Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Hoesten ineens?

Hoesten ineens?

Sinds vorige week hoor ik nicky hoesten.
    eerst dacht ik naja zal gewoon wel kuchje zijn wat ik op dat moment hoorde.
    maar ging ik vandaag handpaarden met haar en bij 2e keer aanspringen in draf kwam er behoorlijke kuch en toen was het even weg en toen we weer stapje nog keer een kuch..

ik vraag me af of ze zelfde als sophie kan hebben (beginnende long onsteking)
    sophie is daarvoor toen behandeld en was toen ook weg.

is er misschien iets wat ik haar kan geven voordat ik direct de dierenarts roep ?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Hoesten ineens?

Ik weet zo niet wat je kunt geven, ik zou zelf voor de zekerheid wel de temperatuur opnemen, als ze dan koorts heeft dan zou ik wel de da erbij vragen.
    Whoopie heeft dit ook wel eens gehad herrinder ik mij nu weer, had toen geen koorts. Ik heb haar toen even ontzien mbt het werk dus alleen stappen , en ze heeft zich na een week of 2 toen weer hersteld.

Mischien kun je iets voor de weerstand geven, mischien euchinacea forte (schrijf het niet goed), ander mensen hier hebben daar mischien meer ervaring mee. PB Antheman anders eventjes.

Sterkte ,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Okee dankje janneke

ik dank misschien aan een vitamine spuit ofz..
    temperatuur kan ik morgen wel is even doen idd, even mams vragen of ik de thermometer mag lenen

Ze is wel heel vrolijk sophie was toen echt ziek niet bereikbaar en gewoon echt sneu en nicky is wel heel actief..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Temperaturen is altijd goed om dan even te doen. Denk eraan dat de temperatuur van paarden vaak net even hoger ligt dan bij ons mensen. Tot 38graden hoef je dus nergens van te schrikken. Als het je te lang duurt is het toch verstandig even de DA te laten kijken, zeker met een ook ziek weidemaatje. Zolang het bij een enkele kuch blijft wacht ik het ook af, tenzij het na twee weken nog niet minder wordt of er klodders taai slijm mee naar buiten worden gekucht. Vraag ook even de weidegenoten er op te letten, want zelf ben je er naar verhouding maar kort én ben je vaak met 'r bezig. De weidegenoten kunnen zien hoe ze is als er niemand is die iets van haar vraagt en dan is ze dus op haar rustigst. Kucht ze dan óók regelmatig, dan zou ik toch even de DA laten luisteren. Soms krijgen ze van het kuchen een zere keel en kuchen dan weer dáárom. Lekker beetje honing op bijv. een wortel verzacht en vinden ze vaak errrrrug lekker! Sterkte!

lila sophie is allang niet meer ziek die heeft dat gehad toen was nicky er nog niet eens.
    En mijn weidegenoten zijn er heel veel marliefst 1 haha dat is eveline. en jan let niet op de paarden.
    normaal ben ik er de hele dag behalve dus door de week dan ben ik op stage.

morgen even aankijken evt wat vitamintjes worteltje en appeltje ofz..
    ga morgen ook even temperaturen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Als je het dan niet goed in de gaten kan (laten) houden, dan is de DA de aangewezen persoon. Ik dacht even dat Sophie het nét had gehad, maar da's dus langer geleden. Hoesten bij paarden is altijd iets om alert op te zijn (en dat ben je gelukkig ook). Slijm dat eenmaal in de bronchiën zit kunnen ze door de lange luchtpijp niet heel gemakkelijk ophoesten. Weet je wat normaliter de temperatuur is van Nicky? Da's handig om te weten, dat kan verschillen (net als bij mensen). Als je weet hoe het normaalgesproken is, dan kan je beter beoordelen of ze verhoging heeft.

Nee heb nicky nog nooit opgemeten met temperatuur...

Sophie heeft het hele tijd terug gehad die had extreem maar dat is helemaal over.
    Ik hou goed in de gaten ik ga vanaf volgende week 's avonds weer heen ze hoest ook in de wei dus hoor het dan gauw genoeg..

ik ben nooit iemand die direct een dierenarts erbij haalt.. daarom vroeg ik evt ook wat ik nog meer kon doen.
    Anders volgende week maar even dierenarts bellen.

Tip als je gaat tempen: Zorg dat je de thermometer goed vast hebt. Paarden hebben namelijk de neiging om de thermometer naar binnen te trekken.
    Verder kan ik geen zinnig woord over het hoesten melden. Jij kent Nicky het beste en kunt denk ik goed inschatten wanneer je de DA erbij moet halen. Maak desnoods aantekeningen om te kijken of er verbetering of verslechtering is.
    Suc6 ermee!

XxX ikke

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

De normale temperatuur van je paard weten is idd zinnig.
    Hou er bij merries echter rekening mee dat die temperatuur (net als bij vrouwen) gedurende de cyclus wel een halve graad kan schommelen!
    Maar idd, tot de 38 zit je goed.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je had het vorig weekend al gezegd en het is mij ook opgevallen dat Nicky in de afgelopen dagen een enkele keer hoestte. Telkens maar 1x of 2x kort achter elkaar op een dag, maar goed, dat is tijdens 1 a 2 uur waarin ik bij de paarden was, dus als ze 20x per dag hoest, hoor ik er nog maar 1 van.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik zou zeker haar temperatuur opmeten en haar de komende dagen goed in de gaten houden. Is het echt een droge kuch of zit er ook wat slijm bij? Als ze binnen enkele dagen nog kucht, zou ik toch een DA laten langs komen.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als het al een week zo is, zou ik de DA bellen. Ik heb zelf veel en niet zo goede ervaring met hoesten en een klein kuchje kan toch een ontsteking betekenen, bijv. van de voorste luchtwegen.

zou er zeker een DA bij laten komen.

Zelf heb ik ook een hoestend paardje op het moment
    Heb het ook 1,5 week aangekeken, maar het werd alleen maar erger.
    Ze heeft nu al 1 kuur gehad en is nog steeds niet opgeknapt..
    Dus je kan er maar beter optijd bij zijn.
    <!-- l -->viewtopic.php?f=30&amp;t=19558<!-- l --> mijn profiel

Temperatuur was in orde..
    wat de dierenarts toen deed zo de hals enz bij de longen masseren.. dan begint ze niet te hoesten..

ik kijk volgende week nog ff aan.. en als dan niet over is of minder word laat ik dierenarts erbij komen.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat heb je zelf even getest bedoel je? Weet je hoe dat moet dan?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten