Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Waar zitten de speekselklieren en waar de lymfeklieren?

Waar zitten de speekselklieren en waar de lymfeklieren?

Ik word er een beetje moe van en gek ook nog bovendien

Heel regelmatig zie ik bij mijn paarden dat ze achter de kaak wat verdikking hebben. Flor heeft het al zolang ze leeft en is eigenlijk nooit ziek geweest wat te herleiden was naar die klieren. De DA zei dat het niets te betekenen heeft, er is ook speciaal bloedonderzoek voor gedaan. Ze hebben het ook vaak als ze van het korte gras afkomen, een 'graaskop' wordt dat ook wel genoemd.

Maar omdat ik het ook niet wil negeren (stel je voor dat het deze keer wel iets ergs is?), vroeg ik me af of iemand weet waar de lymfeklieren zitten tov de speekselklieren? Ik kan het nergens vinden.
    Ik zou het fijne vinden om te weten, omdat ik dan wat beter kan inschatten of er een DA aan te pas moet komen of niet........

Wie kan me helpen?

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Re: Waar zitten de speekselklieren en waar de lymfeklieren?

Dat is niets ernstigs, mijn paarden hebben het ook wel eens als ze op kort gras staan. Mijn DA zei dat het kwam door de speekselklieren. Doordat het gras kort is en het paard lekker door blijft kauwen/grazen maken de speekselklieren overuren, echter doordat er bij iedere hap minder gras binnenkomt kauwt het paard relatief vaak op een klein hapje. daardoor ontstaat die verdikking achter de kaak.
    Niets ernstigs dus, maar dat wist je al.

Waar de lymfeklieren zitten durf ik zo niet te zeggen.

Edit:
    Misschien is dit nuttige info voor jou??

Bron: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 2%26sa%3DN
    Aandoeningen van de luchtzakken bij het paard
    Meer onderwerpen over paarden vind je hier

Inleiding
    Luchtzakken komen alleen bij paarden en paardachtigen voor. Het zijn verwijdingen van de buis van Eustachius. Deze verbindt de pharynx (dat is het gebied direct na de mond en vlak vóór de slokdarm) met het middenoor. De wanden van deze slappe buis liggen tegen elkaar aan. Bij het slikken gaat de buis even open, waardoor er lucht wordt aan- of afgevoerd. Zo houdt de buis van Eustachius de luchtdruk aan weerskanten van het trommelvlies gelijk. Elke luchtzak bestaat uit twee compartimenten. Normaal zijn de luchtzakken niet te voelen. Met behulp van een dunne endoscoop kan de luchtzak van binnen worden bekeken. De functie van een luchtzak is eigenlijk onbekend.
    Hieronder staat een aantal bekende aandoeningen van de luchtzakken.

Deze foto laat een projectie zien op een paard van de ingang van de buis van Eustachius vanuit de pharynx (A), de buis van Eustachius (B), de lokalisatie van het trommelvlies en middenoor (C) en de luchtzak (D)

• Acute luchtzakontsteking
    Luchtzakken kunnen op twee manieren worden geïnfecteerd: vanuit de pharynx via de buis van Eustachius en als gevolg van geabcedeerde lymfeklieren direct in de luchtzakken. Een luchtzakontsteking komt vaker voor dan wordt gediagnostiseerd. Bij een infectie van de luchtwegen doen de luchtzakken namelijk ook vaak mee maar de symptomen daarvan vallen nauwelijks op.
    Bij een acute luchtzakontsteking is er koorts. Bij een sterke overvulling van de luchtzakken is de keelstreek te vol en soms hoor je bijgeluiden, vooral tijdens het inademen. Een enkele keer is er een pussige neusuitvloeiing uit beide neusgaten, ook bij een eenzijdige luchtzakontsteking, vooral als het paard eet en drinkt. Pijnlijk slikken en het met een gestrekte hals staan zie je vooral bij ontstekingen in het keelgebied.
    De diagnose wordt vastgesteld m.b.v. endoscopie. Ook een röntgenfoto kan aanwijzingen voor een luchtzakontsteking geven.
    De behandeling van een luchtzakontsteking is allereerst gericht op het behandelen van de primaire aandoening. Daarmee geneest de luchtzakontsteking doorgaans gelijktijdig. Naast antibiotica kan clenbuterol raadzaam zijn.
    Een complicatie van de aandoening is dat het chronisch kan worden. Ook kunnen zenuwbeschadigingen optreden en kan ten gevolge van slikproblemen een longontsteking ontstaan. Dit laatste komt gelukkig zelden voor.

• Chronische luchtzakontsteking
    Deze ontwikkelt zich vaak uit een acute luchtzakontsteking. Meestal eenzijdig, soms beiderzijds.
    Het valt op dat het paard een eenzijdige of beiderzijdse, meestal pussige neusuitvloeiing heeft. Soms zie je wel eens brokjes in de pus. Een enkele keer is er wat koorts en hoesten ze wat. De keelstreek kan gezwollen zijn, maar soms zijn de symptomen maar heel gering.
    Ook nu wordt de diagnose weer gesteld aan de hand van endoscopie en/of röntgenologie.
    Wat betreft de behandeling is het belangrijkst het vocht te verwijderen uit de luchtzakken. Bij het eten en drinken zal er al veel pus afvloeien (laat het paard daarom van de grond af eten), maar daarbij is het verstandig de luchtzakken tweemaal daags te laten spoelen door de dierenarts. Hiertoe wordt een dunne catheter in de luchtzak aangebracht. Antibiotica kunnen gewenst zijn, maar wanneer droes de achterliggende oorzaak is het geven van antibiotica onverstandig!
    Wanneer de pus onvoldoende afvloeit kan zich een een luchtzakempyeem (= ophoping van pus in luchtzakken) ontwikkelen. Ook kunnen omliggende weefsels ontsteken of aangetast worden waardoor slikproblemen, stembandverlamming, etc. kan optreden.

Dank je wel.
    Deze info had ik al. Ik wil alleen graag weten waar de beide klieren precies zitten, zodat ik de onschuldige graasvariant kan onderscheiden van de ontstoken lymfeklieren.

Weet iemand anders nog waar ik plaatjes kan vinden?

hoi weet niet of je er wat aan hebt, maar dit kwam ik tegen op internet, de speekselklier zit boven de luchtzak onder het oor, maar waar de lymfeklier precies zit, dat weet ik niet hoor, ben ook erg benieuwd of je er achter komt, mijn paard heeft nml ook altijd een verdikking of luchtzak.

even gekopieerd van http://www.pavo.nl/actuele-vraag-van-de ... kaken.html

Alleen paardachtigen hebben in het verloop van deze buis een verwijding (de luchtzak), de functie ervan is niet exact bekend. De luchtzakken zitten anatomisch gezien globaal onder de speekselklier bij het oor. Als de luchtzak overvuld raakt met lucht zie je een zachte zwelling ter hoogte van de keelstreek, die hol klinkt als erop getrommeld wordt. De zwelling wordt nogal eens verward met ‘dikke klieren'. Het verschil zit hem erin dat bij dikke klieren de zwelling over het algemeen veel steviger is, soms gevoelig en dat er nogal eens sprake is van een minder fit en/of ziek paard met soms neusuitvloeiing.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Het is heel lastig onderscheid tussen de mandibulaire lymfe- en speekselklieren omdat ze erg dicht bij elkaar in de buurt liggen. De speekselklieren liggen in een V-vorm tussen de kaaktakken (volgens anatomieboeken), maar sommige docenten zeggen ook dat dat de lymfeknopen zijn. Ik weet het dus ook nog steeds niet, maar er is iig ook onder dierenartsen dus nogal wat onduidelijkheid over.

Bedankt! Dat verklaart dan wel dat het voor mij ook nog niet helemaal duidelijk is he

Bladwijzers

Forum Rechten