Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: vaccinaties en ontworming

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

vaccinaties en ontworming

Ik vroeg mij af hoeveel keer jullie je paarden vaccineren per jaar?
    Mijn DA zweert bij twee maal per jaar, 1 keer in februari en 1 keer in augustus.
    Een vriendin van mij laat maar 1 keer per jaar vaccineren, ook op aanraden van haar DA.
    Ik rijd geen wedstrijden ofzo, ga wel af en toe een buitenrit maken, maar echt veel contact met vreemde paarden heeft muschi dus niet.

Hetzelfde met ontwormen.
    Haar DA zegt, iets van een 3 tal keer per jaar.
    Maar ik heb een schemaatje gekregen, dat ik ondertussen al wel 3 jaar toepas:
    september: equimax
    november: equest
    februari: furexel
    april: equimax
    juli: furexel

Ik heb nog geen problemen gehad op gebied van wormen en het is nu niet dat we erover discussieren ofzo, maar ik vroeg mij af wat jullie deden met deze twee dingen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: vaccinaties en ontworming

De enting tegen influenza werkt MINIMAAL 9 maanden, dus om de 6 maanden enten is al niet nodig.
    Zelf doe ik het een keer per jaar.
    Enten tegen tetanus gebeurt vaak standaard tegelijkertijd met influenza, maar de enting tegen tetanus werkt 2 tot 5 jaar (afhankelijk aan welke DA je dat vraagt, maar zeker wel MINIMAAL 2 jaar). Dus ik ent ook maar om het jaar tegen tetanus.

Een exact advies over hoe vaak te ontwormen hangt ook af van hoe je paard gehouden wordt (weidegang? altijd op dezelfde wei of wisselt dat?). Tegenwoordig wordt ook wel aangeraden om enkele keren per jaar de mest te onderzoeken op de hoeveelheid wormen(eitjes) en pas te ontwormen als dat er teveel zijn. Mijn eigen DA raadde dit echter af omdat dit mestonderzoek volgens hem te vaak onnauwkeurig uitgevoerd wordt en er vaak besmettingen over het hoofd gezien worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.
    Wij ontwormen 4 x per jaar, 2 x met ivermectine en 2 x met equimax (maar eigenlijk zou 1 x met equimax ook voldoende zijn, alleen weidegenootje denkt daar anders over en omdat het wel belangrijk is alles tegelijk met hetzelfde te ontwormen, doen we het maar zo).

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Persoonlijk vindt ik vaccinaties en ontwormspuiten toch behoorlijk belastend voor het lichaam van het paard, dus ik probeer zo weinig mogelijk te doen.

Vaccineren dus 1 keer per jaar, en als de tetanusprik los verkrijgbaar is dan deze in ieder geval hier niet meer jaarlijks bijin, dat schijnt echt niet nodig te zijn. De adviezen hierover lopen ook nogal uit elkaar, maar in ieder geval hoeft jaarlijks niet.

Ontwormen is erg afhankelijkvan hoeveel paarden je op en hoeveel land hebt lopen maar daarnaast vooral afhankelijk van het feit of je wel/niet demest dagelijks van het land haalt. dierenartsen waarschuwen steeds meer tegen resistentie en adviseren daarom ook steeds meer om spaarzamer om te gaan met ontwormen. Onze da adviseerde om in het najaar te ontwormen (ook tegen lintworm) en in februari, en dan in juni een keer de mest laten onderzoeken op wormen en aan de hand daarvan wel/niet ontwormen. Bij ons wordt de mest dagelijks verwijderd uit het land. Waarschijnlijk gaan we in februari mestonderzoek laten doen en dan aan de hand daarvan wel/niet ontwormen. Dit omdat het ook paarden met exceem zijn, deze willen vaak ook gevoelig reageren op ontwormen (met jeuk dus).
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Diana+Jasper's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2008

Tja ik heb jap nog nie zolang (anderhalf jaar) dus..
    Maar ik heb hem tot nu toe 1 keer laten enten, hij moest eigenlijk, volgens zijn boekje, in september weer maar toen had hij last van zijn longen, dus niet gedaan.
    Daarna was ik het eigenlijk een beetje vergeten en toen ik eraan dacht was er weer iets waardoor het niet kon.
    Nu komt woensdag toch de veearts ivm controle van zijn hoefzweer dus gelijk maar ff spuiten dan.

Ontwormen doe ik hooguit 2 of 3 keer per jaar, tuurlijk wil je geen wormen maar ik vind het rotzooi, zo slecht voor de darmen...
    Overweeg dus om volgende keer ook een mestonderzoek te laten doen voordat ik die zooi erin spuit.

Tegen tetanus is jap bij mij nog niet geent de vorige veearts vond dat aan de hand van zijn boekje nog niet nodig

Heb wel altijd dikke vraagtekens bij al dat ge ent en ge ontworm, het lijkt mij namelijk dat als je al jaren hebt ge ent het dier wel een zeker vorm van weerstand heeft opgebouwt en dus nie zo snel meer ziek zal worden
    Zelfde vind ik het bij de honden, ik loop show dus ent braaf ieder jaar maar anders....

Ben er namelijk helemaal niet van overtuigt dat enten geen kwaad kan op lange termijn en bij sommige zelfs al bij 1 of 2 keer.
    De Japster, is BAREFOOT again!!!!

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

ja, enten heb ik ook al vaker gehoord dat mensen dit maar 1x per jaar doen.
    Muschi is vorig jaar in augustus geent, dus kan ik eigenlijk dit jaar gewoon terug in augustus doen misschien. Het veulen waar hij bij staat heeft ook pas haar inentingen allemaal gehad, want dit moest wel tweemaal met een maand tussen natuurlijk. Dan kunnen ze deze zomer ineens samen terug geent worden.

Muschi staat 24/24 en 7/7 buiten, overdag op de wei, 's avonds in een hele grote paddock. De weides wisselen wel, vooral in de zomer dan.
    Ik ontworm nu eigelijk 5x per jaar als ik mijn schemaatje bekijk

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Enten doen we bij ons 1x/jaar tegen tetanos en influenza. Tegen rhino elke 6 maanden.

Ik volg ook al jaar en dag hetzelfde ontwormingsschema: 2x met equest (moxidectine) en 2x met equest pramox of equimax (tegen lintwormen).
    Ik laat ook elk half jaar een bloedonderzoek uitvoeren om na te gaan of alles ok is.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Tegenwoordig laat ik de paarden 1 keer per jaar enten.
    om de reden dat het idd toch wel een belasting is voor het paard. (eerder deed ik het dus 2 keer per jaar)

Ontwormen doe ik altijd 4 keer per jaar.
    eigenlijk heb ik de mest nog nooit laten onderzoeken, moet ik misschien toch maar eens doen.
    <!-- l -->viewtopic.php?f=30&amp;t=19558<!-- l --> mijn profiel

Een mestonderzoek is toch per 2009 verplicht?
    Ik had begrepen dat je alleen nog eenwormenmiddel op recept kunt krijgen afhankelijk van de besmeting.

Wilma
    Guest

Ik heb een holistische dierenarts die kijkt de ontlasting na op wormen. Tot nu toe heb ik al twee jaar niet meer hoeven ontwormen. Wij ruimen poep op het land altijd 1x per dag op, plus dat onze paarden heel veel land hebben. Daar is het wel afhankelijk van. Maar wij geven niet zomaar wormenkuur laten het dus eerst onderzoeken.

Influenza geef ik mijn paarden ook niet, ook niet de katten en de honden. Ik ga zelf ook niet voor een griepprik. Het is veelste belastend voor dieren en allemaal van deze tijd!! Ik zorg samen met de dierenarts dat hun weerstand goed is. Als ik op plekken kom waar ze willen dat de paarden geent zijn, laat ik ze weer een keer enten.

Tetanusenting is voldoende 1x in de 3-5 jaar.

Dit is natuurlijk allemaal geen wet van mede en perzen, maar zo doen wij het samen met onze dierenarts en het bevalt ons goed.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Weet je wilma die influenzaprik, vindt het behoorlijk lastig hoor om daar goed over geinformeerd te worden, de meningen lopen zo uiteen. Bij paarden schijnt influnza veel ingrijpender te zijn en ze kunnen sneller schade aan de luchtwegen er aan over houden, heb ik mij laten vertellen.
    Vindt het altijd lastig om een keuze te maken uit de verschillende info die je krijgt.

@ Gea, waarom laat je bloedprikken bij je paarden en waarop laat je dan controleren??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wilma
    Guest

Ja zou kunnen hoor Janneke, ieder moet ook doen wat goed voelt voor haar of zijn paard. Ik ben geloof ik niet zo bang, maar misschien kom ik mezelf daarin nog een keer goed tegen.

Je hoort zoveel dat maakt het niet makkelijk om een goede keuze te maken. Toen Jutha hoog zwanger was stak er een virus de kop op onder paarden. Paarden mochten niet meer van de een naar de andere stal, en ze moesten allemaal geent worden. Mijn buren hebben inderdaad hun paarden meteen laten enten en de dierenarts die een paard van de buren had geent zei dat ik mijn drachtige merrie ook moest laten enten want ze kon haar veulen weleens kwijt raken door het virus.In overleg met mijn dierenarts heb ik het niet gedaan, want zo'n prik voorkomt niet dat het paard niet ziek wordt.

In ons gezin zijn we anti prikken ook mijn kinderen, sommige heb je echt nodig maar de meeste zijn overbodig.

2 van mijn poezen werden altijd ziek van de griepprik. Ik heb ze een paar jaar niet meer geent en ze zijn niet meer ziek geweest.

Er is niet een goed of fout, ieder doet het vanuit zijn eigen hart en overtuiging en zo goed mogelijk.

Aangemeld
    Oct 2008

[@ Gea, waarom laat je bloedprikken bij je paarden en waarop laat je dan controleren??[/
    Ik laat alles een keertje nakijken. lever, nieren, ...ook wormbesmetting e.d. Als er dan afwijkende waarden zijn kan ik vroeg genoeg ingrijpen. Op dit moment zijn we er dus achter gekomen dat mijn beide paarden vehoogde Gamma GT (lever) waarden hebben. Aanvankelijk werd er gedacht aan leverbot, maar dat blijkt het dus niet te zijn. Dan vroeg de dierenarts of er eventueel een besmetting zou kunnen geweest zijn met kruiskruid, maar dit lijkt me sterk. Angezien de andere 8 paarden geen verhoogde waarden hadden en ook van het hooi hebben gegeten.
    Dus volgende maand nog een bloedonderzoek. pfff

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Jeetje Gea
    Wat een ellende dat had ik even gemist...hopelijk kom je er binnenkort achter wat het was en is het snel te verhelpen.

Yvonne

Gea, wat afschuwelijk! Ben heel erg benieuwd wat het nu is.

Ik laat mijn paarden NIET enten tegen influenza. Tetanus laat ik eens in de 5 jaar doen.
    Verder ontworm ik ze 1 á 2x per jaar (meestal voorafgaand door een mestonderzoek).

Aangemeld
    Oct 2008

Ik hoop dat bij het volgende onderzoek de waarden terug wat gedaald zijn. Bij Ibran was het slechts een lichte stijging, maar bij Piarg een verdubbeling wat toch wel verontrustend is. .
    Als bij het volgende bloedonderzoek zijn waarden nog gestegen zijn moet hij een echo van de lever laten ondergaan om te kijken of er schade is. Het zou eventueel ook kunnen wijzen op galstenen. Maar k'zou het wel heel vreemd vinden moesten ze sit dan allebei hebben. Het vervelende is dat er zo direct geen aanwijsbare oorzaak is. De DA heeft gezegd dat ze dit ooit nog wel heeft meegemaakt en dat de waarden nadien terug spontaan zijn gestabiliseerd. Duimen dus maar en afwachten tot het einde van de maand

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten