Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Nadesh weeft, hoe het best te stallen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Nadesh weeft, hoe het best te stallen?

Volgende week(1 maart) ga ik Nadesh ophalen en wil dan zorgen dat ik alles klaar heb om hem een lekker plekje te geven.

Tot nu toe:

-Buitenstal geregeld.
    -Weidegang/padock voor het grootste deel van de dag.
    -Veel droogvoer zoals goed hooi.

Maar meneer heeft een lichte weeftic ontwikkeld. Wat kan ik nou nog meer doen om hem niet aan het weven te krijgen? 24 uur op het land kan pas vanaf mei helaas. Hij gaat wel de hele dag naar buiten. Ook de stal geeft gelukkig veel afleiding, er is genoeg te zien.

Het is nu alleen in heel lichte mate, maar jullie bergrijpen dat ik dat graag zo wil houden en het niet verergeren. Liever verminderen!

Graag tips!

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Re: Nadesh weeft, hoe het best te stallen?

Loopstal met paddock
    dat is de enige oplossing om het probleem het hoofd te bieden, door de ruimte kn hij lekker bewegen en hoeft zich minder te vervelen. zou helemaal mooi zijn als hij er een vriendje bij krijgt, maar dat blijft lastig natuurlijk.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Ja kon dat maar! Maar dat heb je gewoon niet overal! Helaas.......
    Gelukkig staat hij niet alleen en heeft hij buren en een vriendje op het land/paddock.

Ik moet straks al 20 minuten rijden(heb ik er wel voor over) om hem dit te kunnen bieden. Het is gewoon niet makkelijk om een hengst te stallen.

Als hij speels is zou je een voerbal kunnen proberen, ik ken een paard die weeft zelfs als hij in de wei loopt.
    Maar misschien gaat het over als hij een goed sociaal contact heeft.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

In de box heel arm hooi geven, wij noemen dat vogeltjes hooi. Van dat hooi van de allerlaatste snee met uitgebloeid en uitgegroeid gras. Weinig voedingswaarde, veel vezels. Kortom: lekker lang van kunnen eten zonder te dik te worden. Het hooi aanbieden vanuit een ruif/hooinet met kleine mazen (http://www.loewers-heu.net) . Dat hij er echt wat voor moet doen. Door het weven heeft hij een "plek" ontdekt om alles te vergeten en in zijn "happy place" te zijn. Misschien dat door de verhuizing dat meteen beter wordt. Sowieso verhuizen in de ochtend, zodat hij de hele dag nog lekker buiten kan staan, maar dat had je zelf denk ik ook al bedacht...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vedetje
    Het is gewoon niet makkelijk om een hengst te stallen.
    Ik weet niet of je van plan bent om met hem te fokken (of dat hij belangrijk is voor een bepaalde bloedlijn ofzo) maar anders kan je hem mss het best laten ruinen, dan kan je al op veel meer plekken terecht
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

.

Ik moet straks al 20 minuten rijden(heb ik er wel voor over)
    Voor mijn niet hengsten rij ik 30 minuten enkele reis, iedere dag weer omnieuw.

Het is jouw keus om een hengst te hebben.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Ja natuurlijk is het mijn keus om een hengst te hebben! Ook geen punt hoor dat ik 20 minuten in de auto zit! Maar bedoelde alleen dat ik er wat verder voor moet reizen......

De rest: bedankt voor de tips!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Allereerst inderdaad, lekker ruinen als je er niet mee wilt dekken én geen top-plekje kan vinden voor een hengst. Voor een niet hengst is er véél meer mogelijk en sociaal contact is essentieel voor een paard!
    Weven onstaat (vermoed men) vanuit de drang naar beweging. Schiet niet echt op in een box Veel hooi is een goede afleiding, maar lost het beweeg-gebrek niet op. Wat je wél kunt doen is op meerdere plekken in de stal hooinetten ophangen en dan nog liefst met verschillende soorten ruwvoer erin. Het is aangetoond dat paarden echt gaan rondlopen alsof ze 'zoeken' naar de soorten voeraanbod, ze gaan echt combineren lijkt het.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    .

Ik moet straks al 20 minuten rijden(heb ik er wel voor over)
    Voor mijn niet hengsten rij ik 30 minuten enkele reis, iedere dag weer omnieuw.

Het is jouw keus om een hengst te hebben.
    Dat dacht ik dus ook. Wat maakt het uit, als je paard maar gelukkig is. Ik reis iedere dag andrhalf uur heen en anderhalf uur ook weer terug! Ja een ronteind, maar wat is 3 uur vegeleken met de 24 uur dat dat beestje door moet brengen op zijn plaats.

Weven op stal is een lastige kwestie denk ik. Als hij naar buiten gaat, komt het vast goed.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik reis iedere dag andrhalf uur heen en anderhalf uur ook weer terug! Ja een ronteind, maar wat is 3 uur vegeleken met de 24 uur dat dat beestje door moet brengen op zijn plaats.
    Jeetje, daar schrik ik helemaal van....hoe hou je dat vól?? Je "moet" ook nog wat dóen met je paard toch? Waar haal je de tijd vandaan? Je moet toch ook eten, boodschappen doen, huishouden noem maar op!?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Nogmaals: ik zeg toch ook niet dat het erg is dat reizen!!!!! Ik weet zeker dat hij het op deze stal erg fijn gaat hebben. Daarom heb ik het ervoor over!

Omdat het de bedoeling is dat hij naar de hengstenkeuring gaat volgend jaar, ga ik hem nog niet ruinen. Als ik zou weten dat hij niet goedgekeurd zou worden, dan had ik dat natuurlijk allang gedaan.

Maar lekker het land op gaat lukken en goed hooi voor s'nachts op stal ook!

Margot van lare: wat voor superstal hebben jou paarden, dat jij er 3 uur voor reist?

Aangemeld
    May 2006

Het blijft hier in Noord- en Zuid-Holland lastig om een fijne stal te vinden waar je paard volop bewegingsvrijheid krijgt. Helemaal voor een hengst.
    Ik ben blij dat ik mijn 4 ruinen in mijn eigen tuin, in een kudde kan houden, met 24/7 bewegingsvrijheid en elkaars gezelschap. Maar ik kan me nog heel goed herinneren toen ik deze mogelijkheid een paar jaar geleden niet had..... wat een ellende.
    Ik neem aan dat Nadesh weer bij Martin en Esther op stal komt? Ik denk dat afleiding al een hoop gaat schelen voor hem en dat heeft hij daar vast. Helemaal als je dat vergelijkt met zijn vorige baasje Wat misschien ook zou kunnen is en klein maatje met hem op stal, bijv een minishet. Maar dan moet de box wel groot genoeg zijn en je moet een hoekje af kunnen zetten met bijvoorbeeld een balk waar de kleine wel onder door kan maar Nadesh niet. In dat geval kan de kleine dekking zoeken als hij het zat is. Maar in dat geval zou je eigenlijk 2 'normale' maat boxen aan elkaar moeten hebben (dus tussenwand eruit) Dan heb je een tal van 6 x 3mtr en dan kun je een stukje voor de shet afzetten.

Of een dikke plastic fles of kan van frituurvet in de stal hangen en daar stukjes appel in stoppen. Als je de kan dan met de onderkant naar beneden ophangt en je zorgt dat de stukjes appel er net doorpassen dan is Nadesh best wel even bezig met de 'fles schudden' voordat hij alle stukjes appel eruit heeft.
    En wat ik ook wel eens doe is een grote kunststof voerbak op de grond (te koop bij Agradi) vullen met een beetje biks, fruit, etc en hier dan ook een speelbal in leggen. (iets tussen de maat van een kleine voetbal en een tennisbal in) op die manier is je paard wat langer bezig met zijn krachtvoer omdat hij telkens de bal weg moet duwen. Ipv een bal kun je ook stronken hout gebruiken van 30 cm lang en 10 cm doorsnee.

hout is zo en zo leuk om op te eten vinden mijn paarden.
    Twijgen van wilgen doen het erg goed. Maar ook ander hout dat iets dikker is, takken van 10 cm doorsnee, zijn erg lekker om op te kauwen.

Succes met het bedenken van bezigheidstherapie

Aangemeld
    May 2006

In de zomer kun je je paard ook een blok ijs geven met daarin stukjes fruit. Ze zijn wel even bezig met het oplikken van het ijs en het slopen ervan zodat ze bij het fruit kunnen. In de winter kan ook maar dan heb je wel 5 liter water extra op je stalbodem!
    En je hebt een grote vriezer nodig. Ik vries wel eens kleine emmertjes met fruit in, maar je kan bijvoorbeeld ook een kleinere maat tupperware bakje nemen. Is alleen wel sneller op natuurlijk.

ik heb ook wel eens gehoord dat je je paard hele watermeloenen en pompoenen kan geven???
    Geen idee of dat een fabeltje is. Ze kunnen er mee spelen (voetballen) en ervan eten. Maar ik zou even checken of het echt geen kwaad kan.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

Bedankt Yvonne!! Voor de tips.

Ik heb morgen met Esther en Martin afgesroken om te kijken dat het beste is voor Nadesh. We zullen zien! Maar het allerbelanrijkste is, is dat hij weer paard kan zijn met soortgenootjes om zich heen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten