Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: Toch nog wormen!

Re: Toch nog wormen!

Mmmmm, om het nog ingewikkelder te maken.... speolwormen zijn vaak resistent voor ivermectine en reageren alleen op een spuit met pyrantel..... het levende bewijs hiervan heb ik op mijn erf.... 2 zeer strict ontwormde veulens die TOCH spoelwormen hadden.

DA schreef pyrantel voor. Schijnt veel voor te komen.

Sterkte met de knul..... rotwormen!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Op de uitslag staat dan ook iets van <50 als laagste waarde en dan krijg je meestal alleen een tijdstip door wanneer je weer een mestonderzoek moet uitvoeren. Vash en Ollie werden idd gelukkig wel een aantal jaren standaard ontwormt, tot hij 5 was. En daarna altijd alleen als het mestmonster het aangaf (wat het eigenlijk altijd wel deed bij hem). Zou dus aan de safe side zitten dan. Misschien toch voor het weideseizoen begint een keer een Equest erin.....zal het volgende keer eens vragen (moet weer in mrt/apr mest insturen).
    Thanks Jossie, was weer nuttige info van je!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Wat een vervelende situatie!
    Mijn DA raadde aan om in december/januari met Pramox te ontwormen, dat schijnt een geheel complete kuur te zijn, ook tegen bloedwormen.
    Ingekapselde bloedwormen kunnen inderdaad niet goed aangetoont worden bij een mestonderzoek. Mijn DA adviseerde om eens in de 3 maanden een mestmonster in te sturen en n.a.v. de uitslag wel/niet te ontwormen. Ook minimaal één keer per jaar een bloedonderzoek laten doen i.v.m. de ingekapselde gevallen.
    Zou inderdaad even de DA bellen om een plan van aanpak te bespreken. Succes!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

hoi trea!

Mijn mini appaloosa van bijna 2 heeft precies hetzelfde gehad!
    De dierenarts heeft haar 1 maal in haar spieren ingespoten. Ze was toen zo ziek dat ik zelf helemaal overstuur was, maar ik weet wel dat het daarmee dan in het hele lijf komt, of het nu ook in het bloed komt weet ik niet 100% meer dus, maar in ieder geval wel in het hele lijf. Veel beter dus dan alleen via de mond ontwormen, bij een ernstige besmetting dus.

Er kwamen toen ook nog heel lang wormen uit en later ook weer. Dat zijn inderdaad de ingekapselde wormen. Ik doe niet meer aan t Woud, want van hun hoefde ik niet te ontwormen en heb ik dat dus ook een tijdje niet gedaan. En ik zeg nog steeds: had ik het maar wel gedaan!

Toen ik zelf een vermoeden had dat het toch nodig was heb ik haar ontwormd met equimax, ook ik dacht dat dat genoeg zou zijn dan, maar na een paar weken kwamen er ineens weer wormen.

In die tijd dat ik aan het uitzoeken was hoe ik hier nu vanaf ging komen etc werd ze ernstig ziek.

Toen heeft de DA dus ingespoten in de spieren en daarna moest ik zelf na 1 week weer ontwormen, dan na 3 weken en daarna na 8 weken. Sindsdien geen last meer van gehad.

Met moxidectine krijg je inderdaad de ingekapselde wormen ook weg, maar dan moet wel best eerst al de rest eruit zijn en daar ben je nu eigenlijk dus al mee bezig

Weet je trea, we willen hier allemaal meer dan het beste voor onze paarden, maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Je kunt nog zo hard het beste en het natuurlijkste willen, maar ZO schadelijk zijn wormenkuren nou ook weer niet. Wormen worden zeker wel resistent, maar blijkbaar gaat t soms dus ook mis.. En daarom heb ik er nu persoonlijk voor gekozen om toch gewoon om de zoveel weken te ontwormen.

Bij mij kwam er bij de wormbesmetting nog salmonella bij ook, wat het arme beesje bijna fataal is geworden. Zoiets wil ik nooit meer maken en zeker: ik hoop dat zij dat nooit meer mee hoeft te maken. Maar goed, vandaar dus mijn beslissing om toch om de zoveel weken te ontwormen.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga mijn DA eens bellen voor een bloedonderzoek. Wordt toch tamelijk ongerust van alle berichten.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Dat zou ik ook doen Trea. Raissa heeft ooit een heel erge besmetting gehad van bloedwormen. Ik stond toen nog op een manege en daar werden de paarden allemaal door de manege DA ontwormd. We moesten <wel betalen, maar achteraf gezien denk ik niet dat er veel ontwormd werd.

Ik ben daar vertrokken en 2 weken later is Raissa heel erg ziek geworden. Ze had ongelooflijke diarree en koorts en kon bijna niet meer recht lopen. Ze wankelde gewoon!!! DA laten komen en een gigantische besmetting van bloedwormen, waardoor de darmen worden aangetast. Raissa was toen al 7, dus die ontwormingen in de manege, als ik er later over terugdenk, dat zal wel niet gedaan zijn.

Gelukkig heb ik sindsdien veel bijgeleerd, maar Raissa had toen wel kunnen sterven, als ik er de DA niet had bijgehaald.

Ik wil je niet bang maken, maar bloedwormen kunnen wel serieuze gevolgen hebben.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Vrijdagmiddag komt de DA bloed afnemen. Ik laat ze maar gelijk alledrie nakijken, ben nu toch ook wel erg benieuwd hoe het wormenbestand bij hén is

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hoe is het advies van het woud?
    "Dromen komen uit..."

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Hoe is het advies van het woud?
    Hij is op alles negatief, behalve bij Trychostrongylus/Strongy Mc Master staat: 100

Verder staat er op de brief NIETS.

Nu weet ik als leek dus niet wat dat betekent. !00?? 100 wat? Is dat veel, weinig? Waarmee moet ik ontwormen dan?
    Stom bedrijf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Brief? Ik krijg altijd een mail, mét de uitslag in de PDF bestandje waarin ook het ontwormadvies. Mail ze even, ik heb ook wel 's avonds de uitslag gemaild gekregen. Dit lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan. Zat je nét niet op te wachten verdorie.
    De worm die je daar beschrijft heb ik nog nooit op mijn uitslag formulier gehad. Bijvoorbeeld (zo ziet het er meestal uit, soms de Strongyluswaarde hoger):

Ollie
    Aarsmade (Oxyuris)< 50 Eitjes per gram
    Lintworm (Anaplocephala)< 50 Eitjes per gram
    Spoelworm (Parascaris)< 50 Eitjes per gram
    Veulenworm (Strongyloides)< 50 Eitjes per gram
    Strongylus (Bloedwormen)< 50 Eitjes per gram

Ollie heeft een negatief mestonderzoek. Het is al een tijdje terug dat Ollie niet is ontwormd. Misschien verstandig mede op grond van haar toestand om eens te behandelen met moxidectine en praziquantel (Euqest pramox)
    Voor Ollie adviseer ik een volgend mestonderzoek maart/april 2009.
    Succes en beterschap met Ollie

Nah wat raar zeg!

Ik kreeg deze brief:

Schiet mij maar lek dan.

O wacht eens... dit is de GD.
    Is volgens mij iets anders dan waar jullie hem opsturen dan?

Ik had deze mestonderzoeken nog liggen. Heb er ooit een stuk of 6 cadedau gekregen bij aankoop van een natuurlijk worm bestrijdingsmiddel.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Maar waar die "100" voor staat kan je nergens vinden?? Dat is toch wonderlijk. Had je de wormpjes er ook bij in het buisje gestopt? Zijn ze blind???

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Maar waar die "100" voor staat kan je nergens vinden?? Dat is toch wonderlijk. Had je de wormpjes er ook bij in het buisje gestopt? Zijn ze blind???
    Ik had er 7 extra wormpjes ingeduwd (voor het geval ik nét een stukje zonder zou hebben gepakt). Meer dan dát staat er niet op de brief. Wel een tel. nr. Misschien morgen eens bellen?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

nouja....het is geloof ik een wormEItelling. De bloedwormlarfjes schijnen geen eitjes te leggen. De mannelijk worm ook niet. Kijk een op de site van Het Woud, bij de FAQ's. Misschien vind je daar nog iets waar je wat aan hebt voor de nacht invalt.... .
    Je zou toch denken dat als ze wormen zíen, dat ze je dan toch iets adviseren.
    Vond het op zich wonderlijk dat ze bij Ollie nu toch een ontworming adviseerden. Een eitelling geeft dus geen 100% garantie. Ze houden daar bij hoe lang geleden je ontwormt hebt, alles gaat in de database. Ollie was in augustus 2007 (!) voor het laatst ontwormt. Ik denk dus: voortaan sowieso eens per jaar, denk ik november een equest pramox erin. Voor de veiligheid. Zal het eens aan ze vragen.
    Vind het zorgelijk.....aan de ene kant promoten ze de eitellingen om niet overbodig te ontwormen en resistentie tegen te gaan, maar dan moet er wel een methode komen waarmee je zéker weet dat je veilig bent!

Bladwijzers

Forum Rechten