Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Over een bit of geen bit.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Over een bit of geen bit.

Na het topic over 'verzameling alleen mogelijk met kandare' is dit misschien een leuk artikel om te lezen. Het zegt niet wat nu wel goed is of wat niet. Er staat ook niet of het nu inderdaad alleen mogelijk is om je paard te verzamelen met kandare of niet.

Dat zullen we allemaal voor ons zelf moeten uitmaken waarschijnlijk.
    Ik hoop zelf zonder bit ooit ver te kunnen komen. Mijn enige echte vereiste is dat het steeds leuk moet blijven voor zowel Aramis als mij.

Dit artikel is geschreven door mijn lesgeefster.
    http://www.paardentips.com/artikelen...onder_bit.html

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: Over een bit of geen bit.

Ik heb het ook gelezen en vond het wel een goed artikel, vooral de laatste alinea is echt iets waar ik het 100% mee eens ben!

Kort maar krachtig uiteen gezet waar de wel/geen bit-discussie om gaat. Goed en helder geschreven vind ik.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

mooi verwoord wat veel mensen vinden en.... en evenveel niet

Ik ben het alvast met haar eens

Toch spijtig voor de bit fabricanten
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2008

hoezo spijtig voor de bit fabricanten?
    ze zegt toch dat het bit prima kan, en in principe helemaal niet verkeerd is.. dus waarom zouden mensen dan geen bit meer kopen? academische ruiters en noem maar op gebruiken ook nog steeds het bit.. dus mensen zullen nog steeds het bit blijven kopen..
    het kan natuurlijk ook zonder en dat is eigenlijk net zo goed..
    het gaat niet om het voorwerp zelf, maar hoe het gebruikt wordt!

Dat is nu helemaal mijn mening! Kijken naar ruiter en paard en niet naar een modetrent...
    5 tot en met 8 augustus; "PaardenDrum"

Ik zou bitloos rijden toch geen modetrend willen noemen hoor. Alleen omdat het nu pas een beetje begint door te dringen dat je ook prima zonder bit kunt rijden, en dat in veel gevallen ook aan te raden is zelfs. Vroeger dacht gewoon niemand erover na. Een paard had een bit in, punt uit. En na een aantal jaren hadden ze een mond van beton en ging er een scherper bit in. Hopelijk blijven mensen er nu over nadenken en kiezen ze niet automatisch voor de makkelijkste weg (al dan niet onder het mom van 'academische rijkunst').
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsies5
    ze zegt toch dat het bit prima kan, en in principe helemaal niet verkeerd is.. dus waarom zouden mensen dan geen bit meer kopen? academische ruiters en noem maar op gebruiken ook nog steeds het bit.. dus mensen zullen nog steeds het bit blijven kopen..
    ik bedoel gewoon altijd maar nieuwe modeletjes uitvinden, niet dat mensen geen bit meer moeten kopen. Het wordt toch al gezegd vroeger een rek met een stang, enkele trensjes misschien in 3 materialen en 5 maten. Nu een rek met 100 verschillende bitten in 20 materialen en 50 uitvoeringen, misschien allemaal niet nodig?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Waar de kennis kunde van de ruiter ophoudt begint de techniek....

Geldt m.i. voor zowel bit als bitloos.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Ik zou bitloos rijden toch geen modetrend willen noemen hoor. Alleen omdat het nu pas een beetje begint door te dringen dat je ook prima zonder bit kunt rijden, en dat in veel gevallen ook aan te raden is zelfs. Vroeger dacht gewoon niemand erover na. Een paard had een bit in, punt uit. En na een aantal jaren hadden ze een mond van beton en ging er een scherper bit in. Hopelijk blijven mensen er nu over nadenken en kiezen ze niet automatisch voor de makkelijkste weg (al dan niet onder het mom van 'academische rijkunst').
    Ik vind het een echte modetrent. Iedereen wil ineens bitloos, want dat is dan beter... Er wordt niet gekeken naar ruiter, paard of niveau van africhting/ training of rijden... Ik ben het helemaal eens met Gwenny, waar de rijkunst ophoudt, begint inderdaad het werk van de zadelmaker. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, met of zonder bit Ik zou zeggen, niet meteen aan bitloos of bit denken, maar je eerst afvragen of je überhaupt wel teugels kan vasthouden in een licht contact om aanleuning te stimuleren...
    5 tot en met 8 augustus; "PaardenDrum"

Als je dat al niet kan, moet je zeker geen bit inhangen.... Kijk eens in de gemiddelde ruitersportwinkel: er hangen rijen en rijen verschillende bitten, om elk mogelijk rij- of gedragsprobleem 'op te lossen'. En hoeveel bitloze optomingen hangen er? Als het een modetrend was, zouden er wel meer te vinden zijn. En zou ik veel meer mensen om mij heen moeten zien die bitloos rijden (ik kom er nooit een tegen...).

Natuurlijk moet je kijken naar het niveau van ruiter en paard. Wat mij betreft betekent dat pas een bit gebruiken als je zeker weet dat je het paard daar geen pijn mee doet, geen schade aanricht en dat het bit ook werkelijk iets toevoegt aan de communicatie.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2008

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsies5
    ik bedoel gewoon altijd maar nieuwe modeletjes uitvinden, niet dat mensen geen bit meer moeten kopen. Het wordt toch al gezegd vroeger een rek met een stang, enkele trensjes misschien in 3 materialen en 5 maten. Nu een rek met 100 verschillende bitten in 20 materialen en 50 uitvoeringen, misschien allemaal niet nodig?
    ow zo,
    dan had ik het even verkeerd begrepen..
    maar ik moet zeggen dat ik ergens ook wel blij ben met al die verschillende bitjes, sowieso de verschillende maten, dan kun je optimale kiezen voor je paard.. en de verschillende materiale, welke ligt je paard het beste? en dat vind ik over het model.. op die manier kun je het je paard zo prettig mogelijk maken, ofja.. dat is dan mijn bedoeling. ik weet wel dat er sommige mensen die denken hoe kan ik het mezelf het makkelijkste maken.. maarja.. dat is natuurlijk niet de bedoelen, paardrijden is gewoon niet makelijk deal with it

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik ben het niet helemaal met alles eens.
    Bijvoorbeeld een quote:
    Het is duidelijk dat een bit een vreemd voorwerp is in de paardenmond. Om die reden zou je kunnen zeggen, dat het er niet in hoort en dat je als je wil rijden, dat maar zonder bit moet doen. Dat is naar mijn mening een prima standpunt.
    Dan kun je wat mij betreft net zo goed zeggen, een ruiter is een vreemd voorwerp, die hoort niet op een paard. Als je wilt rijden dan heeft dat consequenties.

Quote: Als het paard verder gegymnastiseerd is, gaan we over op de “kandare” (stang).
    Is dat verplicht? Bij wedstrijden wel denk ik maar volgens mij kan het ook met een 'gewoon bit'. Weet ik niet zeker hoor, Monty en ik zijn nog niet zover

Nog een quote:
    Met of zonder bit , hangt af van wat je wil doen met je paard. Als je paard tevreden rond gaat, dan is het goed.
    Ik denk dat gymnastiseren hier het toverwoord is. Dat is in mijn ogen het allerbelangrijkste. Zorgen dat je paard jou kan dragen met bolle rug. En dat hij rechtgericht is. Ik merk bij Monty dat dat zonder bit niet gaat. Heb hem heel lang op alleen een halstertouw gereden maar op een gegeven moment negeerde hij dat gewoon of ging er erg tegenin ( uiteraard als je de fases opvoert gaat het wel weer, maar met bit is hij veel fijner te rijden, zoekt aanleuning, is keurig nageefelijk. Is bij Monty ook een deel van zijn dominante gedrag).
    Uiteraard geldt natuurlijk dat je als ruiter zelf verantwoordelijk bent voor het gebruik van het bit en om continu naar jezelf en je paard te kijken of het nog wel werkt maar dat geldt ook voor de andere zaken als zadels e.d.

Bladwijzers

Forum Rechten