Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: veulentje bij merrie met zomereczeem?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

veulentje bij merrie met zomereczeem?

Ik ga het toch eens hier voorleggen.
    Ik vind dat alleen paarden die volledig gezond zijn nakomelingen zouden moeten krijgen; alleen met paarden zonder gebreken moet je fokken.
    Maar sinds ik een drie kwart ijslandermerrie heb zit ik elk voorjaar te twijfelen.... Ze is nu bijna 7 en heeft dus SEME sinds haar 4e.
    Ik lees dat er over de erfelijkheid van SEME nog een hoop onduidelijk is. Maar als het in bepaalde families vaker voorkomt, moet het toch wel erfelijk zijn?
    Verder lees ik, en weet ik uit de praktijk, dat 2 SEME vrije ouders niet garandeert dat het veulen SEME vrij is en blijft. De kans op een SEME nakomeling is dan 12%. Terwijl als één ouder SEME heeft, de kans op een SEME veulen 18% zou zijn. Dat verschil vind ik niet zo groot.
    Wat zijn jullie ideeën/meningen over het fokken met SEME paarden? (En dan bedoel ik niet dat ik elk jaar een veulen zou willen, maar één keertje.)

Marion

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: veulentje bij merrie met zomereczeem?

Over welk ras gaan de cijfers die je noemt?

Zelf zou ik niet snel fokken met een eczeempaard. Er speelt idd een erfelijke factor mee en ik wil absoluut geen paard met eczeem op de wereld zetten, die zijn er al zoveel en het is echt een nare aandoening.

Maar het hangt er denk ik ook vanaf wat je met het veulen wil. Ga je het zelf houden? Of wil je het verkopen? Hou er rekening mee dat een paard met eczeem lastiger te verkopen is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Naar mijn mening moet je helemaal niet fokken met merries die iets "mankeren" wat je niet in het veulen terug wil zien als er ook maar enige mogelijkheid is dat het erfelijk is. Dan denk ik aan zomerexceem, maar net zo hard aan andere gezondheidsproblemen, karakterproblemen etc. Bij sommige stamboeken is er nu ook echt een pittig beleid in, om het fokken met zomerexcemers te stoppen. Bij de Haflingers is dat (nog) niet zo, maar ook daar zie je zo duidelijk dat het veel in bepaalde lijnen voorkomt, zo zonde.

Ik zou niet eens mee proberen te fokken mijn meid heeft ook ZE en jan wil nog altijd met haar fokken maar dat praat ik hem elk jaar weer uit zijn hoofd
    de kans dat je veulen geen ZE krijgt is namelijk klein ! Ook als is hij in begin wel vrij eerste 2,5 jaar zeker trouwens daarna is de kans vaak groot dat het op komt spelen.. in begin misschien niet in ergere mate maar iedere jaar word ZE vaak erger..

Dus ik zeg per direct NEE !
    je zegt 1 keer.. er lopen ieder jaar al zoveel veulens rond die mensen wouden leuk een keer een veulen ahh wat schattig wat als je niet kwijt komt en blijkt wel na 3 jaar ZE te krijgen heb jij dan je praatje klaar ?
    of je moet het je hele leven willen houden maar dat willen de meesten niet.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik zou er ook NOOIT aan beginnen.... in het belang van het veulen... dat het moeilijker verkoopbaar zou zijn, zou mij dan ook niet uitmaken.. ik zou het niet WILLEN omdat ik, hoe klein de kans ook, het veulen dit niet aan willen doen...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Het is dan wel de bedoeling het veulen te houden voor mijzelf en mijn gezin.
    Maar ja, er bestaat natuurlijk altijd een kans dat ik ooit een paard, of al mijn paarden, moet verkopen. Stel dat ik invalide wordt oid...

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ga hier geen uitspraak over doen. Ik weet niet hoe erg je merrie het heeft. Of het met deken nog draagbaar was.

Ik ken mensen die met een friese hengst hebben gefokt. HIj had eczeem over zijn hele lichaam. Geen van zijn veulens hebben het. Maargoed het is geen garantie. Doe gewoon waar je je zelf goed bij voelt.

Ik ben het met je eens. Veulens zijn wel heel schattig. En vooral ijslanderveulentjes.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Nee, niet doen.

Je wilt een veulen toch niet willens en wetens hetzelfde als je merrie aandoen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik weet wat het is om een eczeempaard te hebben. Maar ik weet ook dat de mate waarin ze last ervan hebben erg kan verschillen.
    Een veulen fokken zou ik niet doen omdat het zo schattig is, maar wel omdat het mooi is en om het eens mee te maken bij mijn eigen merrie. De hengst die ik dan zou kiezen zou dan van een ander gangenras zijn.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Over welk ras gaan de cijfers die je noemt?
    Dat wordt er niet bij genoemd volgens mij. Ik ga er vanuit dat alle rassen op één hoop gegooid zijn, maar ja, dat is een aanname.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    de kans dat je veulen geen ZE krijgt is namelijk klein !

....maar iedere jaar word ZE vaak erger..
    Hoe klein is die kans dan? Waar heb jij cijfers vandaan?
    Ik heb persoonlijk niet de ervaring dat het erger wordt, maar dat zou best kunnen. Gelukkig heb ik ze wel aan huis staan zodat ik een hoop zelf in de hand heb.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    ik zou het niet WILLEN omdat ik, hoe klein de kans ook, het veulen dit niet aan willen doen...
    Ook als je fokt met gezonde paarden loop je altijd kans op een veulen met een afwijking/gebrek, in dit geval SEME. Dan zou je toch beter helemaal moeten stoppen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion
    Ook als je fokt met gezonde paarden loop je altijd kans op een veulen met een afwijking/gebrek, in dit geval SEME. Dan zou je toch beter helemaal moeten stoppen?
    Ja dat is waar, maar de kans op een SEME veulen is wel groter als de vader of moeder het ook heeft.
    En dan is de vraag: wil je dat risico lopen?

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

ZE is erfelijk. Ik zou dit mijn paard ook niet aan willen doen.
    Daarbij ook in gedachten houdend dat ik op de Veluwe woon, een van de ergste ZE gebieden van NL. Als ik aan zee zou wonen, zou ik er waarschijnlijk anders over denken.

Ik ken ook de verhalen dat het met het verstrijken van de jaren erger wordt.
    Started!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Jullie hebben gelijk natuurlijk.... Ik weet het eigenlijk ook wel, niet verstandig, dus niet doen.
    Misschien hoopte ik een reden te vinden om het wel te doen

Maar Marjo, ik ben nog wel heel benieuwd hoe jij aan de info komt dat de kans op een niet-SEME veulen klein is.
    Of heeft iemand anders daar info over?

Nou ik lees veel over ZE en zeker de eerst paar jaar merk je niks bij veulens vanaf 2 of 2,5 jaar gaat zich dit langzaam vertonen..
    en ijslanders zijn gewoon volgens mij gevoeliger voor eczeem..

Je moet dan al een voorledig vrije ZE hengst hebben.. en dan nog is het gewoon een gok en het lijkt met niet prettig voor je merrie
    ze heeft tegen die tijd dat ze het veulen heeft als goed is de deken op. en al die vliegjes die bij de uiers zitten word het niet fijner door.

Mijn meisje zal denk ik nooit een veulen krijgen.. of ik moet zeggen ik hou het zelf ik reskeer mijn geld eraan en neem mijn hele leven de zorg voor haar op. maar dan nog..

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

wij hebben eens een warmbloed merrie gehad waar zomer exceem kwam opspelen nadat het veulen al geboren was. Bij haar was de zomerexceem niet zo erg, maar haar zoon had het echt extreem... Dat kwam pas opspelen toen hij ongeveer 4 jaar was.

Ik zou er zelf nooit voor kiezen! Vind het verschrikkelijk hoe een paard daaronder kan lijden!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En eczeem kan ook al op veulenleeftijd tevoorschijn komen.
    Toen ik Menglöd kocht had ze een veulen (dat ik er niet bij heb gekocht). Dat was in december; het beestje was toen 6 maanden oud en in de vacht waren nog duidelijk de schuurplekken van de zomer te zien...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten