Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 71

Topic: Scheren discussie, graag jullie mening......

Scheren discussie, graag jullie mening......

Hahaha,
    Ik kom net van bokt.nl af en heb een hele discussie gehad over scheren van paarden.
    Ik heb gezegd dat ik het onnatuurlijk vind en geen gezicht een deken op een paard.........kreeg me toch van alles op mijn dak.
    Dus ik vroeg, wat is nu een echte goede reden dan om te scheren.
    Komen ze over zweten en een belemmering voor het paard in zijn prestaties.
    Nu vraag ik me af, hebben ze nu gelijk, of hebben ze nu geen gelijk?
    Is scheren vanwege het zweten echt noodzakelijk of stellen de damens van de dressuur zich gewoon aan?
    Even wat quotes:

[size=99px]Ik scheer mijn paard omdat hij onmogelijk zijn warmte af kan voeren met een dikke wintervacht. Ik heb van de zomer zelfs overwogen om hem ook te scheren, omdat hij zwetend in de wei stond. Dat vind -ik- dus zielig.

Ik scheer paarden omdat ze teveel haar hebben voor het niveau van trainen.
    Als jij je paard 5x per week zou trainen en wedstrijden rijd, en je ziet dat ie na een kwartier al veelte bezweet is en ook nog eens ontzettend nazweet omdat hij zijn warmte niet kwijt kan, dan is scheren toch geen stom idee?

Persoonlijk zie ik mijn paard liever fris en fruitig met een geschoren vacht dan suf en sloom met een dikke wintervacht.

Ik scheer mn paard ook. Ik heb nu alleen zn hals geschoren. Ik doe dit enkel en alleen zodat hij zn warmte beter kwijt kan.

Ik heb een haflinger en een shetlander. Met name de shetlander staat vol in het werk (aangespannen). Op het moment dat ze dik in haar vacht komt merk ik dat ze veel minder voorwaarts wordt, veel minder plezier krijgt in het werk. Om de simpele reden dat ze met 5 minuten werk zeiknat is en loopt te hijgen en te puffen. Na het werk vervolgens niet droog te krijgen. Op het moment dat ik haar geschoren heb, is ze er gelijk weer, en kunnen we gelijk weer lekker trainen.
    Dekentje op, overdag (zolang het land het toelaat) lekker in de wei, en mijn pony klaagt niet hoor....

Ik heb mijn paard ook altijd geschoren in de winter, merkte met intensief trainen dat een paard veel frisser loopt en er echt van kan opknappen!
    [/size]
    EN zo kan ik nog wel even doorgaan
    Ook al snap ik niks van paarden, wat niet is, kan nog komen!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Scheren discussie, graag jullie mening......

Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

heeeeeeeeyyyyyyyy linda! Leuk om jou hier ook tegen te komen!
    Je zou je best eerst even voorstellen zodat anderen ook weten wie jij bent

Ik denk dat er weinigen zijn hier op het forum die hun paarden scheren
    De mijne staat ook ongeschoren, gewoon omdat ik vind dat ze het verdient om 24/7 op wei te blijven en zoveel mogenlijk paard te blijven. Die vacht is niet voor niets meegegeven aan het paard. Waarom zou je't wegdoen en vervangen door een ander soort vacht als dekens...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door willeke
    heeeeeeeeyyyyyyyy linda! Leuk om jou hier ook tegen te komen!
    Je zou je best eerst even voorstellen zodat anderen ook weten wie jij bent

Ik denk dat er weinigen zijn hier op het forum die hun paarden scheren
    De mijne staat ook ongeschoren, gewoon omdat ik vind dat ze het verdient om 24/7 op wei te blijven en zoveel mogenlijk paard te blijven. Die vacht is niet voor niets meegegeven aan het paard. Waarom zou je't wegdoen en vervangen door een ander soort vacht als dekens...
    Jaaaa......ik was al onderweg mijn voorstel stukje te plaatsen........
    Ik heb me een tijdje geleden al aangemeld, maar was het vergeten
    Je weet dat ik er ook zo over denk Willeke, maar het gaat meer om de argumenten van de dames op bokt.nl, wat vind je van die uitspraken?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik vind hun argumenten eigenlijk wel logisch.

Zij trainen hun paarden intensief. Bij zulke training gaan die paarden dan ook flink zweten, wat niet ieder paard even prettig vindt. Als je je paard ziet als sporter, doe je er alles aan om zijn lichaam in topconditie te brengen en houden. De mogelijkheid om meer warmte kwijt te raken draagt daar ook aan bij.
    Dus als je door het scheren ziet dat je paard beter in zijn vel zit terwijl je toch traint, dan zie ik de logica wel.

Hier op het forum zul je weinig mensen vinden die hun paard scheren.

Scheren betekent trouwens niet dat ze niet meer 24/7 op de wei kunnen hoor. Maar veel van de 'bokt-paarden' staan toch al minstens halve dagen op stal, daar verandert het scheren niets aan

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik vind hun argumenten eigenlijk wel logisch.

Zij trainen hun paarden intensief. Bij zulke training gaan die paarden dan ook f]/images/smilies/nehneh.gif[/img]
    Mijne staat lekker buiten En regen vind hij lekker En scheren doe ik niet aan

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zoezi
    Mijne staat lekker buiten En regen vind hij lekker En scheren doe ik niet aan
    Ja, dus??

Ik denk dat 99% van het forum hier er zo over denkt, inclusief mijzelf

Regen vinden ze niet zo tof, maar kont in de wind en doorgrazen, ze gaan niet eens in hun schuilstal

Ik vind het alleen niet tof om zo bekrompen te denken dat 'natural' het enige is dat 'goed' is en dat scheren DUS slecht is.

Vrij naar Pat: Cause the normal to understand your idea, but understand their idea first

Ja, dus??
    Mooi toch?

Ah nee, scheren zal in het geval van die manegepaarden best goed zijn. Maar niet voor de mijne.
    Ik overweeg wel een regendekentje op zijn wintervacht.......

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Mijn pony is wel (deels) geschoren, omdat hij in het aangespannen werk teveel last had van de vacht, en dat zag je terug in zijn prestaties.
    Niet dat ik prestatiegericht ben, maar ik doe mijn pony ook geen plezier met dagelijks 15 minuutjes werk omdat hij anders teveel last van de vacht krijgt. Daar heeft hij geestelijk gewoon niet voldoende aan.

Hij staat overigens zonder deken wel op de wei. Het geschoren deel is "gekortwiekt" dus er staat nog zo'n centimeter haar op.

Groetjes, Lacuna

Ja, dus??
    Mooi toch?

Ah nee, scheren zal in het geval van die manegepaarden best goed zijn. Maar niet voor de mijne.
    Ik heb de discussie op bokt gevolgd en kan eigenlijk niet anders zeggen dat je daar heel behoorlijk te woord gestaan werd. Verschillende mensen hebben uitgelegd waarom ze hun paarden scheren en jij blijft maar hardnekkig roepen dat je 't onzin vindt, het niet mooi vindt en niet overtuigd bent. Welnu, da's jouw keuze, nét zoals andere mensen soms om relevante redenen óók keuzes maken. En net zo min als jij voor gek verklaard wordt dat je je paard erbij laat staan zoals op de foto's, zou jij ook wat meer respect voor een ander moeten opbrengen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne

Ja, dus??
    Mooi toch?

Ik heb de discussie op bokt gevolgd en kan eigenlijk niet anders zeggen dat je daar heel behoorlijk te woord gestaan werd. Verschillende mensen hebben uitgelegd waarom ze hun paarden scheren en jij blijft maar hardnekkig roepen dat je 't onzin vindt, het niet mooi vindt en niet overtuigd bent. Welnu, da's jouw keuze, nét zoals andere mensen soms om relevante redenen óók keuzes maken. En net zo min als jij voor gek verklaard wordt dat je je paard erbij laat staan zoals op de foto's, zou jij ook wat meer respect voor een ander moeten opbrengen.
    Ik vind het geen gezicht een deken, dat klopt.
    De reden van scheren vind ik nogal wazig, klopt ook.
    Dat een paard zweet tijdens inspanning lijkt mij normaal, doe ik ook. Ik snap niet waarom een paard geen dressuur/wedstrijden zou kunnen rijden met een wintervacht.
    Als ik dan een jas uitdoe dan is dat handig, maar ik ben een mens, geen paard. Ik heb van nature een naakte huid.
    Ik ben gewoon van mening dat een paard zo natuurlijk mogelijk moet blijven.
    Onzin om te scheren noem ik het niet, ik begrijp best wel dat dat makkelijker is en zo, en dat hij dan meer aankan. Maar dan nog blijft het onnatuurlijk. Hoop dat je het daar wel mee eens bent?
    Voor mij is het onzinnig. Voor mij persoonlijk, zal het nog beter neerzetten. Dus ik vind het onzin.

Moeilijk hoor om duidelijk te maken hoe ik het zie.
    Maar ik veroordeel niemand die zijn paard scheert. Je moet het zelf weten. Ik wou gewoon weten of het niet gewoon een statuskwestie is geworden. Meer de stempel van: mijn paard moet er zo gelikt mogelijk uitzien.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik ben gewoon van mening dat een paard zo natuurlijk mogelijk moet blijven.
    En in dat geval zou je je paard ook niet meer dan 15 minuten moeten laten 'werken' (alles harder dan een grazend-staptempo) op een dag. Dat is namelijk ook niet natuurlijk.

Je kunt niet zomaar het ene onnatuurlijke met het andere natuurlijke combineren. Of van anderen verwachten dat ze dat doen.
    Scheren is onnatuurlijk, veel rijden is dat net zo goed.
    Je paard zo natuurlijk mogelijk houden betekent dat je afwegingen maakt, je aanpast aan je paard en dat dus ook met de hoeveelheid training.

Voor jou en jouw paard is het misschien geen probleem en kun je uren buitenritten maken zonder dat hij overmatig zweet en geen puf meer heeft om te lopen. Maar begrijp je ook dat anderen dat probleem WEL hebben? En dat die mensen wel graag elke dag een uur trainen?

Je veroordeelt mensen niet, maar je blijft wel roepen dat het onzinnig en lelijk is.
    In dat geval begrijp je mijns inziens ook hun beweegredenen niet en hou je vast aan je idee dat anderen enkel scheren voor het mooie plaatje.

Nog ff een vraagje: waarom overweeg je een regendekentje voor je paard?

Nog ff een vraagje: waarom overweeg je een regendekentje voor je paard?
    Dat werd zojuist in het topic gezegd op bokt.nl........poeh, ik ga het niet teruglezen
    Ging over ruwvoer en niet aandikken en altijd in de regen staan.

Onzinnig voor mij........he zeg.........zo beter?
    En lelijk ja......ik vind het niet fraai een paard in de wei met deken op. Ik vind die dekens gewoon lelijk.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Sorry, ik lees niet mee op bokt...

Dus OF een link naar het topic, OF je eigen antwoord hier zou wel op prijs gesteld worden. (zegt zij, die ook haar arab in de winter een deken oplegt om waarschijnlijk dezelfde reden )

Sorry, ik lees niet mee op bokt...

Dus OF een ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img] )
    Wacht......

Zoezi: Je zou dan kunnen overwegen om het te zoeken in meer ruwvoer . Ruwvoer houdt ze warm, krachtvoer kun je een overenergiek paard van krijgen (en tegen voer kun je niet rijden).

Meer ruwvoer en wellicht een ongevoerde regendeken kan hem dan warm houden in de winter (en buiten).
    Ik dacht trouwens hier op dit forum een antwoord van de Naturals te vinden waarom hun scheren nou echt zo slecht vinden.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten