Sinds een paar weken ben ik mij aan het verdiepen in clickertraining. Het idee dat je je paard kunt trainen mbv voedselbeloningen stond mij eerst een beetje tegen. Ik zag direct opdringerige, bijtende paarden voor me die constant op zoek waren naar snoepjesMaar ik moet zeggen dat het tot nu toe best heel aardig gaat. Sirarvi, Fabrizio en Salvadore hebben al geleerd om een 'tiger te chasen'
, ook 'touch', hoofd laag, achterwaarts, spaanse pas en vierkant halthouden gaan nu heel mooi met een click and treat! Skye pakt het ook netjes op maar die had nog een beetje moeite met mijn ruimte respecteren. Door hem te belonen voor achterwaarts stappen en zijn hoofd van mij weg te buigen, gaat dat nu ook veel beter. Sirarvi en Salvadore worden nu gegymnasticeerd aan de hand maar ook met behulp van click and treat. Een hele mooie buiging, SBi, travers of volte in draf levert nu een click en een reward op.
Ik vind clickertraining tot nu toe een hele mooie aanvulling op Parelli. Met clickertraining kun je de meeste paarden heel goed motiveren, heb ik gemerkt. Nu bedacht ik mij vanochtend dat in Sirarvi's geval er waarschijnlijk nog een andere factor meespeelt. Ik denk dat Sier nu het gevoel heeft dat hij meer controle heeft over het verloop van de training.
Een beetje het idee van 'want versus make' van Parelli. Sier heeft nu heel veel 'want' omdat hij merkt dat bepaalde gedragingen hem een snoepje opleveren. Hij is veel gemotiveerder en doet nu de meest grappige oefeningen uit zichzelf; spaanse pas op een bal bijvoorbeeld! Dat heb ik hem niet geleerd, deed hij gewoon uit zichzelf. Geweldig toch! Uiteraard na de eerste keer direct beloond waardoor hij het nu wel geleerd heeft![]()
Maar Sier is een echte LB-i. Very very food-oriented.![]()
Vanochtend zag ik dus een duidelijk verband met 'extern locus of control' dit is wat wij bij kinderen met gedragsproblemen vaak zien. Deze kinderen hebben 'geleerd' dat zij nergens invloed op hebben. Het maakt niet uit hoe zij zich gedragen, ze krijgen toch wel straf, of hun ouders maken toch wel ruzie. Dus ook wanneer zij zich netjes aan de regels houden hebben zij 'ervaren' dat dit toch geen beloning voor hen oplevert. Uiteraard zegt dit vooral iets over de omgeving waarin deze kinderen zijn opgegroeid![]()
Maar zou dit misschien ook voor sommige paarden kunnen gelden??
Met name voor de LB-i omdat die misschien gevoeliger hiervoor zijn?
Ik kan het nog niet helemaal juist verwoorden maar het ligt dicht bij de 'want versus make' van Parelli. Als je je paard heel vaak dwingt om iets te doen, dan worden de seven games de seven jobs. Sier was altijd moeilijk te motiveren (had met nog veel meer factoren te maken hoor!! maar dat wordt wel een heel lang verhaal) en bij hem had ik dus veel moeite om te zorgen dat het 'wanting' werd ipv 'making'.
Maar nu met clickertraining gaat er een hele andere wereld voor osn open. Sier galopeert nu vrolijk naast mij mee, terwijl hij veel moeite heeft met galop en vaak overkruist zat of in de verkeerde galop. Nu op een heel licht signaal galopeert hij aan, in de JUISTE galop met zijn oortjes naar voor! Balkjes draven, daar had hij een broertje dood aan, maar nu loopt hij vrolijk over 10 balken achter elkaar terwijl hij er makkelijk langs kan gaanEn op de volte werken, hij draaft nu in een vlot tempo met een geweldig mooie houding/buiging!!!
En dat alles voor een klein stukje appel...
Iets in mij zegt dat dit niet puur om het snoepje gaat dat hij kan verdienen.
Volgens mij zit er ook iets 'mentaals' achter. Hij heeft nu het idee dat hij invloed heeft op wat er om hem heen gebeurt, maw 'intern locus of control'Sier weet dat als hij netjes draaft dat hij beloond wordt, hij weet ook dat als hij uit zichzelf naar het block draaft en hierop gaat staan dat hij hiervoor beloond wordt. Sier weet OOK dat als hij niet achterwaarts wil dat dit prima is maar dat hij dan ook geen snoepje krijgt.
Zelfs wanneer we op de volte aan het werk zijn, dan kiest hij er nu soms voor om van mij weg te draven en spaanse pas op een bal te gaan doen. Of hij gaat netjes vierkant halthoudenWant dat levert ook een snoepje op. Zelfs wanneer ik het hem niet heb gevraagd. Het is nu meer een samenwerking geworden. Ik vraag iets, Sier doet dat. Of niet en hij kiest een andere oefening die hij op dat moment WEL uit wil voeren. Mooi toch dat dit zo werkt
Niets moet, (bijna) alles mag!
Maar goed,
ik vroeg mij dus af of dit in het algemeen voor alle LB-i paarden geldt.
Zijn alle LB-i paarden dus meer gevoelig voor 'extern locus of control' ?? Krijgen zij sneller het gevoel dat dingen 'moeten' en dat ze zelf geen eigen mening hebben over hetgeen gedaan wordt in de training/samenzijn met de mens??
Ik zal vanavond nog iets meer schrijven over 'extern locus of control' Is heel interessant hoe dat bij kinderen werkt/ontstaat. en volgens mij geldt het tot bepaalde hoogte ook wel een beetje voor sommige paarden.
Yvonne
Bladwijzers