Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Rainrot hoe begint het???

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Rainrot hoe begint het???

Hallo

Ik zit mij af te vragen of whoopie mischien last kan hebben van rainrot.
    Ze heeft al langere tijd dat ik af en toe harde kleine plekjes op haar huid kan voelen die je dan weg kunt krabben , maar verder was er weinig te zien.
    Nu heeft ze een drietal kale kleine plekjes op de kont wat eigenlijk geen bijtplekken kunnen zijn, je ziet de witte huid, ik zie geen pus oid. Ze heeft ook jeuk op de achterhand.

Weet iemand of dit toch rainrot kan zijn, Whoopie staat veel buiten.

Al vast bedankt voor het meedenken,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Rainrot hoe begint het???

Janneke, morgen even heel goed kijken!! Als je toch donkergele dingetjes vind, durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat het rainrot is.

Wassen met betadine! Anders wordt de plek groter.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je Hester, ik ga nog eens goed kijken maar heb tot nu toe geen nattigheid of iets geels gezien op die plaatsen.
    Ga het voor de zekerheid toch even wassen met betadine, en ik denk dat ik ook rozenbottels ga kopen voor een energieboost.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Dank je Hester, ik ga nog eens goed kijken maar heb tot nu toe geen nattigheid of iets geels gezien op die plaatsen.
    Ga het voor de zekerheid toch even wassen met betadine, en ik denk dat ik ook rozenbottels ga kopen voor een energieboost.
    Goed kijken hoor. Als je met je vinger even een schraapsel erafpulkt, zie je snel genoeg of er iets geligs meekomt. Dat is dus pus. Geen natte kledder, maar piepkleine zoutachtige korreltjes kunnen erook bijzitten. Dat is veroorzaakt door een bacterie.

Rozenbottel verhoogt de weerstand. Ik heb het samen met echinaeforce druppels gegeven.
    Volgens Andor moest ik de druppels nog een poosje geven, maar zijn weerstand was wel opgekrikd!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

hè Whoopie....nou dát weer! Ik schrijf niet veel hier, maar lees trouw hoor!
    In pricipe hoort de huid mooi afgesloten te zijn. Dus als je wondjes hebt met korstjes, bij Vash waren ze ongeveer een halve tot 1 cm in doorsnee, dan kan dat idd rainrot zijn. Maar dan moet er wel een vochtig plekje onderzitten. Nattig of pussig. Aan het korstje vast of op de kale huid. Je kijkt op de roze huid. Het bovenste laagje is stuk. Bij een normaal korstje wat loskomt is de huis meestal al bijna heel. Bij rainrot is het open. Betadine erop. Bij Vash waren het véééél plekken en hij heeft AB gekregen.
    Sterkte ermee!

Hoe krijgen ze dit??

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Als ze toto op de huid nat worden dan wordt de huid week. Bacteriën die normaalgesproken óp de huid zitten, kunnen dan naar binnenkruipen en gaan daar zitten prutten. De huid gaat er dan met korstje en al af en dan zit er een roze gat onder.
    Kan komen doordat paarden met een niet goed sluitende vacht vaak en lang in de regen staan, of als er door modder en prut de vacht niet goed kan drogen, vaak is er ook sprake van wat lage weerstand om wat voor reden dan ook. Daardoor een wat minder goed functionerende vacht en dan verweking van de huid.
    Aanvullingen/correcties welkom!

Ok dankje lila. ik vind zulke dingen wel prettig om te weten

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Als ze toto op de huid nat worden dan wordt de huid week. Bacteriën die normaalgesproken óp de huid zitten, kunnen dan naar binnenkruipen en gaan daar zitten prutten. De huid gaat er dan met korstje en al af en dan zit er een roze gat onder.
    Kan komen doordat paarden met een niet goed sluitende vacht vaak en lang in de regen staan, of als er door modder en prut de vacht niet goed kan drogen, vaak is er ook sprake van wat lage weerstand om wat voor reden dan ook. Daardoor een wat minder goed functionerende vacht en dan verweking van de huid.
    Aanvullingen/correcties welkom!
    Het ene paard heeft er wel last van en de ander niet. Het zijn lichaamseigen bacterien, vertelde de DA mij.
    Andor kreeg het in september, toen het al 3 weken kurkdroog was. Hij was echter wel de 5e patient van de DA, die week! Waarschijnlijk toch door de dauw van de morgen.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zal deze week even fotos maken, kan best zijn dat het geen rainrot is hoor, Whoopie kan wel binnen staan als ze wil.
    Maar met de vorst lekte het van het dak ivm condens (is inmiddels geisoleerd), en toen stond ze in de drup te eten, ze staat dan vast en kan niet weglopen. Maar dat is eigenlijk maar een paar keer geweest. Ze heeft verder een mooie wintervacht, nooit koud eigenlijk.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Klinkt verdacht hetzelfde als wat Aramis had vorige winter en de winter daarvoor.
    Volgens onze DA was het natte exceem maar ik denk dat dit hetzelfde is als rainrot. (alleen kende de DA het niet onder dat woord)
    (zal ik even kijken of ik er nog foto's van heb?)

Dit jaar gelukkig nergens last van gehad.

Janneke, ik merkte wel dat eens we begonnen te behandelen er snel vooruit gang was.
    Ik moest er gewoon isobetadine (das waarschijnlijk hetzelfde als wat jullie betadine noemen) opsmeren. Ook zorgen dat de huid rondom de natte wondjes goed schoon is. Ik moest rondom het wondje de haren wat weg scheren. En dan elke dag betadine erop, dan droogt het mooi uit en kan het genezen.

Ik gebruikte zalf maar je hebt betadine ook in een vloeibare vorm dacht ik.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zo zag het er toen bij Aramis idd ook uit, maar volgens mij dacht je DA idd van niet?
    Je hebt de betadine ook in druppelflesjes of in een scrub, daarmee kan je tegelijk wassen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

het kan ook schimmel zijn misschien, het kan soms nogal op elkaar lijken in het begin stadium en schimmel kan heel snel gaan, maar kan ook een hele tijd maar bij een paar plekjes blijven. Even googlelen op ringworm (=schimmel) anders..

het is maar dat we ons niet blindstaren op rainrot en dat het toch wat anders is haha, je weet het nooit

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

De plekjes worden niet erger, ik denk echt dat het geen rainrot is, er is 1 plekje wat niet helemaal schoon is maar ik denk dat dat ergens anders door komt, ga het morgen weer even uitwassen met scrub, en betadine erop.
    De andere 2 plekjes zien er alleen maar schoon uit eigenlijk.
    Ik had mijn fototoestel meegenomen, maar mijn kaart was vol ...dus, geen pica.s.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten