Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 17 van de 17

Topic: merrie buiten laten bevallen?

Re: merrie buiten laten bevallen?

Ja hoor gaat prima. Als het veulen net geboren wordt in de héle koude en/of natte maanden is een droge schuilstal en diverse droge warme ligplekken wel heel fijn, vooral voor de wat jongere veulens. Maar verder hoort dat geen enkel probleem te geven.

Wilma
    Guest

Re: merrie buiten laten bevallen?

Als de merrie kiest voor buiten, heerlijk buiten laten bevallen. Mijn Luna is in de vrieskou geboren en hun vacht is daar helemaal op aangepast - 25 febr. is haar geboortedatum en het was toen heel heel erg koud. Ik heb er in een tent bijgeslapen om te waken brrrr met 5 dekens en dikke jassen. Grote zaklamp, ik wilde het niet missen. Dekkingsdatum was niet bekend dus bijelkaar 2 weken in de tent geslapen.
    Jutha kon in de stal gevuld met heerlijk vers stro, maar ze koos voor buiten. het was 01.35 dat Luna geboren werd bij volle maan en pittige vorst.
    Ik weet ook in de kudde waar Luna gestaan heeft alle merries ook buiten bevielen van het veulen en het liefst in de kudde. Luna heeft er met haar neus bovenop gestaan toen de veulens geboren werden.

Ik had voor de zekerheid een veulendeken, maar die heb ik niet gebruikt, hun vacht is zo dik.

Wel heb ik het veulen na de geboorte opgepakt en in de inloopstal gelegd in een bed met stro zodat moeders en veulen even samen konden wennen en het veulen rustig kon gaan staan en zoeken naar de tepels. Toen dat allemaal geregeld was ben ik gaan slapen en heb ik hun hun gang laten gaan.

Luna heeft nog nooit iets gehad ze is nu 3 jaar heel sterk en gezond. Heeft ook heerlijk lang bij de moeder mogen drinken tot die er genoeg van had.

Het is heel spannend maar o zo leuk en prachtig om mee te mogen maken.

Veel succes

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten