Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: leren paarden ook onderling van elkaar?

Re: leren paarden ook onderling van elkaar?

Els... er staat [size=99px]ONZE[/size] tinkers.
    Conclusie is op basis van ervaring gedurende de afgelopen 9 jaar. Meerdere keren zijn paarden toegevoegd (logé's, gasten) en het IS gewoon zo. RB- paarden worden opgejaagd (Pebbles, Troy, Kvika), LB paarden nieuwsgierig benaderd door Enya (Poca, Amy)

Pebbles krijgt nu meer "klaar" omdat ze anders van karakter is dan een paar jaar geleden. Volwassener, kalmer, meer LB, meer confident.. give it a name.

Misschien kort door de bocht, helaas kan ik er niets anders van maken. Waarneming was een feit. (Zonder borrel op)

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Waarneming was een feit. (Zonder borrel op)
    Waarneming is een waarneming. Iedereen neemt ook anders waar. Iedereen heeft andere zintuigen, een andere achtergrond welke meespeelt in de ervaring van een waarneming.

feit (volgens het woordenboek) = een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat, ofwel zintuiglijk kan worden waargenomen hetzij instrumenteel gemeten. Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden (wetenschappelijke methode). Echter, de waarneming zelf is altijd subjectief en afhankelijk van persoonsgebonden factoren, zoals perspectief, voorkeur, nauwkeurigheid, tijdigheid, compleetheid en omstandigheden. (Bron, wikipedia)

Net zo min als dat het een feit is dat er RB en LB paarden bestaan Dat is een mening van iemand gebaseerd op zijn ervaringen. Die mening is vervolgens overgenomen en als 'feit' aangenomen door verscheidene volgelingen
    Ik deel deze mening bijvoorbeeld niet.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Even terug naar het onderwerp: leren RB paarden van LB paarden (of ze nu bestaan of niet )
    Ik heb hier wel een praktijkgevalletje aan de hand wat dat betreft:
    Shanna was altijd prima uit te laden uit een trailer. Bleef netjes wachten en zou NOOIT duwen tegen de stang. Maar na menige malen vervoerd te zijn in gezelschap van Sky (LBi), die elke rit weer probeerde de stang krom te buigen met zijn kont, was Shanna ineens 2 maanden lang niet meer normaal te vervoeren, zonder dat ze tegen de stang aan duwde.
    Het verschil was alleen dat Sky die deed in een leftbrained mood, terwijl Shanna dit in een soort paniek begon te doen. Dit gedrag begon pas nadat Sky weer terug was in Enschede.
    Shanna intepreteerde Sky's gedrag waarschijnlijk als: als de klep open moet, dan moet je er zo snel mogelijk uit, want anders gebeurd er iets verschrikkelijks. Terwijl Sky het eerste deel van de zin wel zo zag, maar vooral duwde uit boosheid. Ze heeft wél sky's les geleerd, maar de bijbehorende emotie dus niet overgenomen

Aangemeld
    Apr 2004

Als Sky dit vanuit boosheid deed wel. Agressie (boosheid) kan echter ook een uiting van angst zijn. Zo worden angstige honden bijv. vaak agressief omdat ze leren dat dit effectief is om het 'angstige' (object, persoon, situatie) weg te werken. Ik zou niet te snel concluderen dat Sky het niet als angst ervaart. Bij angst kunnen ook feromonen vrijkomen die Shanna dus weer oppikt. Dit lijkt mij persoonlijk logischer dan dat ze van een niet angstig paard leert dat 'klep open' eng is?

Ik zat ook nog te denken (naar aanleiding van wat Parelli zegt op savvy dvd van januari, trailerloading by horsenality), zou het zo kunnen zijn dat LB paarden de Rightbrainers meer "achter de vodden" zitten omdat ze het idee hebben dat ze dit gedrag willen of moeten ombuigen?

Tijdens het spelen met een paard dat RB-ex. behaviour vertoont zegt Linda als vertaling: "Pat's trying to break the pattern. That's basiclly like what an another horse would do is a kick or a bite to get that horse to snap out of it"

Nacino: wikipedia is geen betrouwbare bron.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Als Sky dit vanuit boosheid deed wel. Agressie (boosheid) kan echter ook een uiting van angst zijn. Zo worden angstige honden bijv. vaak agressief omdat ze leren dat dit effectief is om het 'angstige' (object, persoon, situatie) weg te werken. Ik zou niet te snel concluderen dat Sky het niet als angst ervaart. Bij angst kunnen ook feromonen vrijkomen die Shanna dus weer oppikt. Dit lijkt mij persoonlijk logischer dan dat ze van een niet angstig paard leert dat 'klep open' eng is?
    Hmmm, interesting!
    Vooral omdat hij WEL duidelijk agressie toont tijdens momenten dat hij onzeker is (bijten bij stressvolle situatie, terwijl hij voor de rest kalm blijft). Ik zal er volgende keer op letten of hij in de trailer ook gaat bijten en HOE hij precies is op zo'n moment. Ik heb het altijd direct als boosheid gezien, omdat hij verder zo kalm en nadenkend is als anders, maar dat is hij ook als hij in de schijwerpers staat...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004

@Eef: Lijkt me goed om eens naar te kijken bij Sky!!
    Ik moet daar bij Nacino ook wel eens op letten hoor, van de spanning (iets niet begrijpen bijv.) kan hij vrij agressief worden. Dit afstraffen werkt dan ook averechts. Ik moet juist iets doen om de spanning af te laten vloeien. Stapje terug en de 'boosheid' negeren.

@Trea: Is nogal een antwoord waar niemand iets mee kan. Om je van verdere discussie af te kunnen maken? (ik wil rustig ook nog defenities van 'feit' voor je uit de van Dalen etc. halen maar dat lijkt me nogal overdreven, en in hoeverre kan de de van Dalen vertrouwen natuurlijk?? ).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino

@Trea: Is nogal een antwoord waar niemand iets mee kan. Om je van verdere discussie af te kunnen maken? (ik wil rustig ook nog defenities van 'feit' voor je uit de van Dalen etc. halen maar dat lijkt me nogal overdreven, en in hoeverre kan de de van Dalen vertrouwen natuurlijk?? ).
    Hahahaha sjonge..
    Nee, ik wil niet van 'de discussie' af. Maar ik vind het zo lachen dat jij mijn quote zo compleet anders leest, en vervolgens gaat schermen met woordenboeken en wikipedia (mijn dochter mag voor haar werkstukken Wikipedia nooit als bron nemen.. daarom vond ik het zo frappant dat jij dat wel doet, en daarom stond die smilie erachter ) om 1 woordje uit een quote.. Waarom? Ik vind het erg raar.
    Mijn waarneming was een feit. Ik had geen borrel op (dat was ook een feit). Of ik hetgeen ik waarnam ook goed geinterpreteerd heb? Dat weet ik niet. Maar jij ook niet en Els ook niet, want jullie hebben niet mee staan kijken.

Aangemeld
    Apr 2004

Wikipedia is idd niet de meest betrouwbare bron, maar wel de enige die ik bij de hand heb als ik op mn pc zit
    Je waarneming was uiteraard een feit (tenzij je een fatamorgana zag of droomde ) maar het gaat hier om de interpretatie van je waarneming. Wilde alleen duidelijk maken dat die afhangt van een hele boel randfactoren en dat jou interpretatie niet persé de feitelijke waarheid hoeft te zijn. That's all!

Wederom een bewijs dat dingen soms inderdaad gewoon eenvoudig zijn.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten