Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: Toch nog wormen!

Toch nog wormen!

In november en december heb ik Dyango 2x ontwormd. Met equimax.
    Hij had toen een grote hoeveelheid veulenwormen (of spoelwormen.. ik zie het verschil niet) in zijn lijf, die nog tot 3 weken na het geven van de spuit bleven afkomen.

Ik dacht dat we het nu wel even gehad hadden.

Tot ik eer- eergisteren ineens in een mesthoop van die kleine rode wormpjes zag zitten. Google vertelde me dat het om bloedwormen ging, zgn strongyliden.
    Ik vroeg me allereerst af; van wie is deze hoop, van Pebbles of Dyango. Daar was ik al vrij snel achter, wéér van Dyango.

Mijn tweede vraag was: als wormen plotseling zichtbaar uit een lijf komen zonder dat er ontwormd is... wat wil dat zeggen?

Wat bij me opkomt (en meteen het afschuwelijkste scenario): er zitten zóveel van die beesten in zijn lijf, dat het daarbinnen te 'crowdy' is en ze het lijf verlaten. Geen idee hoor.. of dat zo is.

Volgens de bijsluiter van equimax moet dit middel ook toereikend zijn voor het aanpakken van strongyliden. Ik heb 2x ontwormd (4 weken na elkaar), dus de ingekapselde exemplaren zouden er dan toch ook uit moeten zijn?

Nu vertelt een sessie googelen me http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html dat ingekapselde strongyliden alleen te verwijderen zijn met moxidectine, terwijl ik dacht met equimax toch goed af te zijn.

Ik heb meteen wat mest opgestuurd naar Het Woud, voor onderzoek. Ik heb daar nog geen uitslag van binnen, maar blijf het wel vreemd vinden dat hij nu een paar weken na het ontwormen wéér wormen heeft! Terwijl ze nauwelijks op wei staan en áls ze er staan, is het een wei die 2x daags uitgemest wordt.

Ik kan bijna niet anders dan geloven dat deze exemplaren al in hem moeten hebben gezeten en de equimax niet goed zijn werk heeft gedaan

Gewoon balen dit! Bij al mijn andere paarden hoef ik nauwelijks aan wormbestrijding te doen, omdat ik het door schone weides zo goed onder controle kan houden. Hoe kan dit nu dan toch bij Dyango zo anders zijn?

Re: Toch nog wormen!

Hi,

Het kan zijn dat je hem te weinig ontwormingsmiddel geeft.

Verder zijn wormen moeilijk te bestrijden als de ontworming vanaf het veulen zijn niet goed is gebeurd. Overleg met je dierenarts welk middel toereikend is. Ik weet van een recentelijk geval dat 3x ontwormen met een speciaal middel (alleen via DA te krijgen voor zover ik weet) afdoende was. Ook na weken kwamen er nog wormen mee met de ontlasting.

Als je wil weten of hij wordt 'opgegeten' of hoe vol de darmen zitten kan je natuurlijk altijd een scopie laten doen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Jeetje Trea baalen zeg, zal wel sprake zijn dan van resistentie of niet. Mischien kunnen ze advies geven Het Woud, daar zullen ze dit soort dingen wel vaker tegenkomen. Wel vervelend dat je hem nu zoveel moet ontwormen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
    Hi,

Het kan zijn dat je hem te weinig ontwormingsmiddel geeft.

Verder zijn wormen moeilijk te bestrijden als de ontworming vanaf het veulen zijn niet goed is gebeurd. Overleg met je dierenarts welk middel toereikend is. Ik weet van een recentelijk geval dat 3x ontwormen met een speciaal middel (alleen via DA te krijgen voor zover ik weet) afdoende was. Ook na weken kwamen er nog wormen mee met de ontlasting.

Als je wil weten of hij wordt 'opgegeten' of hoe vol de darmen zitten kan je natuurlijk altijd een scopie laten doen.

Gwen
    O ja, misschien was het niet duidelijk of heb je het niet gelezen in zijn dagboek.
    Ik heb Dyango vorige 2x ontwormd voor 700 kg (eerste keer per ongeluk, tweede keer op advies van DA. Hij zei ook dat Equimax prima was)
    Hij is altijd volgens schema ontwormd geweest zijn eerste levensjaar (iedere 6 weken), maar blijkt wel op 'vuile' weides te hebben gestaan. (Teveel paarden, te lang op hetzelfde stuk grond, mest laten liggen).

Bedankt voor je advies Gwen. Een scopie lijkt me heel ingrijpend op deze leeftijd en wil ik nog niet aan denken.

Ja Janneke, ik vind het heel vervelend dat ik zoveel chemische troep in zijn lijf moet duwen nu. Ik wacht uiteraard even het advies van Het Woud af. Volgens mij geven ze ook advies waarméé je moet ontwormen (dat weet ik niet zeker, al mijn eerdere instuurselen waren negatief) Ik was wel benieuwd naar andere ervaringen hiermee (omdat ik ze verder helemaal niet heb wb wormen)

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Oh wat vervelend. Het paard van mijn zus had het ook, terwijl hij vaak genoeg, met een hele spuit eraquell werd ontwormd. Dat zou afdoende moeten zijn. Totdat hij dus 3 keer koliek kreeg ervan.

Ik zou je dierenarts vragen. Er is ook een mogelijkheid tot rechtstreeks in het bloed ontwormen. Zeker bij jonge paarden die regelmatig wormen hebben is het slim. Bloedwormen kunnen zulke nare gevolgen met zich meebrengen.

Hi,

Ik had inderdaad niet gelezen hoe, met wat en voor hoeveel kilo hij ontwormt is. Als ik het zo bekijk dan denk ik dat er sprake is van resistentie waardoor de wormen niet doodgaan, maar hoogstens verzwakken wanneer je met de gangbare middelen ontwormt. Overleg met je DA lijkt me echt het beste. Die hebben meer mogelijkheden dan wat regulier in de handel is.

Een scopie is voor ieder paard ingrijpend. Het lijkt mij dat het paard wel een sedatie krijgt. Mochten er echt heel veel wormen af komen dan zou ik het toch overwegen. Dan heb je een indruk of er schade is, en zo ja, hoeveel schade er kan zijn.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Geen rechtstreeks antwoord op je vragen (sorry, ben niet genoeg thuis hierin om daar zo antwoord op te kunnen geven en gegoogled heb je zelf ook al), maar wellicht wel een interessante site voor iedereen die meer wil weten over ontwormen:
    http://www.parasietenwijzer.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Met een scopie kom je toch maar in een ministukje van de darm terecht. Denk dat je het advies krijgt hem met Equest te ontwormen (nog geen resitenties voor moxidectine)en wellicht na 14 dagen een nieuw mestmonster moet insturen. Jonge paarden zijn er gewoon erg bevattelijk voor, hoe ouder ze worden hoe beter ze van nature resistenties opbouwen tegen wormen. Ollie en Vash werden exact hetzelfde gehouden en ik stuur al heel wat jaren de mestmonsters naar 't Woud en volg hun adviezen. Vash had áltijd wat, Ollie zelden of nooit. Zat 'm in de leeftijd. Nu wordt het al beter merk ik. Helaas gebruiken veel mensen te veel wormpasta's en gaan de wormen zich ertegen wapenen. Vandaar dat ik ook niet meer op een bepaalde datum standaard ontworm, maar altijd alleen na mestonderzoek als het nodig blijkt. En dan met het middel dat zij adviseren. Er werken daar ook DA's en ze hebben een goede expertise vind ik.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ja Janneke, ik vind het heel vervelend dat ik zoveel chemische troep in zijn lijf moet duwen nu. Ik wacht uiteraard even het advies van Het Woud af. Volgens mij geven ze ook advies waarméé je moet ontwormen (dat weet ik niet zeker, al mijn eerdere instuurselen waren negatief) Ik was wel benieuwd naar andere ervaringen hiermee (omdat ik ze verder helemaal niet heb wb wormen)
    Met advies van Het Woud ga je ver komen hoor, ik heb hen ook al stalen gestuurd van mijn drie paardjes, en raar maar waar ook Amir (toen de nieuwe in de groep) bleek het meeste besmet met allerlei wormen. Bollie had een lichte wormbesmetting en Woepie helemaal geen. Zij hebben toen aangegeven welk ontwormingsmiddel moest gegeven worden en nu stuur ik dus elke 4mndn een uitwerpselstaal op tot ik de wormen van Amir onder controle heb.
    Ook de eigenaar van Amir gaf aan dat hij tijdig (en voldoende) ontwormd werd. Maar zonder controle heb je er dus helemaal geen zicht op.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wel mega vervelend natuurlijk dat die krengen er nóg inzitten na 2 x ontwormen. Helemaal gek als hij daarvoor een aantal keren níet had (lees ik nu). Heel apart. Ben benieuwd wat ze ervan vinden. En of je de andere nu ook weer moet testen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik weet eerlijk gezegd wel waarom die bloedwormen nu pas eruit komen en niet zijn aangepakt door de Equimax . Met Equimax pak je nagenoeg alle wormen, behalve de ingekapselde varianten. Dat zijn dus die bloedwormen. Dat je na Equimax dus nu ineens bloedwormen aantreft, is dus niet zo vreemd. Nadat je alle andere wormen uit zijn lijf hebt gewerkt door middel van de Equimax, was er eindelijk een milieu waarin deze bloedworm zich volop tegoed kan doen en kwamen ze dus massaal uit. Wel iets verzwakt door de Equimax, maar niet dood.

