Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: touwhalster vraag......

touwhalster vraag......

ik zat laatst op verschillende sites te kijken voor bitloze hoofdstellen/halsters. daar las ik dat een touwhalster eigenlijk niet geschikt is om met druk (licht of zwaar) te rijden. nu rij ik hier al een aantal jaar mee, dressuurmatig. pony loopt ontspannen, is nageefelijk en erg licht in de hand. schouderbinnen, traver, appuyement enz zijn allemaal geen probleem... maar na dit te lezen maakte ik me wat ongerust, wat is jullie ervaring/menig hierover?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: touwhalster vraag......

het halster is volgens mij zo hard of zo zacht als de hand van de "ruiter"...
    The darkest hour is befor it get light!!!

Vandaag hoorde ik zelfs dat je het neusbeen ermee kan breken. Als je net bent begonnen zijn dat geen prettige verhalen. Daar ga je dan met je goeie voornemens, paardvriendelijk, zonder bit etc...Aan de andere kant wel goed om te weten, maar als ik dan de Parelli dvd's bekijk met de yoyo game dan ontstaat er toch ook best veel druk op dat halster?
    Femke wordt echt helemaal gestresst van de yoyo, begint zelfs te steigeren. Moeilijk hoor, NH....Wanneer doe je het eigenlijk goed...?!

Net wat Elianne zegt, zoals jij je handen gebruikt zo hard of zacht werkt het halster in..

Ik ken niet alle 7 games zo goed, maar het is volgens mij het mooiste als je alles kunt met zo min mogelijk hulpen.. en als er veel druk op staat bij halster van yoyo game is er na mijn idee iets niet goed..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat NH (wat dat mag zijn), per definitie niet altijd zo vriendelijk is, blijf zelf vooral kritisch en kijk naar je paard en denk na over waarom je iets doet of niet doet.
    Zelf heb ik een tijd les gehad van iemand in een soort van Parelli, dat ging regelmatig met veel te veel druk gepaard (mijn paard was dominant/koppig etc), volgens mij moet een goed lessysteem juist kunnen voorzien in wat dit paard nodig heeft. Ik gebruik parelli nog steeds maar niet meer alles, soms neem ik een andere oplossing.

Als je paard moelijk achtuit gaat dan zou je het eerst mischien wat meer met de poccupine-methode kunnen proberen wat doet je paard dan vindt ze het ok of reageert ze dan ook heftig.
    Als je de yo-yo doet dan kun je beginnen met wijzen dan een zachte "wiggel", gaat ze niet dan kun je rustig met de string van je stick richting haar voorbenen zwiepen dat werkt bij mijn paard beter. Ook vindt ik het prettig als ze met haar hoofd laag naar achteren gaat, veel beter voor de rug.
    Inge Teblick beschrijft in haar boek ook een manier die verschillende methodes als achtergrond heeft.

En het is logisch dat een touwhalster scherper inwerkt dan bv een stalhalster als je druk uitoefent is er veel minder oppervlakte.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

ik heb gelukkig erg weinig druk nodig bij mn pony, dus ik denk idd niet dat hij er veel hinder van heeft! hij loopt uit zichzelf met hele lichte aanleuning, als hij wat zwaarder op mijn handen wil worden is een kleine ophouding genoeg. alleen buiten tijdens de galop moet ik wel eens meer druk geven, maar rukken en trekken doen we niet! ps ik denk bij jojogame dat een hoop paarden reageren met het hoofd in de lucht doordat er met het touw en eventueel de haak daaraan tegen de kin van het paard wordt geslingerd....als dit een aantal keer gebeurd denkt het paard jojogame=hoofd omhoog=spanning!

ps het grondwerk gebeurt bijna altijd liberty, dat vinden we het leukst en het paard heeft zo wat meer inbreng. voor mijn gevoel kan het spel dan pas echt beginnen....(hij is dan zo blij, galop pirouettes, vliegende wissels alles word uit de kast gehaald door hem )

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Reconnection Horses
    Vandaag hoorde ik zelfs dat je het neusbeen ermee kan breken. Als je net bent begonnen zijn dat geen prettige verhalen. Daar ga je dan met je goeie voornemens, paardvriendelijk, zonder bit etc...Aan de andere kant wel goed om te weten, maar als ik dan de Parelli dvd's bekijk met de yoyo game dan ontstaat er toch ook best veel druk op dat halster?
    Femke wordt echt helemaal gestresst van de yoyo, begint zelfs te steigeren. Moeilijk hoor, NH....Wanneer doe je het eigenlijk goed...?!
    Als je met een touwhalster het neusbeen van je paard breekt, hangt het ten eerste veeeeeeeeeel te laag en ben je er ongeveer met je volle gewicht aan gaan hangen, denk ik. Die kans lijkt me bij normaal gebruik bijzonder klein. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat het echt is gebeurd. Natuurlijk is dat touwtje scherper dan een dikke gevoerde leren neusriem, maar dat is ook de bedoeling: het is licht materiaal dat het paard nauwelijks voelt als er geen druk opstaat. Geef je wel druk, bijvoorbeeld bij de porcupine game om het hoofd omlaag te brengen, komt het signaal duidelijker over, heeft het paard minder de neiging er tegen in te leunen en zal hij sneller wijken voor die druk. Dan geef je meteen een release (alle druk weg) en krijgt het paard dus meteen de 'beloning': ik beweeg en druk is meteen volledig weg. Zo leert hij wijken voor druk.

Als je paard gestresst wordt van de yoyo game, sta je waarschijnlijk veel te hard met het touw te zwaaien, terwijl je paard niet snapt wat de bedoeling is. Dan doen veel paarden inderdaad hun hoofd omhoog. De bedoeling bij de yoyo game is om met een zo klein mogelijk gebaar te beginnen (wiebelen met een wijzende vinger) en zodra het paard ook maar naar achteren leunt (een stapje hoeft nog niets eens) meteen te stoppen. En zo ga je steeds een stapje verder, waarbij je indien nodig de druk iets kan opvoeren door met het touw te wiebelen: je paard zal dan snel snappen dat dat wijzende vingertje (of dat wiebelende touw) betekent dat hij achteruit moet. Want zodra hij een stapje terug doet, houdt het gewiebel op (kwestie van goed timen). Dit hoeft overigens niet in een dag. Het heeft geen zin om meteen als een idioot met het touw te gaan slingeren, als je paard niet snapt dat dat betekent dat hij achteruit moet. Pas als hij de oefening kent, maar niet uitvoert omdat hij jou niet als leider ziet, kun je een stevige slinger aan het touw geven om hem achteruit te krijgen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Ik denk dat je eerder die neus breekt met een hackamore als met een touwhalster. Natuurlijk is het mogelijk, maar dan moet je wel verdomd veel kracht gebruiken. De hand van de ruiter (en de ligging van het neusgedeelte van het touwhalster) bepaalt toch echt de druk en het comfort.
    Overigens zet ik een paard NOOIT vast aan een touwhalster en ze gaan er al helemaal NOOIT mee de wei in. Ze hebben ze enkel om als ze in de hand zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten