Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: Toch nog wormen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Toch nog wormen!

Volgens mij is die er niet Monique, niet met en niet zonder gebruik van ontwormmiddel.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wel lekker slordig zeg van de GD, '100', ja WAT inderdaad, 100 eitjes neem ik aan, per gram, gok ik.
    Het woud is veel netter en geeft óók direct advies. Is volgens mij nog goedkoper ook.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    38

We hebben bij ons veulen hetzelfde gehad. Zeer regelmatig ontwormd en toch een ernstige wormbesmetting. Wij hadden ook onderzoek bij de GD laten doen en dus ook geen ontwormadvies erbij (vond het idd ook nog best prijzig!) Heb even de uitslag erbij gepakt en hij had 700 bij (Tricho)strongylus. Bij McMaster wordt de uitslag altijd in EPG (eieren per gram faeces) gegeven als het goed is. Vervolgens contact opgenomen met de DA en ons werd geadviseerd met Strongid P te ontwormen i.p.v. Equimax en dit na 3 weken te herhalen.
    Het klopt inderdaad dat ontwormmiddelen niet/gedeeltelijk werken tegen de geinhibeerde stadia die in de darmwand zitten. Bij een ernstige infectie komen na ontworming vaak veel larven vanuit het slijmvlies in de darmlumen terecht. Dat is ook de reden dat wij na 3 weken weer moesten herhalen en zou mogelijk ook verklaren waarom jouw veulen opeens nog zoveel larven in de mest had.
    Verder werd mij verteld dat je bij veulens onafhankelijk van de uitslag van het wormonderzoek, sowieso toch moet ontwormen, omdat ze ei'k altijd besmet zijn en het bij veulens ook best ernstige gevolgen kan hebben (verstopping e.d.). Het is wel nuttig om te zien met welke wormen het dier evt. besmet is i.v.m. de keuze van de ontworming.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zou zowieso even goed dierenarts advies hierbij vragen (hij is toch nog jong? dan moet je goed oppassen voor spoelwormen inderdaad! pyrantel moet je hiervoor gebruiken)
    maar om je even iets minder ongerust te maken. Bij een paard wat slecht ontwormt is, zijn er veel ingekapselde wormen. Het gevaar hiervan is dat die allemaal in een keer vrij komen in het voorjaar, aan het begin van het "wormseizoen" zeg maar. Aangezien de temperatuur nu in een keer gestegen is, lijkt dat mij de meest voor de hand liggende reden. Als al die wormen in een keer vrij komen, gaat de hele darmwand kapot en kan het paard heel erg ziek worden. Als de besmetting wel meevalt, kan het paard gewoon de darm genereren en komt hij er gewoon goed vanaf. Ik zou in ieder geval hem even goed in de gaten houden, zodat je bij ziekteverschijnselen in kan grijpen, maar dat je nu al die wormen ziet is verder niet abnormaal dus.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Uitslag bloedonderzoek:

alledrie hebben een besmetting van dezelfde worm (strongy nogwattus), maar Dyango het ergst, hij had een fikse besmetting.
    Advies alledrie ontwormen met equest en over 12 weken met iets waarin ivermectine zit. Als ze eerder de wei op gaan, iets eerder ontwormen zodat ze de wei niet meteen besmetten.

Poe poe.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Fijn een update! Op weg naar huis dacht ik: even vragen hoe het is afgelopen, en zie daar. [size=99px]Wauwww, wat focus al kan doen op ruim 200 KM! Waarom lukt het dan niet altijd met Vash ![/size]Equest dus. Dus het feit dat Dyango nog steeds wormen had nádat hij al was ontwormt met een ivermectine (toch?) maakt eigenlijk niet uit voor de behandeling nu?

Hahaha goeie focus Monique!

Nee, de bloedtest geeft alleen maar aan dat ze alledrie ingekapselde exemplaren hebben en dat moet aangepakt worden met equest. Als er uitgekomen exemplaren rondzwerven (en hoogstwaarschijnlijk is dat óók bij alledrie) maakt de equest daar nu meteen korte metten mee.

Dyango is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak dat Pebbles en Enya nu besmet zijn, hij heeft de weide vervuild. De dierenarts zei dat volwassen paarden zo snel na het ontwormen (november jl) eigenlijk geen wormbesmetting kunnen hebben omdat ze weerstand opbouwen gedurende hun leven en dat deze besmetting gekomen moet zijn door Dyango.

Hij raadde wel aan over een maand of drie een keer een mestonderzoek te laten doen.

Het is trouwens wel een duur grapje hoor!
    Net de rekeningen betaald, ik was alles bij elkaar €207,00 kwijt voor 3 paarden.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten