Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: hoef-inpak tips gezocht

hoef-inpak tips gezocht

Fjalar heeft ineens een wondje op de rand tussen hoef en vel.
    Voor de beeldvorming even 2 onsmakelijke foto's erbij:

Ik heb dat gister even goed schoon gespoeld en met een verbandje en tape ingepakt.
    Vandaag was het best wel dik en vies ondanks het inpakken. Aangezien het weekend is, had ik vandaag nog geen mooi inpakspul. Dus weer goed schoon gemaakt en tape er omheen.
    Maar goed, dat was dus even nood oplossing. Morgen wil ik het goed waterdicht en schoon inpakken. Het moet echt goed modder-proof zijn.
    Maar hoe doe ik dat het beste? Ik zat zelf aan een hoefzak te denken, maar die blijken uitverkocht bij de divoza...
    En kan ik het beter schoon en droog inpakken of met een sausje (zalfje) ofzo erop?
    Surrender to fun!

Re: hoef-inpak tips gezocht

Oeh, ik vind dit er best naar uitzien. Moet het niet gehecht worden? Of lijkt het groter dan het is?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Hechten, ik denk dat dat lastig wordt. Kan dat wel, in hoef hechten? Het zit echt in de rand van de hoef..
    Het wondje is ongeveer 3 bij 1 cm. En een halve cm diep ofzo. Onder die flap loopt het ook nog wat door.
    Surrender to fun!

Hm, echt al in het hardere gedeelte? Ik dacht dat het nog huid was. Ja, dan wordt het lastig. Het is natuurlijk ook een plek waar veel druk op komt, bij elke stap. En die snel vies wordt. Anders morgen even advies aan de da vragen?

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Ik zou het gewoon openlaten, door het in te pakken blijft het vochtig en broeierig. Mijn paarden hebben ook wel eens wondjes op die plek, as altijd zonder problemen goed gekomen. De wond ziet er schoon en netjes uit, ik zou het lekker zo laten. Wel goed in de gaten houdern uiteraard.

Yvonne

De wond is schoon en netjes omdat ik het net 10 min. met de tuinslang had uitgespoeld en schoon gepulkt met een doek. Zo blijft het dus niet... En hij staat vanaf morgen een paar dagen in de diepe blub..
    Is dat niet wat heel enthousiast om het dan open te laten? Zit ook geen velletje of korstje op..
    Surrender to fun!

En morgen bel ik de dierenarts ook even voor de zekers inderdaad. Maar aangezien ik daarop niet meer blindelings vertrouw, vraag ik hier ook even naar ideeën
    Surrender to fun!

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    De wond is schoon en netjes omdat ik het net 10 min. met de tuinslang had uitgespoeld en schoon gepulkt met een doek. Zo blijft het dus niet... En hij staat vanaf morgen een paar dagen in de diepe blub..
    Is dat niet wat heel enthousiast om het dan open te laten? Zit ook geen velletje of korstje op..
    Bij mijn paarden was dat ook wel eens zo. ik maakte het dan ook 1x schoon en liet daarna de natuur haar gang gaan. Voor bacterien uit de blub zou ik minder bang zijn, klei is 'schoon' al klinkt dat voor ons gek in de oren. Klei reinigt en maakt de wond droog, hetzelfde geldt voor bagger. Problemen met infecties en dergelijke heb je vooral wanneer een paard op stal gehouden wordt en in zijn eigen urine met stro en mest staat. Een baggerwei is dus niet zo'n probleem, tenzij het bagger met mest is.

Een DA kan nooit kwaad natuurlijk, maar geloof mij die kunnen hier ook niets aan doen. Ja antibiotica kuurtje, maar daar ben ik persoonlijk erg terughoudend mee. Alleen als het echt nodig is mag mijn DA antibiotica voorschrijven.

Aangemeld
    May 2006

Vaak het ge-emmer (bb) met water en zalfjes en smeerseltjes zorgt ervoor dat de zuurgraad in de huid verstoord wordt, waardoor het moeizamer geneest. Vroeger was ik ook heel bang voor wonden aan de voeten, juist omdat men altijd zei dat die snel gingen ontsteken omdat er veel vuil in komt....
    maar denk dat dat beeld ontstaan is op stallen waar paarden 23/7 op stal worden gehouden

Echt geloof me, hoe vaak mijn paarden wel geen wondjes hebben op die plek, die zijn ontelbaar.
    Het zijn jonge paarden die met zijn 4en flink wat afstoeien, en ja dan wordt er wel eens op een kroonrand gestapt. Komt altijd goed!
    Ik mis namelijk wel eens zo'n wondje onder de wintervach op de beentjes en zelfs die wondjes genezen altijd perfect.

Yvonne

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

t Is best een flinke wond, diep en op een plek waar vuil makkelijk in kan dringen. Hechten zou ik nu zeker niet meer doen. Er is een heel huidflapje los zo te zien. Brrr. Doet het 'm zeer? Je hebt blub en blub. Gewoon blub door voornamelijk water op zand is niet bij voorbaat vies. Mensen betálen soms voor modderbaden ! Blub van poep en pies is niet bevorderlijk natuurlijk. Denk dat als je het zo laat, en minimaal eens per dag goed schoonspoelt dat beter is dan inpakken. Dat wordt in die blub toch lastig. Oooooo waar is mijn Equaide als het nodig is.....r. Maar modder kan geen kwaad mits dus schóne modder. Het ziet er uit of het al even geleden gebeurd is, in de zin van: niet vandaag. Het is niet dik meer maar ziet er ook niet uit alsof het nét gebeurd is? Zolang het niet dik wordt of pussig nu maar zo laten.

Het is vrijdag gebeurd. Na 1 nacht (zonder inpakken) was het meteen al 2 keer zo groot en nogal dik.. Onder het losse flapje is het wat pussig. En de komende tijd staan ze in vieze bagger inclusief veel mest..
    Ik laat hem ook het liefst zonder inpakken staan, maar ben een beetje bang dat het dan echt een smerige grote wond gaat worden.. Als het echt flink gaat ontsteken en pijn gaat doen, wordt het helemaal een gevecht om het schoon te krijgen. Maar als het door inpakken ook niet goed geneest, schiet het ook niet op.
    Lastig hoor..

Yvonne, wat je over de DA zegt, is precies wat ik verwacht inderdaad. Met ook nog stalrust erbij waarschijnlijk. Beide opties vind ik geen goed plan in ieder geval.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat denk ik ook. Een DA heeft geen meerwaarde op dit moment. Je zou wat schone klei in de wond kunnen doen, als basis. Maar of dat blijft zitten in het modderbad? Schaden doet het zeker níet. Heb je groene leem?

Ja, dat heb ik. En nee, dat blijft niet zitten in een modderbad

Nu zit de groene leem onder de tape. Eens kijken hoe dat er morgen uit ziet.
    En eens overwegen om hem dan met zonder (bb) tape de wei in te doen. Misschien denk ik wel weer veel te menselijk... Tot nu toe krijg ik alleen nog maar hoef-uitpak tips
    Surrender to fun!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

less is more!

Ik gebruik wel eens groene leem-pasta. Dat is vrij kleverig en blijft redelijk lang zitten, ook in de nattigheid. Misschien is dat een idee? Je mag het er twee keer per dag opsmeren en hoeft de oude laag niet eerst weg te halen. Als de wond al een beetje pusserig is, moet je het inderdaad niet hechten. Maar een smeerseltje om de wond af te dekken en de bacterien eruit te trekken, lijkt me wel verstandig. Heb je ook kans op een mooiere genezing.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten