Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Pony te dun..oplossing?

Pony te dun..oplossing?

hallo
    Mijn pony is te dun, het is zowieso een smal gebouwd paard, maar hij is dikker geweest.
    het is winter en dus moelijk je paard op pijl te houden
    hij staat op 2.5 kilo brok en veel hooi en kuil
    wat kan ik het beste bijvoeren om het dikker te krijgen, en evt wat meer energie?
    slobber?
    En hij heeft zowieso een snelle stofwisseling, is er een mogelijkheid om hem te vertragen, zoals je bij mensen het ook kan versnellen?
    want hij neemt maar weinig van zijn voeding op, en krijg er geen vet op en dus ook geen spier
    groetjes mira

Re: Pony te dun..oplossing?

wat zijn zijn leef omstandigheden?
    leeftijd kan ook uitmaken..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja leeftijd, wel/niet buitenstaan met of zonder schuilmogelijkheden. Als je paard echt zoveel krijgt aangeboden dan vindt ik het vreemd dat hij/zij niet dikker wordt. Gebit ok, ontworming ok??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

hij is bijna 7 jaar. komt overdag buiten, is pas ontwormd met equimax, en in de zomer is de tandarts er geweest...
    allemaal oke...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar is hij echt te dun of heeft hij gewoon niet zoveel spieren omdat hij bv niet zoveel hoeft te werken momenteel (ik zeg maar iets hoor).
    Krijgt hij de kans om rustig te eten, is er concurentie tijdens het eten, heeft hij het daar naar zijn zin.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Hoe weet je dat hij een snelle stofwisseling heeft? Is er wel eens onderzoek naar gedaan door een veearts? Een te snelle schildklier zou een oorzaak kunnen zijn, dit is met een bloedonderzoek vast te stellen en met de juiste medicatie goed onder controle te houden.
    Maar er zijn tal van mogelijkheden waarom hij niet genoeg voedingsstoffen op neemt; o.a. wormen, zand, verstoorde darmflora (kuil), stress, voedselallergie, ....
    Als hij een snelle stofwisseling heeft zou ik sowieso geen brok (fastfood) geven maar eerder een goede granenmix of muesli (met de juiste vitamine/mineralen)

Baduh had er na een kaakoperatie last van. Viel af ondanks dat ik hem veel te eten gaf. Een schimmel in zijn darmen bleek de boosdoener. Hij heeft Pro Bioforte gekregen en we hebben hem (ook omdat hij amper tanden heeft) op de Subli Seniores Priores gezet en hij kreeg luzerne bij zijn gewone ruwvoer, en toen ging het heel snel beter. Mais schijnt ook te helpen, maar dat "trok" me niet op de een of andere manier.

(Geweekte) Bietenpulp is ook een goede dikmaker, sommige paarden krijgen er ook duidelijk meer energie van en er zitten verder weinig zaken in die een paard niet nodig heeft. Maar allereerst goed (laten) onderzoeken waarom hij niet dikker kan worden, anders heeft het niet veel zin om er van alles in te stoppen. Overigens, sommige rassen zijn ook moeilijker dik te krijgen (arabiertjes bijvoorbeeld).
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hallo freedomhorses,
    Misschien aardig jezelf eerst even voor te stellen voor je ons vanalles gaat vragen. Je loopt toch ook niet een wildvreemde pensionstal in om daar zonder intro deze vragen te stellen?
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

dorien 66 en NH forum
    Hallo
    Ik ben Mira en ben 16 jaar oud, heb 2 jaar een eigen paardje en woon in son en breugel en krijg les van van eveline. (callipo)
    ben al een tijdje zo naturlijk mogelijk aan het denken met mijn paardje Djinty, qua inleven.

groeten mira

nu tevreden en perfect?

ik ga over paar dagen even uitgebreid voorstellen met fotos en al
    op het ‘voorstel’forum
    hoeveel leden zijn er eigenlijk?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

je kan zonder probleem een deel bietenpulp bij zn gewoon voer geven (of zelfs een deel voer vervangen door bietenpulp); dat is niet zo'n energierijk voer als graan, maar toch iets extra tov hooi of kuil... daarbij mag je ook gerust een dikke scheut olie over het eten doen (wel opbouwen; niet van de ene dag op de andere een hele scheut erbij he). Ik gebruik maisolie, maar elke plantaardige olie zou kunnen naar het schijnt... als je hem ook beter in de vacht wil krijgen is lijnzaadolie aan te raden, maar das wel weer wat duurder dan gewone maisolie...
    Hinnik!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Sita
    je kan zonder probleem een deel bietenpulp bij zn gewoon voer geven (of zelfs een deel voer vervangen door bietenpulp); dat is niet zo'n energierijk voer als graan, maar toch iets extra tov hooi of kuil... daarbij mag je ook gerust een dikke scheut olie over het eten doen (wel opbouwen; niet van de ene dag op de andere een hele scheut erbij he). Ik gebruik maisolie, maar elke plantaardige olie zou kunnen naar het schijnt... als je hem ook beter in de vacht wil krijgen is lijnzaadolie aan te raden, maar das wel weer wat duurder dan gewone maisolie...
    Ja bietenpulp lijkt me een goed idee.
    Ik gebruik momenteel zonnebloemolie, is dat ook goed?
    Maar wat is beter, slobber of bietenpulp?
    wat de meeste voeding heeft/is.
    En evt wat energie.
    groetjess

Bladwijzers

Forum Rechten