: kom maar eens naar Atli en Menglöd kijken.
    Atli is LB-i en leert nogal langzaam. Menglöd neigt wat meer naar RB-e (alhoewel erg mild) maar leert supersnel, maar uiteraard NIET als ze in RB-modus staat. Maar dat spreekt voor zich lijkt me (dat een RB paard niet kan leren).

Bladwijzers

Forum Rechten