Dat ze dus nu mooi via de mest eruit komen betekent dat er een aardige hoeveelheid van die beesten gehuisd hebben in het ventje. Niet wanhopen nu, maar even gericht het advies van 't Woud opvolgen! In de tussentijd is het van belang om hem wel te voorzien van goed en veel ruwvoer, zodat de darmen vol zitten en optimaal kunnen werken. De meeste wormen voer je dan ook meteen weer een beetje af .

Saar heeft ook ooit bij een verwaarloosd jaarlinghengstje dit aan de hand gehad, ook nadat er flink ontwormd was met ivermectine de andere wormen eruit en enkele weken later krioelde de hopen van de bloedwormen. Dat beestje is toen op advies van de DA op lucerne, hooi en wat slobber met lijnzaad gezet, om zijn darmen te ondersteunen. Daarnaast is hij een paar keer fiks ontwormd met een bepaald middel en toen was het over, nooit meer last gehad. Ook dit paardje was daarvoor nauwelijks goed ontwormd en had waarschijnlijk daardoor een invasie aan ingekapseld gespuis in zijn lijf...

Waarmee je nu zou moeten behandelen weet ik niet meer, ik dat dat Saar toen met fenbendazole aan de gang moest, maar nogmaals... zeker weten doe ik dat niet. Wel weet ik dat 't Woud kijkt naar wat het effectiefste is voor de wormen die hij nu heeft en dat advies zou ik dan ook volgen.
    Beterschap voor 't manneke!!!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Jossie, die ingekapselde vormen.....mis je die dan niet als je een mestmonster neemt? Oftewel: dat je een negatief wormadvies krijgt en dan alsnog je paard mogelijk vol zit met ingekapselde griezels??

Ja, dat vroeg ik me ook af Jossie.

Begrijp ik dus goed dat die beesten uit hun kapsels zijn gekomen nadat (en ómdat) de darmen vrijgemaakt waren van (alle andere) wormen?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

In principe mis je die ingekapselde gevallen dus bij een mestmonster, dat klopt. Dat staat ook ergens op de site van 't Woud . Vandaar dat ik dus ook nooit zou beginnen aan mestmonsters als basis voor je al dan niet ontwormen, als je vóór die tijd al niet geruime tijd aan het ontwormen geweest bent met een middel wat ook de ingekapselde wormen aanpakt. Voorbeeld: Kate heeft 2 jaar lang altijd Equest gekregen, altijd iets teveel en is dus 2 jaar lang ontwormd voor alle wormen, inclusief bloedwormen in hun kapsels. Ik durfde het bij haar (en dus ook Wick met hetzelfde schema) dus wel aan om ze na die 2 jaar alleen na advies op basis van het mestmonster te ontwormen.

Vaak zie je dat paarden met wormen (zowel de gewone als ingekapselde) die ineens goed ontwormd worden, massaal de gewone wormen uitscheiden. Dat hoort ook zo, alleen die ingekapselde krengen zijn er dus nog steeds als er niet met moxidectine is ontwormd! Paarden met wormen hoeven niet ziek te zijn, maar wel is het zo dat als ze ineens ontdaan worden van alle gewone wormen er op de een of andere manier massaal de ingekapselde vrijkomen. Hoe dat precies werkt weet ik niet, wel heb ik dit al vaker gehoord en gezien.

Vervelend is het wel natuurlijk, maar aan de andere kant is het ook zo dat als ze ineens wel die bloedwormen uitscheiden, er minder ingekapseld zitten en er bovendien dan vaak wel gericht tegen ingekapselde wormen ontwormd wordt. En je er dus na behandeling zo goed als vanaf bent . Want echt vrij van wormen ben je volgens mij nooit, ook niet bij een goed mestmonster.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Want echt vrij van wormen ben je volgens mij nooit, ook niet bij een goed mestmonster.[/
    quote]

Mijn DA heeft me ook gezegd niet de illusie te hebben dat je je paarden ooit wormvrij kunt krijgen. Paarden hebben altijd een lichte besmetting. Het is zo dat met een mestonderzoek je een telling kunt hebben waaruit lijkt alsof je paard wormvrij is, maar in werkelijkheid geeft dit een vertekent beeld.
    Zo laat ik ook halfjaarlijks een bloedonderzoek uitvoeren om na te gaan of alles ok is.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten