Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: stijgeren afleren

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

stijgeren afleren

ik heb een paard dat steigert aan de hand hij is 2,5.
    als je hem uit de stal haalt begind hij te stijgeren.
    als hij een andere kant op wil dan mij begind die te stijgeren.
    als hij ook maar iets anders dan mij wil doet hij het al.
    en ziet me totaal niet als leider.

heb twee vragen.
    voorbeelden van oefeningen voor dominatie ?(zijn respect voor me te krijgen ) ik heb de dvd van eqeu sense

en hoe het stijgeren afleren.
    ik heb genoeg ervaring maar alleen op de 'andere 'harde'' manieren.
    en wil de eigelijk niet gebruiken als het evn kan.

wie kan me helpen aan tips.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Re: stijgeren afleren

Tip 1, begin de zin met een hoofdletter.

Tip 2, zoek een Parelli level 1 pakket en volg de stappen in het programma nauwgezet op.

Tip 3, probeert te denken als een paard (waar je al druk mee bezig bent zo te lezen, ).

Tip 4, ga naar een Parelli cursus of vraag les aan iemand hier op het forum.

Tip 5, zorg altijd voor je eigen veiligheid.

Veel succes & plezier!

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Tip 6: Wees assertief, niet aggressief, maar ook niet te zacht.
    Tip 7: maak het interessant zodat je paard wel bij je wil zijn

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben het eens met Roos, begin met het leggen van een goede basis, dus een pakket level 1 lijkt mij zeker de moeite waard, en les nemen ook.
    Steigeren is vooral imponeergedrag, zou het vooral niet bestraffen maar paard altijd uit je persoonlijke ruimte houden dan heb je er niet zoveel last van. Als het gedrag geen functie meer heeft dan houdt het op te bestaan, dus als hij steigert zeggen nee dank je dat bedoel ik niet wil je nu...

Wat bij mijn paard ook goed hielp was het steigeren op commando zetten en belonen, maar ik weet niet of dat zo,n goed idee is met zo,n jong paard.

Wat ik mij trouwens afvraag, waarom steigert het paard als je het van stal haalt????? Zorg dat je het leuk maakt voor hem buiten zijn stal, ik weet het niet maar mischien vindt hij het erg spannend om van zijn vrienden vandaan te gaan, in dat geval zou je kunnen kijken hoe je het leuk kunt maken voor hem, bv even met hem naar het gras lopen laten grazen en dan weer terug , vooral niet teveel vragen. Ik roep maar iets hoor, mischien is er iets anders aan de hand.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Dec 2007

Hij stijgert denk ik omdat ;hij het leuk vind om buiten te zijn.het is meer vreugde stijgeren en proberen los te komen.
    Dat hij gewoon lekker wil rennen en dat mag die maar eerst moet je wel in de weide komen.
    Morgen gaan we hem gewoon weer op wei proberen te krijgen .maar dit is de eerste dag dat we hem hebben.
    Dus ben bang dat het als we het gewoon negeren het tegen ons gaan keren.
    en nu kan ik hem wel straffen (ben geen leek,heb zelfnog twee paarden en werk of een stoeterij en die de opleiding paarden houderij)maar de manier die ik ken staan me niet zo aan.
    Bijv.hengste ketting over de neus en als hij stijgert er aan trekken.maar dit lijkt me echt niet geschikt ;hij is nog zo jong.
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Jeetje, als je hem nog maar een dag hebt, laat hem dan eerst eens lekker wennen! Laat hem zoveel mogelijk buiten, met zijn nieuwe kudde, zodat hij kan settelen, kennismaken met zijn omgeving, en met jou. Laat hem voorlopig met rust en probeer een band met hem op te bouwen. Dat lukt zeker niet door aan de gang te gaan met hengstenkettingen en straffen. Slecht gedrag negeren is nu juist wel nodig. Laat hem merken dat hij er niets mee bereikt. Zorg natuurlijk voor je eigen veiligheid, maar besteed er verder geen aandacht en energie aan. Als hij zich straks een beetje op zijn gemak voelt en jullie een beetje een band hebben gevormd, zal dat steigeren vanzelf verdwijnen. Als je hem nu hard aanpakt, schaadt je in de eerste plaats zijn vertrouwen in jou (voor zover aanwezig). En inderdaad: ga zo snel mogelijk aan de slag met Parelli!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Dec 2007

maar voor hem buiten te doen moet ik wel hem in de wei krijgen als meneer dan de hele loopt te steigeren .
    we hebben hey vandaag genegeert maar help dus niet

Het zal ook niet in 1 dag over gaan... Zie mijn vorige bericht. Geef hem de tijd! En kan hij niet lekker buiten blijven? Dan hoef je hem in elk geval niet steeds van de wei naar de stal en weer terug te brengen...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

(Zinnen beginnen met hoofdletters BLIJFT prettiger lezen hoor!)

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat een 2,5 jarig paard op stal doet.

En verder heb ik de indruk dat je veel te snel wilt gaan. Zo gek vind ik het niet dat het niet na 1 x negeren al over is. Je paard is net verhuist, dat is een enorme stress voor het dier. Hij staat de hele nacht op stal en heeft daar flink wat energie op kunnen bouwen. Dan mag hij er eindelijk uit, en dan ploft die energie!
    Verder sluit ik me aan bij de tips die je hebt gekregen: negeer het steigeren, hou hem uit je ruimte, en blijf gewoon kalm en rustig vragen wat je van hem wilt (met je mee lopen bv.).
    En ga vervolgens aan de slag met de basisoefeningen van wijken voor druk, en leidoefeningen. Maar doe dat niet als je hem net uit de stal hebt gehaald en hij nog op ontploffen staat!

Aangemeld
    Dec 2007

Bedankt voor de berichten .
    Even uitleg .
    Dit 2,5 jarig paard staat op stal omdat hij gisteren is gebracht en dus gisteren morgen in de stal is gezet.dus geen hele nacht op stal had nog vante voren op wei gestaan.
    Nu wilde ik hem na een paar uur op de wei gooien.
    Maar krijg hem dus er niet op omdat hij flipt.
    Dus kan hem ook niet buiten laten omdat ik hem er eerst op moet krijgen.?
    Negeren is te gevaarlijk:hij komt op je afgerent en gaat recht voor je de lucht in.+maaiende voorbenen.
    Uit me ruimte houden gat niet deste harde ik dat probeer deste harder hij naar me toe komt.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bedankt voor je hoofdletters.

Maar je geeft nog wel vrij weinig informatie.
    Wat is de achtergrond van dit paard?
    Heeft hij meer gedragsproblemen? Vertoonde hij dit gedrag ook bij zijn vorige eigenaar? Hoe ging hij op en af de trailer? Is hij überhaupt wel halstermak en gewend aan mensen? Komt hij uit een opfok? Wat is er tot nu toe met hem gedaan?

Het is met de weinige informatie die je geeft erg lastig te bedenken waar dit gedrag door veroorzaakt wordt, en dus ook lastig te bedenken hoe je het op zou kunnen lossen...

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zou hoe dan ook proberen hem naar de wei te krijgen. Een pad afzetten met schrikdraad en hem daar overheen zelfstandig naar de wei laten lopen bijvoorbeeld. Of met 2 lange leadropes links en rechts hem naar de wei begeleiden. Je moet er ergens tóch doorheen nu, en dan liever vandaag dan morgen. Eenmaal op de wei weken/maanden gewoon bij zijn kuddemaatjes laten staan, en hij zal vanzelf je wel gaan opzoeken als je af en toe komt voeren.
    ik verwacht eigenlijk dat hij dan geen enkele reden heeft om te steigeren en gewoon vriendelijk komt kennismaken. Zoniet, dan lijkt het me handig om er iemand (uiteraard een natural) bij te halen die je komt helpen.

Bladwijzers

Forum Rechten