In november en december heb ik Dyango 2x ontwormd. Met equimax.
Hij had toen een grote hoeveelheid veulenwormen (of spoelwormen.. ik zie het verschil niet) in zijn lijf, die nog tot 3 weken na het geven van de spuit bleven afkomen.
Ik dacht dat we het nu wel even gehad hadden.
Tot ik eer- eergisteren ineens in een mesthoop van die kleine rode wormpjes zag zitten. Google vertelde me dat het om bloedwormen ging, zgn strongyliden.
Ik vroeg me allereerst af; van wie is deze hoop, van Pebbles of Dyango. Daar was ik al vrij snel achter, wéér van Dyango.
Mijn tweede vraag was: als wormen plotseling zichtbaar uit een lijf komen zonder dat er ontwormd is... wat wil dat zeggen?
Wat bij me opkomt (en meteen het afschuwelijkste scenario): er zitten zóveel van die beesten in zijn lijf, dat het daarbinnen te 'crowdy' is en ze het lijf verlaten. Geen idee hoor.. of dat zo is.
Volgens de bijsluiter van equimax moet dit middel ook toereikend zijn voor het aanpakken van strongyliden. Ik heb 2x ontwormd (4 weken na elkaar), dus de ingekapselde exemplaren zouden er dan toch ook uit moeten zijn?
Nu vertelt een sessie googelen me http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html dat ingekapselde strongyliden alleen te verwijderen zijn met moxidectine, terwijl ik dacht met equimax toch goed af te zijn.
Ik heb meteen wat mest opgestuurd naar Het Woud, voor onderzoek. Ik heb daar nog geen uitslag van binnen, maar blijf het wel vreemd vinden dat hij nu een paar weken na het ontwormen wéér wormen heeft! Terwijl ze nauwelijks op wei staan en áls ze er staan, is het een wei die 2x daags uitgemest wordt.
Ik kan bijna niet anders dan geloven dat deze exemplaren al in hem moeten hebben gezeten en de equimax niet goed zijn werk heeft gedaan![]()
Gewoon balen dit! Bij al mijn andere paarden hoef ik nauwelijks aan wormbestrijding te doen, omdat ik het door schone weides zo goed onder controle kan houden. Hoe kan dit nu dan toch bij Dyango zo anders zijn?
Bladwijzers